مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم:

اخیرا فردی ادعای جانشینی امام زمان (عج) را کرده است

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم می‌گوید اخیرا فردی ادعای جانشینی امام زمان (عج) را می‌کند؛ این در حالی است که حضرت ظهور پیدا نکرده که جانشین داشته باشد. چنین افرادی را باید تکذیب کرد.

اخیرا فردی ادعای جانشینی امام زمان (عج) را کرده است

حجت‌الاسلام مجتبی کلباسی درباره کسانی که ادعای مهدویت دارند یا خود را نائب یا فرزند ایشان معرفی می‌کنند، اظهار کرد: موضوع غیبت امام عصر (عج) پایه‌ها و مبانی‌ای دارد که در روایات بسیاری به موضوع غیبت پرداخت شده و خصوصیاتی برای خود غیبت، اصل غیبت و ظهور بیان شده است و اگر کسی این‌ها را از هم مجزا ببیند دچار انحراف و خطا می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مبانی مهم در امر غیبت است که در عصر غیبت کبری اگر کسی ادعا کرد که من با امام زمان (عج) ارتباط دارم یا هر زمان خواستم ایشان را می‌بینم یا حتی از طریق حضرت وکالت خاصی دارم در روایات داریم که این فرد را تکذیب کنید. دلیل این مطلب هم کاملا روشن است. در زمان انبیاء همچون حضرت محمد (ص) باوجود اینکه ایشان در قید حیات بودند یک فردی ادعا کرد که من هم پیامبر هستم و اتفاقا دروغ او مورد پذیرش مردم قرار گرفت و پس از آن افراد دیگری هم ادعای نبوت کردند.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این خطرات همیشه در طول تاریخ وجود داشته و در طول تاریخ غیبت کبری نیز خیلی‌ها ادعا مهدویت کردند و حتی برخی تشکیل دولت هم دادند که می‌توان از جمله این افراد به فردی اشاره کرد که در آندلس قدیم در قرن پنجم اشاره کرد که با اد‌های مهدویت تشکیل دولت هم داد. از این ادعا‌هایی که من وکیل یا وزیر امام زمان (عج) یا فرزند و همسر ایشان هستم بسیار در طول تاریخ اتفاق افتاده است. از تاریخ «ابن خلدون» که در قرن ششم است آثار این ادعا‌ها را تا به امروز و حتی قبل از قرن ششم هم می‌توان دید. این‌که چرا این اتفاق می‌افتد کاملا روشن است، چون انگیزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پشت این موضوع وجود دارد که از آن بهره‌برداری می‌کنند.

وی افزود: در این میان قدرت‌های فاسد هم به دلایل مختلف از این افراد یا گروه‌ها حمایت می‌کنند تا انسجام اجتماعی را در مردم از بین ببرند. برای نمونه فرقه‌ای مثل بهائیت شکل گرفت که معتقد بود امام زمان (عج) آمده و رفته است و ما از این پس دین جدیدی خواهیم داشت. این در حالی است که مساله مهدویت یکی از ریشه‌های تحرک اجتماعی است.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم یادآور شد: اخیرا فردی ادعای امام زمان (عج) را کرده و معتقد است جانشین ایشان است، این در حالی است که حضرت ظهور پیدا نکرده پس چگونه جانشین دارد. این ادعا فقط با هدف گمراهی است؛ لذا این اصل مهم وجود دارد که هرکسی ادعای مشاهده و نیابت خاص و حتی فرزندی یا همسری در مورد امام عصر (عج) داشت باید تکذیب کرد. دلایل این موضوع هم در نامه‌ای که حضرت برای آخرین وکیل خود در زمان غیبت صغری نوشتند بیان شده است، امام می‌فرمایند «از این پس غیبت طولانی در راه است و هرکسی ادعایی برای مهدویت داشت دروغ است».

کلباسی ابراز کرد: اگر به این مطلب توجه نشود سرچشمه انحرافات آغاز و کسانی که به دنبال بازار گرمی و منافع خود در مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هستند از این فضا بهره لازم را می‌برند.

به گفته وی، غیبت حضرت مهدی (عج) تا زمان ظهور مستمر است و اگر کسی ادعای مهدویت یا نمایندگی حضرت را داشته باشد انحراف است و ما تنها یک مسیر داریم و آن هم رجوع به علم بوده و اگر فقیهی مجهز و عالم به علم و مقید به حضرت مهدی (عج) بود می‌توانیم از ایشان در موارد شرعی و دینی تقلید کنیم.

مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم درباره اینکه وظیفه حوزویان در مواجه با این ادعا‌ها چگونه باید باشد، تصریح کرد: حوزویان باید کار‌های تبیینی خود را انجام دهند و مرکز تخصصی مهدویت در قم در همین راستا اطلاعات کاملی را برای علاقمندان آماده کرده است که می‌توانند در حوزه نشریه، مقاله، پژوهش، پاسخگویی به سوالات برای رفع شبهات و محتوا‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است به آن‌ها دسترسی داشته باشند. مردم باید به اهل علم رجوع کنند و طلب علم داشته‌باشند و اگر کسی این کار را نکند خود را به ورطه جهالت کشانده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • رابی
    0

    من خودم از حواریان ایشان هستم.😄😁😆
    میگن یکی گفت بروم یک روستای دورافتاده و ادعای پیغمبری کنم و یک عمر راحت بخورم و بخوابم.
    خلاصه رفت و رفت تا رسید به اون روستا.دید که یک نفر از او شارلاتان تر اونجا ادعای خدایی کرده.با دو دست زد توی سر خودش.گفت بدبخت شدم.اگر الان من ادعای پیغمبری کنم او طرف میگه من خدا هستم و ایشان پیغمبر من نیست.😁😆😅🤣😂

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      یکم قاطی کردی اما قابل قبوله

    • رابی
      0

      من قاطی نکردم اما ظاهرا تو یکم ساندیس گندیده بیشتر نوش جان کردی.

    • ناشناس
      0

      16:03 قاطی کردن بهتر از جهالت شماها ست که نایب نایب گفتن تان گوش فلک رو کر کرده

  • ناشناس
    0

    دارید خودتان را فریب میدهید ومیدانید هم

  • 🐜
    0

    حاجی مراقب باشید سال پیش رو آن فرد جاهل ادعای خدایی نکند!!!

  • غیر قابل نشر
    0

    ادعای خدایی وپیغمبری بود اشتباه بعرض رسوندند .

  • ناشناس
    0

    وقتي كسي ٤نفر به او احترام بگذارند ادعاي خدايي هم مي كند

  • ناشناس
    0

    جل الخالق،فقط کم مونده یکی بیاد بگه من خود خدا هستم،نعوذبالله!🙄😱🤬

  • ناشناس
    0

    این که چیزی نیست ادعای خدایی هم دیدیم و ... فقط اگر کسی به خدا بودن مدعی اعتراض کنه نزدیکان و پیروانش با سرب داغ پاسخ میدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها