علت حملات به ولایتی چیست ؟/ چرا سخنان برجامی ولایتی به مذاق برخی خوش نیامد/ دلایل شکست دومین مذاکره با غرب

بعد از سخنان ولایتی و انتقاد تند وی به برجام و تاکید به عدم توجه به تذکرات توسط تیم مذاکره کننده حملات و انتقاداتی به این عضو هیات عالی نظارت بر برجام صورت گرفت.

علت حملات به ولایتی چیست ؟/ چرا سخنان برجامی ولایتی به مذاق برخی خوش نیامد/ دلایل شکست دومین مذاکره با غرب

ماجرا از آنجا شروع شد که علی اکبر ولایتی در نشست تجربه ماندگار که چهارشنبه ۹ خرداد با هدف بازخوانی و تبیین بیانات و مواضع مقام معظم رهبری درباره برجام در موسسه پژوهشی -فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه عهدنامه ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت گفته بود: احساس حقارت به انسان دست میدهد که برجام نسخه فارسی ندارد.

عضو هیات عالی نظارت بر برجام گفته بود: رهبر انقلاب درباره همه اینها بارها تذکر دادند و گفتند از مقامات آمریکایی تضمین مکتوب بگیرید اما متاسفانه این کار توسط مسئولان کشور انجام نشد. طرف مقابل خیلی از کارها را با جنگ روانی پیش می‌برد. اما یک متخصص جنگ روانی در تیم ما نبود و نقص متخصصان در گروه برجام یک مشکل دیگر بود. در ماجرای برجام با پمپاژ یأس و ناامیدی در جامعه گفتند که برای رفع مشکلات باید مذاکره کنیم.

صحبت های ولایتی باعث حملات و واکنش های بسیاری به او در این زمینه شد. برخی صحبت های ولایتی را چرخش 180 درجه ای در خصوص برجام توصیف کردند و برخی هم به نکات مطرح شده توسط ولایتی پاسخ دادند که تک زبانه بودن برجام به لحاظ قانونی منعی نداشت.

حمله کننده گان به ولایتی تاکید دارند که این چرخش درحالی از سوی ولایتی مطرح میشود که وی در سالهای گذشته بارها و بارها از برجام حمایت کرده بود.

منتقدان به ولایتی می گویند که وی پیش از این در خصوص مذاکرات برجام گفته بود ما حتماً باید مذاکره می‌کردیم، این تصمیم، تصمیم نظام بود تصمیم فرد نبود. نظام طرفدار مذاکره بود چه در دولت قبلی و چه در این دولت و اگر این مذاکرات انجام نمی‌شد گزینه دیگر جنگ بود.

اما خارج از این انتقادات صحبت های ولایتی و کالبد شکافی دومین مذاکره ایران و غرب خالی از لطف نیست.

سخنان ولایتی نشان از تذکر و عدم موافقت افراد و شخصیت های مختلف کشوری با برخی اقدامات تیم مذاکره کننده حکایت دارد که در جلسات خصوصی بارها توسط همین افراد برای اصلاح امور در مذاکرات تذکراتی داده شده است و همچنین نکته قابل تامل دیگر در سخنان ولایتی این است که با وجود اینکه برجام مخالفانی در داخل داشته است چون این تصمیم یک تصمیم فردی نبوده است و نظام این تصمیم را گرفته است، تمام افراد و شخصیت ها ملزم به رعایت و حمایت بی چون و چرا از آن بودند تا این مذاکرات در بهترین حالت ممکن انجام شود تا برخی نتوانند به نتیجه نرسیدن این مذاکرات را به گردن دلواپسان یا منتقدان بیاندازند.

ولایتی در صحبت های برجامی خود از آسیب شناسی و ارائه راه کارهای عملی برای برجام می گوید و مسائلی را مطرح می کند که توجه و بررسی به آن برای برخی از آقایان که تمام و کمال همچنان برجام را حتی بعد از خروج آمریکا و شروع تحریم ها گزینه ای خوب می دانند خالی از لطف نیست.

صحبت های آقای ولایتی این واقعیت را مطرح می کند که آیااعتماد به غرب برای منافع ملی ما مفید و موثر نبوده است و تیم مذاکره کننده هسته ای با توجه به وجود تجربه ای در گذشته چرا در مذاکرات برای دومین بار آن هم برای مسائل هسته ای از یک سوراخ دوباره گزیده شد.

بررسی برجام بعد از فرجام آن قطعا تجربیات گران بهای را در اختیار دولت مردان و مذاکره کننده گان قرار می دهد. بهتر است حامیان برجام به جای تخریب بزرگان نظام این سئوال را از خود بپرسند که برجامی را که آنها پیگیر بودند چه شد؟ آن همه قول و وعده چه شد؟ آن کعبه آمالی که برای مردم متصور کرده بودند چه شد؟

در فیلم زیر تحلیل علی اکبر ولایتی درخصوص برجام را مشاهده می کنید.

15

حجم ویدیو: 5.09M | مدت زمان ویدیو: 00:05:09 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    بس کجاست و کسانی که جشن سردار مذاکره بر گزار میکردنع الان بیان جواب بدن

  • علی اصغر
    0

    چرا این همه تغییر در فکر و عقیده یا مرغ باش بپر یا شتر باش ببر

  • ابورسول
    0

    سلام خدا قوت وخدا ایران حفظکن ... من شخصن به پرجام مخالفم چرا .. این پرچام ایران ضعیف کرد وایران بدبخت کرد وایران از ارمان واقعی دور کرد ... وامریکا واسرائیل وعرب خائن پرو کرد وکستاخ کرد ... ایران همه جی دارد خیر وبرکت ومنابع فراون دارد... به امریکا وغرب احتیاج ندارد .منابع انسانی کشاورز صنایع ووو بیدار باشین وهشیار باش خدا نکهدار

  • ناشناس
    0

    تعجب میکنم چرا بعضی ها همصدا با ترامپ در جریان برجام ما را در مقابل غرب شکست خورده نشان میدهند!! ترامپ به نمایندگی امریکا حرف پس گرفت مگر این به معنای شکست و مغبون شدن و رسوایی‌هایی امریکا در مقابل جهان نبود نتیجه بر جام بهتر از این چه میتواند باشد که دیپلمات های ما با شجاعت و درایت کم نظر درمقابل انهمه غول های سیاسی بدست اوردند که هنوز مورد مناقشه دنیا در مقابل آمریکا میباشد اقا ظریف و همراهان شما ها امیر کبیر زمان ما هستید!! بگذار دلواپسان هرچه دلشان میخواهد بگویند!!؟

  • کاربر ناشناس
    0

    باسلام انصاف هم خوبست چطور عده ای بدون بینش سیاسی بخود اجازه می دهند زحمت های عزیزان این مملکت نا دیده می گیرند چطور جناح دلواپس حیف و میل کردن ثروت این مملکت به تاراج رفت و هیچ کس جرعت نکرد حرفی برند در صورتی فقر در کشور بیداد می کند اگرچه به تعبیر بعصی ها برجام نا کام بود لاکن بررگترین ان رفع جنگ بر سر ای مملکت بود پس بیجاه قصاوت نشود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها