واکنش روحانی به لغو پخش زنده مناظره ها: طرفدار آزادترین شیوه مناظره ها هستم که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به مسائل مطرح شده پیرامون مناظره ها گفت: من معتقد به آزادترین شیوه هستم که همه حرفهایشان را بزنند.

واکنش روحانی به لغو پخش زنده مناظره ها: طرفدار آزادترین شیوه مناظره ها هستم که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند

رییس جمهور انتخابات را زمینه ساز افتخار ایران، شادی دوستان و یاس دشمنان دانست و با تاکید بر اینکه مردم را باید به صحنه سرنوشت فراخواند، اظهارداشت: حضور همگان پای صندوق و مشارکت حداکثری توصیه رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در نشست با جوانان و نخبگان استان فارس در شیراز گفت: روزهای سرنوشت ساز در راه است و نباید فراموش کنیم که رسیدن به پیشرفت با عبور از سختی ها و مشکلات است .

روحانی با ابراز خرسندی از اینکه اعضای دولت بار دیگر میهمان مردم فرهنگ دوست و فرهیخته استان فارس و شیرازی ها هستند، گفت: الگوی ما در زندگی و حکومت، زندگی و حکومت پیامبر عظیم الشأن(ص) و امیر المومنین (ع ) است .

رییس‌ جمهور تأکید کرد: برخی فکر می‌کنند اگر ما بحق هستیم باید از خدا بخواهیم و خدا هم مشکلات را حل و فصل می‌کند، اما اراده و حکمت پروردگار بر این است که بار مسئولیت خود را بر دوش بگیریم و این فخری است که خداوند به انسان عطا فرموده است .

روحانی با بیان اینکه عبادت برای تجارت سیره علی (ع) نبود، گفت: مولا علی(ع) فرمودند من به دنبال عبادت تاجرگونه نیستم و پیامبر(ص) به جنگ رفت و در این جنگ‌ها پیروز شد یا شکست خورد و موفقیت های پیامبر در همراهی همه بود .

رییس جمهور با اشاره به اینکه مردم را باید به صحنه سرنوشت فرا خواند، اظهارداشت:باید در نظر داشت که شکست و پیروزی به دست ما بوده و این ما هستیم که در صحنه سرنوشت، حضور می‌یابیم و مردم را به این صحنه دعوت می‌کنیم .

روحانی با تاکید بر اینکه انتخابات یک امر فردی و یا حتی تنها ملی نیست، گفت: انتخابات باعث فخر و افتخار ما در جهان و تاریخ است و تجربه ۹۲ و ۹۴ نشان داد که سرنوشت ما در دست خودمان است. شاید راه امروز از سال ۹۲ کمی هموارتر باشد، چرا که در آن سال، برخی به من می‌گفتند و نامه می‌نوشتند و شک داشتند، چرا وقتی تو زیر و بم نظام را می‌دانی، اما با این حال در انتخابات شرکت‌ کردی و بتوانی رأی بیاوری .

رییس جمهور با طرح این پرسش که آیا پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) که در ایام بعثت ایشان که به عنوان بزرگترین روز تاریخ دنیای اسلام و جشن مسلمانان هستیم، بدون ایثار، حضور و تلاش مردم موفق می‌شد، ادامه داد: پیامبر(ص) زمانی موفق شد که همه آمدند، این قانون الهی است و مسیری است که خداوند برای ما مشخص کرد .

وی با اشاره به یکی از جلسات هفتگی با مقام معظم رهبری برای ارایه گزارش‌و استماع نکات و منویات ایشان، گفت:‌ حضور همگان پای صندوق و مشارکت حداکثری، توصیه رهبر معظم انقلاب است. این برای سرنوشت و کشور ما بسیار مهم است و هرکس در حد توان خود باید تلاش کند تا همه مردم پای صندوق‌های آراء حاضر شوند و باید برنامه همه کاندیداها را بررسی و مقایسه کنیم و در نهایت تشخیص دهیم .

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه حامی آزادترین شیوه در مناظرات هستم که مردم بهتر بتوانند به حقایق پی ببرند و انتخاب کنند، گفت: اگر چه من به عنوان رییس جمهور مسئول اجرای انتخابات هستم، اما نمی‌خواهم در اموری که قانون به بخش‌هایی واگذار کرده، مداخله کنم و امیدوارم ستاد تبلیغات انتخابات کشور، تجربه ها را بار دیگر مرور و تصمیماتی که راجع به نحوه مناظره‌های انتخاباتی اتخاذ شده،بررسی کند .

رییس‌ جمهور تأکید کرد: طرفدار شیوه‌ای هستم که آزادترین شیوه باشد. همه باید بدون لکنت زبان سخن بگویند و نقد کنند و نکات مد نظر خود را اعلام نمایند .

روحانی با بیان اینکه رقابت و انتقاد خوب بوده و حتی مخالف هم خوب است، ادامه داد: مگر می‌شود در دنیای امروز، حکومتی داشته باشیم که هیچ مخالفی در آن نباشد و انتقاد نیز که جای خود را دارد و همه باید به راحتی و بدون لکنت زبان انتقاد کنند .

رییس‌ جمهور با بیان اینکه در ۴ سال گذشته برخی از دوستان به من می‌گفتند، چرا پاسخ این همه تخریب علیه دولت تدبیر و امید را نمی‌دهید، اظهار داشت: ما در میان همه دوستانمان، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را یکی از صبورترین افراد در برابر مخالفین می دانم. ایشان صبر، تحمل و گذشت بسیار داشت .

روحانی ادامه داد: در یکی از هفته‌های قبل از ارتحال ایشان در ملاقاتی به بنده گفتند که از صبر تو تعجب می‌کنم و من به ایشان گفتم که شما در میان همه، صبورترین هستید. اما ایشان پاسخ داد که تو تخریب‌ها را می‌بینی و سکوت می‌کنی .

رییس‌ جمهور تأکید کرد: یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید این است هر فردی، هر چه خواست گفت و هرکس به رییس جمهور ناروایی می‌داشت و تخریب می‌کرد تا حدی که تشویق هم می‌شد .

روحانی ادامه داد: این خود، نعمت بزرگی برای ما بود و به نظرم تاریخ دنیا قضاوت می‌کند .

رییس‌ جمهور با اشاره به اظهارات برخی از مقامات کشورهای خارجی در ملاقات‌های خصوصی با ایشان، اظهار داشت: آنها می‌گفتند که تو چگونه با وجود اینکه روزنامه‌ها و صدا و سیما که رسانه‌ای ملی است و علیه شما سخن می‌گوید، کشور را اداره می‌کنید؟

روحانی ادامه داد: این افتخاری برای ماست که کشور ما آزاد است . البته نقد بسیار خوب بوده و تخریب خوب نیست. دروغ گناه بزرگ و اقدامی خلاف فرهنگ ایرانی است .

رییس‌ جمهور تأکید کرد: بسیار مهم است در کشوری زندگی می‌کنیم که منتقد، انتقاد و تخریب‌گر، تخریب می‌کند اما در عین حال مردم ما انصافاً بسیار خوب در صحنه بودند و اگر شما در خرداد ۹۲، رأی خود را به صندوق می‌انداختید و کنار می‌رفتید دولت نمی‌توانست راه را ادامه دهد .

وی تصریح کرد: تشویق، حضور و حمایت مردم بسیار تأثیرگذار بود و امروز، روزی است که شما باید آینده سرنوشت خود را تعیین کنید.در مسیری که شروع کرده‌ایم، نیمه راه طی شده است، برخی برنامه‌ها، تکمیل و برخی برنامه‌ها نیمه کاره است و باید تکمیل شود و برخی مسیرهای سخت نیز باید شروع شود .

رییس‌ جمهور ادامه داد: اعتراف می‌کنم در برخی برنامه‌ها طی دو سال گذشته نتوانسته‌ایم به راه‌حل مناسبی برسیم که برای معضلات و مشکلات بانک‌ها، دستورالعمل‌هایی صادر کردم و طی دو سال گذشته ماهی یکبار جلسات برگزار شده است .

روحانی افزود: در خصوص مسایل بانک‌ها، نمی‌گویم که هیچ‌چیز تغییر نکرده و طی دو سال قبل بانک‌های ایران به اقتصاد مقاومتی، کمک بسیاری کردند و در مجموع وضعیت بانک‌ها بهتر شده است .

رییس‌ جمهور ادامه داد: بانک‌ها طی این مدت، ۴۳ درصد تسهیلات بیشتر برای واحدهای تولیدی، در نظر گرفتند و در همین حال به ۲۴ هزار واحد نیمه فعال کشور، تسهیلات لازم را ارایه کردند .

روحانی با بیان اینکه امروز سود بانکی با تسهیلات بانکی، پایین آمده، گفت: اما در عین حال هنوز بانک‌ها، بار سنگینی را در اقتصاد کشور به دوش دارند و باید مشکلات فراوان این بخش را حل و فصل کنیم .

رییس‌ جمهور با بیان اینکه امروز در زمینه ایجاد اشتغال در کشور، حرکت‌های خوبی آغاز شده اما همچنان نسبت به وضعیت مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم، گفت: در سال‌های گذشته با وجود آنکه درآمد نفتی کشور، بسیار خوب بود اما آمار بسیار بدی در زمینه ایجاد اشتغال خالص وجود دارد .

روحانی افزود: در ۵ سال قبل از دولت یازدهم، سالانه کمتر از ۱۰ هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد و این برای آن دوره با درآمد نفتی خوب بسیار کم و پایین است .

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه در آن دوره همزمان با توسعه دانشگاه‌ها بسیاری از جوانان را برای دوره‌ای به تحصیل واداشتند و امروز جوانان تحصیلکرده به عنوان افراد جویای کار هستند، گفت: در سال ۹۵ افراد جویای کار در کشور، یک میلیون و دویست هزار نفر بود که این میزان، تعداد جویای کار در تاریخ کشور، کم‌نظیر است و بار مسئولیت سنگینی را بر دوش ما قرار می‌دهد .

روحانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بحق امسال را با نام تولید و اشتغال، نامگذاری کردند، گفت: در سال‌های گذشته سالانه حدود، ۷۰۰ هزار اشتغال در کشور ایجاد شده است که البته همه اینها اشتغال ثابت نیست .

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه در بعضی از امور پیشرفت داشته‌ایم و در برخی هنوز در نیمه راه هستیم و باید آنها را تکمیل کنیم، گفت: راهش این است که همه دست به دست هم داده و مردم و کارآفرینان را به کار و تلاش تشویق کنیم .

روحانی با اشاره به افتتاح بیمارستان خیریه بوعلی سینا در شیراز و اینکه این بیمارستان با کمک ۶۰ درصدی مردم و خیرین، ساخته شده، گفت: باید مردم را تشویق بکار کرده و در تولید و خدمات به آنها کمک کنیم .

رییس‌ جمهور با بیان اینکه یکی از وعده‌هایی که به مردم در ایام انتخابات دادیم کمک به آنها در زمینه سلامت بود، گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران و در این دولت توانستیم همه مردم را تحت پوشش بیمه قرار دهیم .

روحانی افزود: ایجاد ۲۱ هزار تخت بیمارستانی در دولت یازدهم، اقدام بسیار بزرگ و ارزشمندی است و و بیش از یک پنجم تخت های بیمارستانی در دولت یازدهم ایجاد شد .

رییس‌ جمهور ادامه داد: امروز بار هزینه‌های بیمارستانی برای مردم کاهش یافته و بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه قرار دارند و قیمت بسیاری از داروهای خارجی که وارد می‌شده، به نصف تقلیل یافته است و باید این راه و مسیر تا رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه پیدا کند .

روحانی با اشاره به اینکه ما در تعامل سازنده با دنیا، توانستیم کار بزرگی را به انجام برسانیم که مذاکره با قدرت‌های جهانی،رفع سایه شوم جنگ از سر مردم و نجات مردم از تحریم‌ها، تنها بخشی از این تعامل بوده است، گفت: ما باید با دنیا کار کرده و بازارهای هدف خود را در دنیا به دست آوریم .

رییس‌ جمهور با بیان اینکه به واسطه تحریم‌ها بازار صادرات نفت از ایران، گرفته شده بود و تنها یک میلیون بشکه می‌توانستیم نفت صادر کنیم، گفت: اگر کسی تصور کند که کشوری که چند سال در تحریم بوده را می‌توان ظرف چند ماه مسایلش را حل کرد، اشتباه می‌کند، چرا که باید قدم به قدم حل و فصل شود .

روحانی خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات دولت یازدهم این است که توانسته‌ایم، بدهی معوقه نسبت به خانواده شهدا و ایثارگران را پرداخت کنیم و تا چند هفته دیگر این بدهی‌ها به طور کامل تسویه خواهد شد و این در حالی است که این بدهی‌ها از سال ۷۶ معوق مانده بود .

رییس‌ جمهور ادامه داد: امروز توانسته‌ایم بازار صادرات نفت را به کشور بازگردانیم و شرایط تولید نفت به قبل از تحریم بازگشته به گونه‌ای که ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت تولید و بیش از ۲ میلیون بشکه صادر می‌کنیم .

روحانی با اشاره به اینکه پیش از رفع تحریم‌ها میعانات نفتی ما که قادر به فروش آن نبودیم، در کشتی‌ها باقی می‌ماند و اجاره کشتی پرداخت می‌کردیم، گفت: امروز چنین چیزی وجود ندارد و قدم به قدم حق‌مان را باز می‌ستانیم و این کار بزرگی است که ملت ایران انجام داده است .

رییس‌ جمهور با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شده بود تا بنادر ما تعطیل شود، افزود: امروز با رفع تحریم‌ها بنادر کشور به راه افتاده و کشتی‌ها با پرچم ایران، می‌توانند کالای ما را صادر کنند .

روحانی با بیان اینکه ما دنبال تعامل سازنده با دنیا بوده و هستیم تا حقوق ملت را بازستانیم، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای خبرگان رهبری فرمودند که کشور در حوزه نفت و گاز نیاز به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد که باید از سرمایه خارجی هم در این راستا استفاده شود .

رییس‌ جمهور ادامه داد: ما باید سرمایه داخلی و خارجی را وارد میدان کنیم، چرا که ایجاد اشتغال برای جوانان مان و بهره‌برداری از میدان های مشترک با دیگر کشورها، نیاز به سرمایه‌گذاری دارد .

روحانی با اشاره به وجود منابع مشترک نفتی ایران با عراق، گفت: با تلاشی که در این دولت صورت گرفته تا پایان سال ۳۰۰ هزار بشکه نفت از منبع مشترک با عراق استخراج می‌کنیم که این باید به ۷۰۰ هزار بشکه برسد و این نیازمند سرمایه‌گذاری است .

رییس‌ جمهور با بیان اینکه سال‌هاست قطر از میدان مشترک گازی با ایران، ۲ برابر ما بهره‌برداری می‌کرد، گفت: با افتتاح فازهای جدید در عسلویه، توانسته‌ایم در برداشت از میدان گازی با قطر برابر شویم .

روحانی تأکید کرد: بحث‌ها و ایام انتخابات باعث می‌شود تا این موضوعات برای مردم روشن شود و آنهایی که شعار می‌دهند بدون اینکه محاسبه پس دهند باید بیایند و جوابگو باشند ما می‌خواهیم از حقوق ملت‌مان دفاع کنیم .

رییس‌ جمهور ادامه داد: باید پاسخ دهند که چرا دو میلیارد دلار پول را در سال ۸۷ که همه می‌توانستند بردارند در دهان اژدها کردند و زمانی که معلوم بود، نمی‌شود به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و مشخص بود این پول به خطر می‌افتد این کار را کردند، البته ما پیگیری این موضوع را از قوه قضائیه خواسته‌ایم و امیدواریم که این کار انجام شود .

روحانی ادامه داد: ما در دادگاه بین‌المللی، لایحه‌ای را برای شکایت تنظیم کرده و ان‌شاء‌الله بتوانیم این حق را از آمریکا پس بگیریم، اما جالب است پولها را در اختیار آمریکایی ها گذاشتند و خود را انقلابی می نامند؛ ما را که از آمریکا شکایت کرده ایم تا حقوق ملت را پس بگیریم، به لبخند به دشمن متهم می کنند !

رییس‌ جمهور اظهار داشت: انقلابی کسی است که از حقوق، حیثیت و عزت مردم دفاع می‌کند و دیگری را آزرده خاطر نمی‌سازد. مسلمان کسی است که همه از دست و زبانش در امان باشد .

روحانی ادامه داد: ما باید نسبت به یکدیگر احترام کنیم و نباید تخریب کرده و واقعیت‌ها را تحریف کنیم .

رییس‌ جمهور گفت: ما در تعامل سازنده با جهان به دنبال حقوق ملت، اشتغال برای جوانان و رفاه برای مردم هستیم .

روحانی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند اقدامات دولت تنها باعث شده که وضع مرفهین بهتر شود، گفت: کشاورزی که در سال ۹۱، ۸۸۰ میلیارد تومان پول گندم دریافت کرده، سال گذشته نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان دریافت کرده و این نشان می‌دهد که درآمد کشاورز در سال ۹۵،۱۷ برابر سال ۹۱ شده است. و این در حالی است که حقوق کارمندان، فرهنگیان و بازنشستگان امسال نسبت به ابتدای سال ۹۱، بیش از ۲ برابر شده است. البته این به معنای احقاق همه حقوق نیست .

رییس‌ جمهور ادامه داد: در این دولت هیچ زمانی نبوده که ما حقوق کارمند را کمتر از تورم بالا برده باشیم .

روحانی با بیان اینکه ما در سال ۹۲ به صحنه آمدیم و با آرمان‌ها و برنامه‌هایی در کنار هم بودیم که برخی از آنها اجرایی و عملیاتی شده و برخی در مسیر و بین راه قرار دارد، گفت: ما باید این راه را ادامه دهیم و به کمال برسانیم و بتوانیم شرایط، عزت، خودباوری، پیشرفت اقتصادی، آرامش اجتماعی و امنیت توأم با آزادی را محقق کنیم .

رییس‌ جمهور تأکید کرد: ما آماده‌ایم تا در یک حرکت بزرگ در اردیبهشت بار دیگر به صحنه بیاییم، «دوباره ایران، دوباره اسلام، دوباره اعتدال، دوباره امید . »

منبع: انتخاب

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها