طبق لایحه برنامه هفتم وزارت کشور مکلف شد

سازمان ملی مهاجرت برای ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه تشکیل می‌شود

طبق لایحه برنامه هفتم و به منظور ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه، وزارت کشور با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مکلف به تشکیل سازمان ملی مهاجرت شد.

سازمان ملی مهاجرت برای ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه تشکیل می‌شود

در نشست علنی نوبت دوم یکشنبه (۳۰ مهرماه) مجلس شورای اسلامی که از ساعت ۱۴ و ۲۰ دقیقه آغاز شد، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و بند (الف) ماده ۸۶ به تصویب رسید و بندهای (ب)، (پ)، (ت)، (ث) و تبصره‌های آن با نظر رییس مجلس به کمیسیون تلفیق ارجاع شد تا نهادهای مربوطه نسبت به تعیین سازوکارهای لازم اقدام کنند.

بر اساس بند (الف) ماده ۸۶ که به تصویب نمایندگان رسید، به منظور ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه، وزارت کشور باهمکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مکلف است ضمن تشکیل سازمان ملی مهاجرت، اقدامات زیر را انجام دهد:

الف- با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، مرکز آمار ایران، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان ثبت احوال کشور و سایر دستگاه‌های اجرائی، نسبت به ساماندهی، ورود، خروج، طرد، سرشماری، آمایش سرزمینی و ثبت احوال اتباع بیگانه، پناهجویان، مهاجرین قانونی و غیرقانونی، به نحوی اقدام کند که تمامی اطلاعات مهاجرین و اتباع بیگانه دریک پایگاه داده مرجع برخط و یکپارچه گردآوری شود و درگاه‌های بهره برداری آن بر اساس ماده (۷) قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی برای سایر دستگاه‌ها ایجاد شود.

محسن نجفی خواه به عنوان نماینده دولت در موافقت با این بند گفت: تشکیل سازمان مهاجرت از ۴ سال قبل در دولت تصویب شده بود و به صورت لایحه در مجلس مطرح است تا وضعیت مهاجران غیرقانونی که در کشور حضور دارند، ساماندهی شوند.

معاون سازمان برنامه و بودجه افزود: ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مهاجر در کشور وجود دارند و بیش از ۱۰ مرجع به مهاجران کد می‌دهند و این مراجع باید بر اساس یک سازمان حاکمیتی دقیق مورد رصد و بررسی قرار گیرند. بر همین اساس هدف این بند این است که موضوع مهاجران در ذیل معاونت وزارت کشور ساماندهی شوند.

محمدباقر قالیباف که ریاست صحن علی مجلس را بر عهده داشت تاکید کرد که باید برای بند الف اساسنامه تهیه و به تصویب مجلس برسد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها