تحلیلگر مسائل خاورمیانه پاسخ می دهد: اشتباه محاسباتی عربستان درباره لبنان چه بود؟

تحلیلگر مسائل خاورمیانه پاسخ می دهد: اشتباه محاسباتی عربستان درباره لبنان چه بود؟

به گزارش خبر فوری ، «محمد علی مهتدی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با«شرق» وجود هرگونه ارتباطی میان دیدار دکتر ولایتی با سعد حریری واستعفتی او در ریاض را رد کرده و می گوید:«‌ وقتی مشاور رهبری در امور بین‌الملل با حریری ملاقات می‌کند، نشانگر این است که ایران به همه جوامع دینی و مذهبی در لبنان احترام می‌گذارد؛ اگر از مقاومت حمایت می‌کند به‌معنی حمایت از جامعه تشیع نیست بلکه به دولت لبنان هم احترام گذاشته و از دولت لبنان حمایت می‌کند.

او در ادامه افزود:« ولیعهد جوان عربستان، از یک‌سو به اسرائیل نزدیک می‌شود و از سوی دیگر برای ضربه‌زدن به حزب‌الله در لبنان برنامه‌ریزی می‌کند. احضار حریری و بازداشت او در چارچوب طرحی گسترده بود که این طرح با همکاری اسرائیل و آمریکا ریخته شده است.
آنها تصور می‌کردند وقتی حریری به ریاض بیاید و با پیامی که جانش از طرف حزب‌الله در خطر است، از مقام نخست‌وزیری استعفا می‌دهد، جامعه تسنن لبنان علیه حزب‌الله و شیعه تحریک می‌شود و اوضاع لبنان به هم می‌ریزد. در درجه اول چتر حمایت ملی از روی مقاومت برداشته می‌شود و در وهله دوم شرایط برای واردآوردن یک ضربه نظامی به حزب‌الله فراهم می‌شود. اما زمانی که همه متوجه شدند پیام‌های حریری به وی دیکته شده و او عملا در شرایط بازداشت به سر می‌برد، نه‌فقط اختلافی بین شیعه و سنی پدید نیامد، بلکه با موضع‌گیری هوشمندانه سران لبنان و با سخنرانی خوب آقای سیدحسن نصرالله یک وحدت ملی علیه اقدامات عربستان‌سعودی شکل گرفت».

مهتدی در پاسخ به این سوال که«‌چرا تحلیل‌های عربستان درست از آب درنیامد؟» نیز چنین می گوید:« مشکل اصلی رژیم عربستان اشتباه در محاسبه است. لفظ و ادبیات زبان بدن سعد حریری و نکات ریز دیگر در تحلیل‌ها نشان داد که این گفته‌ها فرمایشی و استعفا اجباری است. آنها به‌اشتباه گفتند که با استعفای سعد، برادرش بهاءالدین حریری به‌جایش بنشیند. اینها نمی‌دانستند که در لبنان انتخاب نخست‌وزیر این‌گونه نیست و باید طبق قانون اساسی و انتخابات روال قانونی را طی کند. این اشتباه‌ها به دلیل بی‌تجربگی بن‌سلمان و عدم آگاهی او از شرایط لبنان سبب شکست این طرح شد. سخنرانی سیدحسن نصرالله هم بسیار آگاهانه بود. او از حریری به‌عنوان «نخست‌وزیر ما» یاد کرد. میشل عون هم در این مدت بسیار هوشیارانه عمل کرده است. این نشان داد نه‌فقط بین شیعه و سنی اختلافی بروز نکرد، بلکه وحدت ملی در لبنان پیش آمد که علیه عربستان و به سود لبنان بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه انتقاد از دستگاه دیپلماسی با این این استدلال که «سفارت ایران در لبنان نتوانسته بود احتمال چنین اتفاقی را پیش‌بینی کند» را رد کرده و معتقد است:«وقتی خود سعد حریری نمی‌تواند پیش‌بینی کند در عربستان چه سرنوشتی در انتظار اوست، چه انتظاری داریم که سفارت ما بتواند چنین پیش‌بینی‌ای را انجام دهد؟! سفر دکتر ولایتی به‌عنوان مشاور رهبری در امور بین‌الملل، جایگاه درستی دارد و خارج از چارچوب وزارت امور خارجه نبوده؛ اصلا همه ملاقات‌های آقای دکتر ولایتی را سفارت ما در بیروت برنامه‌ریزی کرده و سفیر ما، آقای فتحعلی در همه ملاقات‌ها در کنار آقای ولایتی حضور داشته و خلاصه، این سفر با هماهنگی با وزارت خارجه انجام‌ شده است. بین سفر دکتر ولایتی و نقش وزارت خارجه هیچ تعارضی وجود نداشته و اگر در داخل کشور حرف‌هایی زده شده، در قالب رقابت‌های جناح‌های سیاسی بوده است.»

221

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    این بود که نمیفهمیدند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها