آلمان يك گام ديگر به تشكيل دولت نزديك شد/موافقت حزب مرکل با تشکیل ائتلاف با سوسیال‌دموکرات‌ها

حزب صدراعظم آلمان در پی جلسه‌ طولانی درون حزبی، اعلام کرد که آمادگی دارد با حزب سوسیال دموکرات این کشور تشکیل ائتلاف دهد.

آلمان يك گام ديگر به تشكيل دولت نزديك شد/موافقت حزب مرکل با تشکیل ائتلاف با سوسیال‌دموکرات‌ها

به گزارش سايت خبرفوري، حزب دموکرات مسیحی به رهبری «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از پیگیری راهبرد ائتلاف با سوسیال‌دموکرات‌ها و تشکیل ائتلاف بزرگ حمایت کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، در شرایطی که آلمان در پی برگزاری انتخابات، وارد دومین ماهی می‌شود که دولت ندارد، مرکل و شماری از هم‌حزبی‌های وی روز گذشته در برلین تشکیل جلسه دادند تا برنامه‌ای را برای تشکیل دولت تهیه کنند. پس از ۴ ساعت و نیم تبادل‌نظر، مقامات دموکرات‌مسیحی به خبرنگاران گفتند که در زمینه تشکیل دولت ائتلافی با سوسیال‌دموکرات‌ها به توافق رسیده‌اند.

«دانیل گونتر» از مقامات ارشد ایالت اشلسویگ هولشتاین به خبرنگاران گفت: «ما قصد جدی داریم که دولت تشکیل دهیم و معتقدیم که نباید دولت اقلیت تشکیل شود.»

همینطور «هورست زیهوفر» از حزب سوسیال‌مسیحی هم گفت که تشکیل ائتلاف با سوسیال‌دموکرات بهترین گزینه برای آلمان است و از ائتلاف با لیبرال‌ها و سبزها و یا حتی پذیرفتن دولت اقلیت بهتر است. با این حال حزب سوسیال دموکرات اعلام کرده است که مردم نباید انتظار داشته باشند که به زودی ائتلافی تشکیل شود.

به دنبال پیگیری‌های «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور آلمان، سرانجام سوسیال‌دموکرات‌ها از موضع خود مبنی بر اینکه تمایل دارند در نقش حزب مخالف دولت فعالیت کنند، دست برداشتند و پذیرفتند به منظور جلوگیری از تشکیل دولت اقلیت و یا تکرار انتخابات با محافظه‌کاران به منظور تشکیل دولت وارد مذاکره شوند.

اشتاین‌مایر روز پنج‌شنبه، «مارتین شولتس» از حزب سوسیال دموکرات را به همراه زیهوفر و مرکل را برای گفت‌وگو دعوت کرد و به این ترتیب در مواضع سوسیال‌دموکرات‌ها که پیشتر از تکرار انتخابات حمایت کرده بود، تغییر ایجاد شد.

«هوبرتوس هایل» از سیاستمداران ارشد حزب سوسیال‌دموکرات هم روز جمعه در این مورد گفت: «حزب سوسیال‌دموکرات‌ کاملا متقاعد شده است که باید مذاکره صورت بگیرد و مسیر این گفت‌وگوها مسدود نشده است.»

انتخابات پارلمانی آلمان 24 سپتامبر (2 مهرماه) برگزار شد. از آن زمان مرکل تلاش کرد تا دولتی متشکل از احزاب دموکرات‌مسیحی، سوسیال‌مسیحی، سبزها و لیبرال‌ها موسوم به ائتلاف جامائیکا تشکیل دهد، اما با وجود گذشت دو ماه از مذاکرات، این احزاب درباره مواردی مانند امور محیط‌ زیست، پناهجویان و مسایل مالی به توافق نرسیدند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها