روایت رسانه‌ها و مقامات چینی از هرآنچه بر سر سانچی آمد/ علت اصلی حادثه چه بود؟ / چینی‌ها مقصرند؟

رسانه ها و مقامات چینی در پی حادثه ی رخ داده برای نفتکش سانچی دلایل این حادثه را تشریح کردند.

روایت رسانه‌ها و مقامات چینی از هرآنچه بر سر سانچی آمد/ علت اصلی حادثه چه بود؟ / چینی‌ها مقصرند؟

به گزارش خبرنگار بین الملل سایت خبر فوری ، سرانجام یک هفته بعد از تصادف و آتش‌سوزی نفتکش ایرانی سانچی در آب‌های چین، مقامات چینی و ایرانی تأیید کردند که تمام خدمه این نفتکش جان خود را از دست داده‌ا‌ند و کشتی به طور کامل غرق شده است. در این بین برخی رسانه ها و کارشناسان ایرانی اعتقاد داشتند که این حادثه‌ی تلخ، نتیجه اهمال مقامات و گروه نجات چینی بود.

به همین دلیل و برای روشن شدن مساله، در این گزارش، به بررسی نظرات و اقدامات مقامات و رسانه‌های چینی در رابطه با این حادثه می‌پردازیم.

علت حادثه

تلویزیون رسمی و ملی چین CCTV علت اصلی این حادثه را سوراخ شدن بدنه‌ی نفتکش پس از تصادف با کشتی چینی و در نتیجه پخش شدن نفت در سطح آب به مساحت 10 کیلومتر و آتش گرفتن این حجم از نفت و میعانات گازی می‌داند. این خبر را خبرگزاری ژینهوا نیز تایید کرده است.

امید زنده ماندن خدمه نفتکش کم تر از 1 درصد بود

تقریبا از ابتدا رسانه‌ها و مقامات چینی امید زیادی نسبت به زنده ماندن خدمه‌ی نفتکش نداشتند. نیوزویک به نقل از ژینهوا تصریح کرده است که وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی که پس از حادثه با وزیر امور خارجه کشورمان ، محمد جواد ظریف داشت، گفته بود که "فقط 1 درصد احتمال زنده بودن خدمه کشتی وجود دارد. با این حال دولت چین 100 درصد تلاش خود را برای نجات خدمه می‌کند".

عملیات نجات در دریای چین

بلافاصله پس از حادثه‌‌، گروه نجات چینی کار خود را شروع کردند. آنها توانستند همه‌ی خدمه کشتی چین را نجات دهند اما از همان ابتدا در اطفاء حریق نفتکش و نجات خدمه آن ( که جز دو بنگلادشی مابقی ایرانی بودند) عاجز بودند. بنا به گفته مقامات چینی و ایرانی، در نفتکش سانچی حدود 136000 تن نفت خام سبک و میعانات گازی وجود داشت که با سوراخ شدن بدنه نفتکش و سرایت نفت به سطح دریا و آتش گرفتن آن، عملا کار نجات خدمه غیر ممکن شد.

بنا به گفته سرپرست تیم نجات، همین حادثه باعث بالا رفتن دمای بسیار بالای نفتکش شد. تا جایی که حرارت آن به 80 درجه سیلیسیوس رسید و عملا کار نفوذ به نفتکش و امداد را مختل کرد.

نیویورک تایمز در گزارش خود و به نقل از وزیر حمل و نقل چین نوشته است که حتی خطر انفجار نفتکش هم وجود داشت. چرا که نفت خام ریخته شده در سطح دریا بیش از اندازه بوده است.

این نکته نیز شایان توجه است که پس از حادثه، نیروهای کمکی آمریکایی از طریق ژاپن به محل حادثه اعزام شدند و جت آمریکایی حدود 3600 مایل مربع از سطح دریا را گشت اما نتوانست نشانی از خدمه مفقود شده نفتکش سانچی بیابد. این خبر را اولین بار شبکه ملی تلویزیونی چین اعلام کرد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • عالی
    0

    شایدم گروه گشت ، برخی مفقودین رو پیدا کردن . صداشو در نمیارن. هیچکدامشان قابل اعتماد نیستند.

  • لیدا رحیمی
    0

    سانحه درد اور را به تمام ملت ایران وخانواده داغدار هم وطنمان تسلیت میگویم

  • omid
    0

    این اتفاق دردناک رو به ایران و خوانواده های این عزیزان تسلیت عرض نموده...واز خدا طلب صبر دارم برایشان...حادثه ی غمباری بود

  • م د
    0

    کشتی چینی چی شد؟ بال درآورد؟ چطور از صحنه انفجار رفت؟ چطور از کشتی چینی هیچی نمیگن؟ اصلا کشتی بوده؟ یا بازم دزدی نفت و .....

  • سجاد احدی
    0

    ای کاش فقط یذره تعصب و اتحاد بین ما ملت ایرانباشه!! اینا که جونشون رو انقد وحشتناک از دست دادن الان با وجود اینکه دولت ما کم مقصر نیس ولی مقصر اصلی دولت چین هستش که خدمه های خودشون رو نجات دادن ولی خدمه های ما رو نه کاری که از دست ما برمیاد فقط یه چیزه برای همدردی و حمایت از خانواده های عذادار به هیچ عنوان جنس چینی خرید نکنیم چین که تمام درامدش از ایرانه اگه ما ازش خرید نکنیم حساب کار ارزش ملت ایرانی میاد دستش.

  • حسن پارسایی
    0

    تسلیت میگم به خانواده قهرمانان وطنم،اگرایرانیها بودند تاآخرین نفس کمک میکردن اینه که میگن نژاد پاک آریایی

  • زهراغفوریان
    0

    این بلاها ومصیبتها کی میخواد دست ازسر مردم زحر کشیده ایران برداره هنوز چهلم کوهنوردها نشده..هنوز سالگرد پلاسکو نرسیده .روح همه شون شاد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها