روایت آمار از میزان مشارکت ایرانیان در انتخابات / پیروزی اصلاح طلبان در صورت مشارکت بالا

 حامیان اصلاح طلبان در ایران بر این اعتقادند که هرگاه مشارکت مردم در انتخابات بالا 65 درصد باشد آرای خاکستری به سمت این طیف سوق پیدا می کند و باعث پیروزی کاندیدای مورد حمایت این طیف سیاسی در ایران خواهد شد.

روایت آمار از میزان مشارکت ایرانیان در انتخابات / پیروزی اصلاح طلبان در صورت مشارکت بالا

به گزارش خبر فوری / پس از حکومت طاغوت و شروع انقلاب اسلامی در سال 57 انتخابات یکی از پایه های قدرت نظام جمهوری اسلامی محسوب می گردد و همواره دولت مردان ما بر این نکته تاکید دارند که ایران یک نمونه کاملا منحضر بفرد از دمکراسی مبتنی بر مردمسالاری دینی را شکل داده است که در هیچ جای دنیا نمونه مشابهی ندارد.

میزان مشارکت عمومی و حضور مردم نه درایران بلکه در تمام دنیا و کشورهایی که برپایه دمکراسی اداره میشود یک اصل مهم محسوب می شود و سیاستمدران با برخ کشیدن میزان مشارکت خارج از دعواهای حزبی و گروهی درون کشورشان برمیزان محبوبیت حکومت هایشان تاکید می کنند. این درحالی است که سیاستمداران خبره ایرانی هم از این اصل مستثنی نبوده و هموار تاکید بر اصل مشارکت حداکثری و حضور پررنگ مردم پای صندوق های رای دارند.

رهبر انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای در بیانات اخیر خود درخصوص مشارکت مردم گفتند: حضور مردم در این صحنه خیلی پُرمعنا است. این نشان‌دهنده‌ی دو مطلب اساسی است؛ البتّه ذیل این دو مطلب، مطالب دیگری هم وجود دارد لکن در این حضور مردمی، دو مطلب اساسی است: یکی اعتماد مردم و علاقه‌ی مردم به نظام جمهوری اسلامی، پیوند مردم با نظام جمهوری اسلامی؛ یکی [هم] قدرت اراده و تصمیم‌گیری‌ای که در مردم وجود دارد؛ این دو چیز خیلی مهم است.

ایشان ادامه می دهند : هرچه این حضور بیشتر باشد، آبروی ملّت ایران و احترام ملّت ایران در پیش چشم ناظران جهانی بیشتر است.

اصل مشارکت عمومی در انتخابات

در تعریفی آمده است :مشارکت میزان شرکت واجدان شرایط رای دادن در انتخابات است. البته واجدان شرایط در همهٔ کشورها شامل همهٔ بزرگسالان نمی‌شود. در برخی کشورها جنسیت یا نژاد یا مذهب برای واجدان ملاک می‌شود، البته ملاک‌های معمول در دنیا سن و حق شهروندی است.

میزان مشارکت در کلیه کشورهایی که در دمکراسی حرفی برای گفتن دارند یکی از مهمترین مباحث اثبات قدرت و قدرت نمایی سیاست مدارن است . در انتخابات ریاست جهموری اخیر فرانسه میزان مشارکت مردم فرانسه در انتخابات به ۶۵.۳ درصد رسید .

مشارکت در انتخابات ایران

بیش‌ترین آمار مشارکت مردمی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در سال ۸۸ است که بالغ بر ۸۵ درصد از واجدین شرایط در انتخابات مزبور شرکت کردند که با پیروزی محمود احمدی نژاد با کسب 63درصد آرا شد؛ این آمار در سطح جهانی نیز یک رکورد محسوب می‌شد و موجب حیرت سیاست مداران بسیاری از کشورهای مدعی دموکراسی شد.

البته نرخ بالای مشارکت مردمی در امر انتخابات که در واقع رای به نظام جمهوری اسلامی است تنها به انتخابات فوق الذکر منحصر نمی‌ماند؛ در انتخابات ادوار سوم و هفتم ریاست جمهوری نیز بالغ بر ۸۰ درصد واجدین شرایط به پای صندوق‌های رای آمدند و شکوهمندترین جلوه‌های دموکراسی‌خواهی دین‌مدار را به رخ جهانیان کشیدند.

این در شرایطی است که حامیان اصلاح طلبان در ایران بر این اعتقادند که هرگاه مشارکت مردم در انتخابات 65 درصد باشد آرای خاموش و خاکستری به سمت این طیف سوق پیدا کرده و اصلاح طلبان همیشه پیروز انتخابات بوده اند بجز یک استثنا آن هم انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم و پیروزی احمدی نژاد بود.

حال باید منظر ماند در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اصلاح طلبان با پیروزی این انتخابات را به پایان می رسانند یاخیر.

در زیر میزان مشارکت تمام دورهای انتخابات ریاست جمهوری ایران را می بینید.

نام دوره

تاریخ برگزاری

درصد مشارکت

نام شخص انتخاب شده

میزان آرای کسب شده منتخب

دور اول

۱۳۵۸/۱۱/۵

۶۹.۸۶

ابوالحسن بنی صدر

۷۵٪

دوردوم

۱۳۶۰/۵/۲

۶۴.۲۴

محمدعلی رجایی

۹۰٪

دورسوم

۱۳۶۰/۷/۱۰

۷۴.۲۶

آیت الله سید علی خامنه‌ای

۹۵٪

دورچهارم

۱۳۶۴/۵/۲۵

۵۴.۷۸

آیت الله سید علی خامنه‌ای

۸۵٪

دورپنجم

۱۳۶۸/۵/۶

۵۴.۵۹

اکبر هاشمی رفسنجانی

۹۴٪

دور ششم

۱۳۷۲/۳/۲۱

۵۰.۶۶

اکبر هاشمی رفسنجانی

۶۳٪

دور هفتم

۱۳۷۶/۳/۲

۷۹.۹۲

محمد خاتمی

۶۹٪

دورهشتم

۱۳۸۰/۳/۱۸

۶۷.۷۷

محمد خاتمی

۷۷٪

دورنهم
(مرحله اول)

۱۳۸۴/۳/۲۷

۶۲.۶۶

دورنهم
(مرحله دوم)

۱۳۸۴/۴/۳

۵۹.۸۲

محمود احمدی‌نژاد

۶۳٪

دور دهم

۱۳۸۸/۳/۲۲

۸۵

محمود احمدی‌نژاد

۶۳٪

دوره یازدهم

۱۳۹۲/۳/۲۴

۷۲.۷

حسن روحانی

۵۰/۷۱٪

محمد افصحی

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها