در گفتگو با خبرفوری مطرح شد

زارعی در دفاع از انتقادات برجامی ولایتی: آقایان با بی خردی حیثیت خود را به برجام گره زدند/ اگر برجام سندی معتبر است و به آن ایمان دارند به سوالات ولایتی پاسخ دهند/ اگر سندی محکم باشد، شبهه درباره اش سخت است/ چون پاسخی ندارند به ترور شخصیت روی می آورند

سعدالله زارعی گفت: آقایان با بی خردی تمام حیثیت خود را با یک مسئله ای که اختیارش در دستشان نیست گره زدند، اگر برجام یک سند معتبر است و به آن ایمان دارند به سوالات پاسخ دهند.

زارعی در دفاع از انتقادات برجامی ولایتی: آقایان با بی خردی حیثیت خود را به برجام گره زدند/ اگر برجام سندی معتبر است و به آن ایمان دارند به سوالات ولایتی پاسخ دهند/ اگر سندی محکم باشد، شبهه درباره اش سخت است/ چون پاسخی ندارند به ترور شخصیت روی می آورند

سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی در خصوص حجمه و انتقاداتی که بعد از سخنان ولایتی درباره برجام به او شد به خبرنگار خبر فوری گفت: این انتقادات به بیان مستحکمی که آقای ولایتی در آن نشست مطرح کردند بر می گردد. سئوالاتی که دکتر ولایتی در آن نشست مطرح کرد به قدری جدی و عمیق است که مواجهه مستقیم با این سوالات امکان پذیر نیست و آقایان به جای اینکه به متن بپردازند به گوینده متن متمرکز شدند، در واقع با ترور شخصیت تلاش کردن توجه را به جای دیگری معطوف کنند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تیتر روزنامه ای که نوشته بود سخنان اخیر آقای ولایتی آیا مقدمه ای برای فعالیت انتخاباتی است؟ یا فقط بیان سفارشی است که صورت گرفته است تصریح کرد: خوب اگر قرار باشد هر سخن و اظهار نظری حمل بر تلاش برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بدانیم تمام صحبت ها و تیتر های مقابل آقای ولایتی نیز قطعا کارکرد انتخاباتی دارد. این منطق سستی است به جای اینکه به متن سخن بپردازند به واقعه دور دستی مثل انتخابات ریاست جمهوری که سه سال دیگر است اشاره کند.

این اصولگرا با اشاره به این که متاسفانه این آقایان با بی خردی تمام حیثیت خود را با یک مسئله ای که اختیارش در دستشان نیست گره زدند اظهار کرد: این آقایان مثل کسی که قسم یاد کرده در هر شرایطی از یک موضوعی دفاع کند، از برجام به عنوان یک موضوع غیر قابل عبور دفاع می کنند، این درحالی است که بهترین دفاع پاسخ مستدل به سئوالاتی است که مطرح شده است.

زارعی با اشاره به سئوال آقای ولایتی که پرسیده بود چرا متن فارسی این سند به عنوان یک سند بین اللملی در همان زمان تهیه نشده و به مسئولین ایرانی ارائه نشده تا بر اساس آن مسئولین ذی ربط تصمیم درستی درباره برجام بگیرند، گفت: این سئوال مهمی است قطعا پاسخ این سئوال این نیست که شخصی مثل آقای خرم بگوید در محافل بین اللملی رسم نیست که سند به زبان های مختلف تهیه بشود در حالی است که این واقعیت ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملی در خصوص سندهای بین المللی تصریح کرد: سازمان ملل که زبان رسمی اش زبان انگلیسی است وقتی مصوبه ای را تصویب می کند به زبان های مختلف در سایت رسمی خود آن مصوبه را منتشر و منعکس می کند و این نشان می دهد که ترجمه دقیق و فنی یک سند چه اهمیت و موضوعیتی دارد و باید این کار در خصوص برجام هم صورت می گرفت.

زارعی با اشاره به اینکه دکتر ولایتی این سئوال را مطرح می کند که چرا سندی به این مهمی به عنوان برجام به امضاء رسمی مقامات ارشد کشور ها نرسیده است و این سند در حد وزرای امور خارجه کشورها باقی مانده است گفت: این یک سئوال اساسی است. سندی مثل برجام که با سرنوشت یک ملت سرکار دارد، چطور می تواند بدون تضمین کافی و لازم از طرف جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود : این دو سئوال از چندین سئوالی است که آقای دکتر ولایتی مطرح کردند، اگر آقایان دلسوز کشور هستند و برجام برای آنها یک سند معتبر است و به آن ایمان دارند باید به این سوالات پاسخ دهند. طبیعتاً وقتی سندی محکم باشد شبهه درباره سند کار سختی و پاسخ به این شبهه ها کار آسانی است. اما آقایان چون پاسخی ندارند از متن فرار می کنند و به ترور شخصیت روی می آورند بلکه بتواند راه فراری برای خود پیدا کنند.

این اصولگرا تاکید کرد: اگر آقایان طرفدار شفافیت، آزادی افکار، اطلاعات آزاد و حرمت شخصیت ها و دایه دار این تفکر هستند و بر اساس همین هم از مردم صدیق ایران رای جمع کردند، اگر واقعاً این حرف ها درست است و صرفا این کلمات و اصطلاحات یک شعار انتخاباتی نیست بایستی به این سئوال پاسخ دهند پس چرا در مقابل اظهارات شخصیت شناخته شده ایی مثل آقای ولایتی که در همین موضوع برجام و اقدامات وزارت خارجه بارها از آنها حمایت و برای قدرت بخشیدن به مذاکره کنند گان آنها را کمک کرده است، موضع گرفته؟ و چرا حالا که چنین شخصیتی انتقاد می کند باید حتک حرمت و حتک شخصیت بشود؟

سعد الله زارعی در پاسخ به این سئوال که مهمترین دلیل این انتقادات چرخش مواضع آقای ولایتی است گفت: موضوع تغییر موضع نیست ما باید دو زمان متفاوت را در مسئله برجام در نظر بگیریم یکی زمانی است که طرحی در حال پیگیری و اشخاصی ماموریت پیدا کردند که مسئله ای را به سامان برساند و مدیریت کنند و وقتی که پای میز مذاکره می نشینند از طرف ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی بتواند مذاکره کنند و این گونه وانمود نشود که در ایران دو صدایی است و آنچه مطرح می شود نظر یک جناح است. در آن شرایط عقل حکم می کند که تمام ظرفیت ملی در جهت تقویت تیم مذاکره کننده پای کار بیاید تا مذاکره کننده با اقتدار و اعتماد به نفس بیشتر پای میز مذاکره حضور داشته باشد. این کاری است که حضرت آقای نیز چندین مرتبه در مقاطع مختلف انجام دادند ضمن تذکر نکاتی روی صداقت و سخت کوشی و حسن نیت تیم مذاکره کننده بارها تاکید داشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اما حالا این زمان سپری شده، میز مذاکره برچیده شده، تیم مذاکره کننده کارش تمام شده و سندی به امضا رسیده به عنوان برجام و حالا ما هستیم و این سند و آن هم در شرایطی قرار گرفتیم که هر دو طرف مقابل ما یعنی آمریکا و اروپایی ها این سند را کنار گذاشتند. حال زمان این است که درباره برجام و ارزش آن در جمهوری اسلامی صحبت کنیم تا دشمن متوجه شود برجام سند قابل دفاعی نیست، چرا که زمانی برای رفع تحریم ها جمهوری اسلامی تصمیم گرفته بود حدی از محدودیت ها را بپذیرد و تاسیسات خود را در شرایطی قرار دهد که امروز با آن مواجه هستیم.

زارعی در پایان با بیان اینکه امروز روز طلب کاری ماست، تاکید کرد: در روز طلب کاری صحه گذاشتن بر برجامی که با چشم پوشی یکطرفه ما از بخش زیادی از حقوق مان مواجه هست و طرف مقابل عهد شکنی کرده دیگر معنا و مفهوم ندارد. اتفاقا موضع دکتر ولایتی در زمانی که کارگزاران نظام درحال مذاکره بودند یک موضع قابل تحسین است و امروز انتقاد از سندی که توسط دشمن عملا مخدوش شده یک موضع حکیمانه است و این را نباید در تعارض با هم تلقی کرد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها