همه چیز درباره ماهواره‌های جاسوسی

جاسوسی آمریکا از طریق فضا / بشقاب پرنده‌ها همان ماهواره های جاسوسی اند؟/ آیا ماهواره‌های جاسوسی می‌توانند ما ذهن ما را خوانده یا به ما آسیب بزنند؟

طبق گزارشی که پایگاه گلوب ریسرچ نوشته، قدرت ماهواره ها به قدری است که می‌توانند حرکت هر روزه ما را، حتی وقتی در اتاقمان خواب هستیم رصد کرده و از آن عکس بگیرند.

جاسوسی آمریکا از طریق فضا / بشقاب پرنده‌ها همان ماهواره های جاسوسی اند؟/ آیا ماهواره‌های جاسوسی می‌توانند ما ذهن ما را خوانده یا به ما آسیب بزنند؟

به گزارش خبر فوری ، توییت عجیب ترامپ درباره فعالیت ماهواره تحقیقاتی ایران و مشخص شدن این نکته که آمریکا عکسهای منتشر شده را از طریق ماهواره های خود در ایران به دست آورده، بسیاری را به این فکر انداخت که درباره ماهواره های جاسوسی اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

ماهواره شناسایی یا جاسوسی یا ماهواره اطلاعاتی یک نوع ماهواره دیدبانی زمین یا ماهواره مخابراتی است که برای منظورهای نظامی یا شناسایی استفاده می‌شود.

ماهواره های جاسوسی در ارتفاعات پایین تری مستقر می‌شوند. ارتفاعی که معمولاً به هزار متری سطح زمین نمی رسد. این ماهواره ها متحرک بوده و نقاط مختلفی را زیر نظر دارند. کار عمده آنها عکسبرداری است. عکسها به یک ایستگاه کنترل هوایی در زمین فرستاده می شود. این ایستگاه عکسها را بررسی می کند و اطلاعات را برای پایگاه مخصوص می فرستد.

ساده ترین این ماهواره ها، فعالیت شناسایی یا عکاسی انجام می‌دهند. ماهواره های شناسایی با فیلم عکاسی در ساده ترین تعریف، چیزی بیش از یک دوربین عکاسی با لنزهای بسیار قوی و بزرگ برای گرفتن عکس های دقیق و با جزئیات زیاد از اشیاء و نقاط تعیین شده نیستند.

تا پیش از عصر دیجیتال، حتی پیشرفته ترین این نوع ماهواره ها، علاوه بر دوربین، دارای چندین حلقه فیلم بودند که هر کدام در درون یک کپسول محافظ قرار داشتند. با گرفتن تصاویر و تمام شدن هر حلقه فیلم، ماهواره با فرمان زمینی، فیلم و کپسول محافظ آن را بر فراز نقطه تعیین شده روی زمین و در زمان مشخص رها می کرد. سپس یک فروند هواپیمای 130-C که به طور ویژه ای تجهیز شده بود، این محفظه را در آسمان می گرفت و آن را به مراکز ویژه - برای فرآوری فیلم و تحلیل عکس ها - تحویل می داد.

با پیشرفت تکنولوژی اما این سیستم به شدت پیشرفت کرد. هم اکنون ما با انواع ماهواره روبروییم. به جز ماهواره های عکاسی، برخی ماهواره های الکترونیکی هم هستند که کار شنود را انجام می‌دهند.

تاریخ استفاده از ماهواره‌های جاسوسی

طبق گفته مورخین، اولین ماهواره جاسوسی در ابتدای دهه 60 و زمانی رخ داد که در اوج جنگ سرد، آمریکا و شوروی قصد داشتند از فعالیتهای هسته ای یکدیگر مطلع شوند. اولین ماهواره جاسوسی آمریکا با نام کاشف 4 در سال 1959 به هوا رفت هر چند نتوانست عملیات خود را به طور دقیق انجام دهد.

اما در سال 1960 آمریکا توانست اولین ماهواره جاسوسی خود را به عملیات بفرستد و این ماهواره توانست چند عکس از برخی مکانهای سری شوروی بگیرد.

در نتیجه فعالیتهای چند ساله ماهواره ها، مقامات آمریکا به این نتیجه رسیدند که شوروی قصد حمله نظامی به اروپای غربی را ندارد.

شوروی هم ماهواره های جاسوسی خود را روانه آمریکا کرد. نخستین ماهوارهٔ فضایی شوروی و به عبارتی جهان اسپوتنیک-۱ (به معنی همسفر-۱) بود که در تاریخ ۴ اکتبر ۱۹۵۷ به مدار زمین پرتاب شد.

بدین ترتیب، هر دو کشور فعالیتهای عمیق جاسوسی خود را علیه یکدیگر آغاز کردند.

ماهواره جاسوسی آمریکایی که در ایران مشغول جاسوسی بود

گمانها و تحقیقات درباره ماهیت هواپیمای آمریکا که از پروژه فضایی ناهید عکس گرفت، برای مدتی زیاد شد. بر همین مبنا، به گفته برخی کارشناسان نجوم و رصد کنندگان ماهواره‌ها، تصویر توییت شده توسط ترامپ قطعا از ماهواره ای به نام USA 224 گرفته شده است. این ماهواره توسط دفتر ملی اکتشاف آمریکا در سال 2011 پرتاب و تقریباً همه اطلاعات درباره آن سری و طبقه بندی شده است. طبق گزارش تابناک از یک محقق به نام لانگبروک، بیشتر ناظران با توجه به اندازه و مدار این ماهواره، معتقدند USA 224 یکی از ماهواره های شناسایی چند میلیارد دلاری از نسل KH-11 آمریکاست.

لانگبروک می‌گوید: این ماهواره اساساً مجهز به یک تلسکوپ بسیار بزرگ است که بی شباهت به تلسکوپ فضایی هابل نیست. اما به جای نگاه به ستارگان، به سطح زمین نگاه و تصاویر بسیار دقیقی را ایجاد می کند.

ماهواره‎های جاسوسی صهیونیستها

طبق اعلام رسانه های رژیم صهیونیستی، این رژیم تا کنون چند ماهواره جهت جاسوسی از سایتهای هسته ای و نظامی ایران به فضا پرتاب کرده است. مدتی پیش، اسرائیل ماهواره ای را به هوا فرستاد که فقط 300 کیلوگرم وزن داشت و یکی از سبک ترین ماهواره هایی بود که تاکنون به فضا پرتاب شده است.

علی رغم اینکه رژیم صهیونیستی فعالیتهای مربوط به پرتاب ماهواره های جاسوسی را دیر شروع کرد(سال 1989) اما در این زمینه پیشرفت‌های زیادی داشته است. این رژیم میلیونها دلار برای ساخت ماهواره های صنعتی که هزینه ساخت یکی از آنها به بیش از 52 میلیون دلار می‌رسد، اختصاص داده است.

اوفِک (در عبری: אופק - معنای فارسی: افق) نام مجموعه‌ای از ماهواره‌های جاسوسی اسرائیل است که توسط سازمان تحقیقات هوافضای اسرائیل طراحی، ساخته، پرتاب و هدایت می‌شوند. این مجموعه شاید مشهورترین ماهواره های جاسوسی رژیم صهیونیستی باشند. مجموعه های زیر مهم ترین نمونه های این ماهواره ها هستند.

اوفک-۱ در سال ۱۹۸۸ با موفقیت به فضا پرتاب شد.

اوفک-۲ در سال ۱۹۹۰ با موفقیت به فضا پرتاب شد.

اوفک-۳ در سال ۱۹۹۵ با موفقیت به فضا پرتاب شد.

اوفک-۴ در سال ۱۹۹۸ بدون موفقیت به فضا پرتاب شد.

اوفک-۵ در سال ۲۰۰۲ با موفقیت به فضا پرتاب شد.

اوفک-۶ پس از پرتاب در سال ۲۰۰۴ به دریای مدیترانه سقوط کرد.

اوفک-۷ در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۰۷ میلادی (۲۱ خرداد ۱۳۸۶ خورشیدی) با موفقیت به فضا پرتاب شد.

خطرها و مزایای ماهواره‌های جاسوسی

معمولا دو نگاه بدبینانه و نسبتا خوشبینانه در مورد ماهواره ها وجود دارد. طبق گزارشی که پایگاه گلوب ریسرچ نوشته، قدرت ماهواره ها به قدری است که می‌توانند حرکت هر روزه ما را، حتی وقتی در اتاقمان خواب هستیم رصد کرده و از آن عکس بگیرند. این قدرت به حدی است که وقتی در یک اتاق مسقف نشسته یا در حال حرکت با سرعت 120 کیلومتر در بزرگراه هستیم باز هم می‌توانیم توسط ماهواره ها شکار شویم.

گلوب ریسرچ مدعی است که ماهواره های هوشمند از طریق اندازه گیری دقیق گرمای بدن هدف، نوع حرکات صورت و بدنش و دریافت امواج مغزی تا مدتی دیگر قادر خواهند بود ذهن فرد را بخوانند.

همچنین ماهواره‌ها می‌توانند مکالمات افراد را حتی وقتی آرام و در گوشی صحبت می‌کنند، ضبط کنند. شاید ترسناک باشد اما این اجرام فیزیکی قادرند از طریف اشعه و لیزر به طور دقیق یک فرد را که مثلا در حیاط خانه اش نشسته و چای می‌نوشد، از بین ببرند. البته اینها فقط فرضیه است و طبق ادعای گلوب ریسرچ چند سال زمان می‌برد که چنین توانمندی به دست کشورها بیفتد.

گلوب ریسرچ تاکید دارد که تا کنون ماهواره های جاسوسی بارها حریم خصوصی افراد را نقض کرده اند. بسیاری تاکید دارند که در زمان قدرت گیری ریگان عملیات جاسوسی ماهواره ها از شهروندان آغاز شد. او با طرح SDI و با این بهانه که جلوی جاسوسی شوروی ها از آمریکا را بگیرد، ماهواره های هوشمند را به کار گرفت و شروع به رصد اماکن عمومی و حتی حریم خصوصی افراد کرد.

طبق گزارش ها، شوروی و آمریکا در دهه 60 عملا جنگ ماهواره ای( مشهور به جنگ ستارگان) علیه یکدیگر راه انداختند به طوری که برخی می‌گویند در آن زمان دو دولت قادر بودند تمام دنیا را از طریق دو ماهواره نابود کنند.

با این حال، برخی مانند الکس رونالد(نویسنده کتب علمی) نگاه نسبتا خوشبینانه ای نسبت به این پدیده دارند و می‌گویند که همین ماهواره ها مانع از جنگ سوم جهانی شد چرا که دو طرف(آمریکا و شوروی) از طریق اطلاعات دقیق از یکدیگر، به این نکته پی بردند که هیچ یک قصد آغاز جنگ را ندارند؛ اتفاقی که معمولا پیش از جنگها خیلی کم اتفاق می‌افتد و همین بی اطلاعی منجر به آغاز نبردهای خونین می‌گردد.

ماهواره‌ها و بشقاب پرنده‌ها

تا کنون گزارشهای بسیاری از رویت اجرام فضایی عجیب در آسمانها به گوش رسیده است. بسیاری معتقدند این اجرام همان بشقاب پرنده ها هستند که توسط فضایی‌ها جهت انجام آزمایش به پایین فرستاده شده اند. اما نباید فراموش کرد که طبق تحقیقات، بسیاری از این اجرام، همان ماهوراه ها هستند که در سطح پایین حرکت کرده و بر اثر جریانات نوری برای لحظاتی مرئی شده اند.

رویت بشقاب پرنده در سواحل دریای خزر، عراق و حتی آمریکای دهه 70 همگی نمونه هایی هستند که به نوعی به رویت ماهواره و نه بشقاب پرنده ربط داشته اند. پروفسور عجب شیری زاده در مصاحبه ای درباره ادعای رویت کنندگان بشقاب پرنده مبنی بر تشعشع پرتوهای رنگی مختلف در پیرامون این اشیا، می‌گوید که این مساله می‌تواند مربوط به ماهواره ها باشد چرا که ماهواره هایی هم برای مقاصد خاصی از قبیل زمین شناسی، هواشناسی و یا جاسوسی در فضا حرکت می کنند که نور آنها قابل دیدن است.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • پوریا درویشی
    0

    1753854709369912382

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها