وداع با رییس جمهور پیشین عراق/«مام جلال» کیست؟

توصیف طالبانی از بارزانی: عضوی از رژیم صدام شدی!

جلال طالبانی که یکی از طرفداران ایران در میان کردهای عراق محسوب می شد در سن 84 سالگی درگذشت. طالبانی که اکثرا با سیاست های خصمانه کردها علیه ایران نا هماهنگ بود بارها در مقابل برخی فشارها از طرف کردها قرار می گرفت. در زیر نگاهی به زندگی جلال طالبانی

توصیف طالبانی از بارزانی: عضوی از رژیم صدام شدی!

در خبری که تلوزیون عراق هم آن را پخش کرد جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق در سن 84 سالگی در یکی از بیمارستان‌های آلمان درگذشت. اخیرا چندین بار خبر فوت این رهبر کُرد منتشر شده بود که به فاصله کوتاهی تکذیب شد.

طالبانی تا سال ۲۰۱۴ میلادی سمت ریاست‌جمهوری عراق را بر عهده داشت. وی پس از سکته مغزی در سال ۲۰۱۲ میلادی برای درمان به آلمان منتقل شده بود.

طالبانی کیست؟

طالبانی در سال ۲۰۰۵ میلادی و دو سال بعد از حمله آمریکا، به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری غیرعرب عراق انتخاب شد.

جلال طالبانی متولد ۱۲ نوامبر ۱۹۳۳ بود و تا ۳ اکتبر ۲۰۱۷ زندگی کرد. رئیس جمهور عراق در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ میلادی و رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان و از رهبران جنبش ملی‌گرایی کرد بود.

جلال طالبانی در تابستان ۱۹۳۳ در روستای کلکان در دامنه کوه کوسرت در یک خانواده مذهبی پیروی طریقت قادریه به دنیا آمد. دوران کودکی خود را در همان روستا سپری کرده و پس از آن که پدر وی به‌عنوان مرشد تکیه طالبانی در شهر کویسنجق برگزیده شد، خانواده وی به شهر نقل مکان کردند.

طالبانی در سال ۲۰۱۲ برای درمان به آلمان رفت. در دسامبر ۲۰۱۳ عکس‌های تازه‌ای از جلال طالبانی از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد که نشان دهنده بهبود وضعیت جسمانی وی بود. طالبانی در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۴ از فرودگاه برلین به فرودگاه سلیمانیه بازگشت.

زندگی سیاسی

بعد از تجزیه حزب دمکرات کردستان طالبانی عضو گروهی به نام دفتر سیاسی بود که از ملا مصطفی بارزانی جدا شده بودند. شکست و فروپاشی نهضت کُردها در سال ۱۹۷۵، بحران عمیقی برای کردستان به همراه داشت. حزب میهنی کردستان عراق دو ماه بعد از این فروپاشی با هدف بازسازی، جهت دادن به حرکت و مقاومت کُردها و ساماندهی جامعه کُرد به شیوه‌های مدرن و دمکراتیک، به‌وسیله طالبانی و تعدادی از روشنفکران کُرد پایه‌گذاری شد. این حزب در ۱۹۷۶ فعالیت‌ها و مقاومت‌های مسلحانه خود را در داخل خاک عراق علیه حکومت حاکم بر عراق و با نیم نگاهی به رقابت با رقیب حاکم و سنتی خود حزب دمکرات کردستان شروع کرد.

طالبانی به سیاسیت های ایران نزدیک و به شدت با تجزیه عراق و استقلال کردستان مخالف بود.

با تلاش‌های ایالت متحده و پس از برگزاری چند نشست بین اعضای ارشد دو حزب، سرانجام در سال ۱۹۹۸ و در واشینگتن توافق نامه صلحی بین رهبران دو حزب - مسعود بارزانی و جلال طالبانی - به امضا رسید. ارتباط دو حزب در سال ۲۰۰۲ به عالی‌ترین سطح خود رسید تا جائیکه «برهم صالح» نخست وزیر حکومت میهنی به خبرنگاران اعلام کرد که هر دو حزب توافق کرده‌اند اداره کردستان را یکی کنند.

اکنون تحت فرمان رهبر کهنه‌کار کُرد -جلال طالبانی- که به دلیل محبوبیتش «مام جلال» خطاب می‌شود حزبی مدرن، سوسیال دمکرات و تأثیر گذار با اعضای حدود ۱۵۰٬۰۰۰ نفر و ۲۰٬۰۰۰ نیروی نظامی می‌باشد. «مام جلال»، حقوقدان و سیاست‌مداری باهوش، دارای توانایی خاصی در اتحاد و همبستگی کُردها و تأثیر گذار روی دوست و دشمن، محبوبیتی فوق‌العاده در بین کُردها، چه در عراق و چه در سایر نقاط داراست.

آقای جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق دو بار برای دیدار با مقامهای ایران رهسپار تهران شد. آقای طالبانی نخستین رئیس جمهوری عراق پس از عبدالرحمن عارف در سال ۱۹۶۶ بود که از ایران دیدار کرد.

جنگ برادرکشی

جنگ داخلی کردستان عراق که در فرهنگ سیاسی کردها با نام جنگ برادرکشی شناخته می شود، به درگیری نظامی میان جناح های سیاسی رقیب در کردستان عراق در سال های میانی دهه ۱۹۹۰ گفته می شود که طی آن به طور عمده دو جریان حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان با یکدیگر به درگیری نظامی پرداختند.

«جلال طالبانی» درباره «مسعود بارزانی» چه گفته بود؟

در فایل ویدئویی، طالبانی می گوید: من فکر می کنم که بارزانی دیگر بخشی از رژیم صدام شده است. وی به طور علنی در کنار صدام می ایستد و صدام نیز نیروهایش را برای حمایت از او اعزام می کند...رابطه بین صدام و بارزانی بسیار قوی است تا جایی که آنها همه جور توافقی با هم انجام داده اند.

وی در ادامه می گوید: من معتقدم که بارزانی آماده پذیرش منطقه خودگردان برای کردها از سوی صدام است و همان طور که گفتم بارزانی بخشی از رژیم صدام شده است.

کنایه حزب طالبانی به بارزانی:بهای سرکشی برخی را پرداخت می‌کنیم

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة نوشت: در پی تشکیل شورای عالی سیاسی در کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که گفته می‌شود به دنبال مذاکره با دولت بغداد است، اختلافات بین دو حزب اصلی در این اقلیم یعنی اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی و حزب اتحاد دموکرات کردستان عراق به ریاست شخص بارزانی بالا گرفت.

حال باید دید بعد از طالبانی چه کسی رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان را برعهده میگیرد و آیا می تواند سیاسیت های رهبر پیشین خود را ادامه دهد یا خیر؟

در این زمینه بخوانید:

"جلال طالبانی" رییس جمهور ايراني الاصل عراق به روایت تصویر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها