هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداشتیم

رییس قوه قضاییه گفت: محور حرکت ما، مساله تحول و مبارزه با فساد و قانونمنداری و توجه به مردم بود که آنرا دنبال کردیم و شعارهایمان را تبدیل به برنامه و برنامه مان را به کارنامه تبدیل کردیم.

هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداشتیم

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی گفت: شهید دکتر بهشتی شخصیت عالی داشت‌ و بسیار در معماری دستگاه قضایی بعد از انقلاب اسلامی نقش داشت.

وی افزود: ما در شروع کار قوه قضاییه مساله ای که برایمان ضرورت داشت مساله تحول بود و محور حرکت ما، مساله تحول و مبارزه با فساد و قانونمنداری و توجه به مردم بود که آنرا دنبال کردیم و شعارهایمان را تبدیل به برنامه و برنامه مان را به کارنامه تبدیل کردیم.

وی یادآور شد: همکاران ما به کرامت انسانی توجه کردند و تقریبا ۳ میلیون نفر افرادی که به دستگاه قضایی مراجعه کردند نظرشان را پرسیدند و ۷۰ درصد رضایت خودشان را از قوه قضاییه اعلام کردند.

وی افزود: همواره در دستگاه قضایی سیاست ما مبارزه با فساد بوده و طبیعتا این واقعیت در عملکرد دستگاه قضایی قابل مشاهده است.

رئیسی تاکید کرد: هرگز اجازه ندادیم مبارزه با فساد سرد شود؛ برخی از پرونده‌ها به دلیل رسانه‌ای شدن یا معروفیت طرف پرونده، دغدغه مردم شده بود و این دغدغه ها را باید پاسخ می‌دادیم و تمام این پرونده‌ها را روی میز قاضی قرار دادیم و بررسی کردیم و اجازه ندادیم هیچ پرونده‌ای به زیر میز برود.
رئیس قوه قضائیه گفت: ما پرونده را از هرکسی با هر جایگاهی که بود مورد بررسی قرار داریم و قضات هم به طور عادلانه به پرونده‌ها رسیدگی کردند و هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداشتند.

وی افزود:در این دوره پرونده‌هایی جزو دغدغه‌های مردم بود که ما باید به این دغدغه‌ها پاسخ می‌دادیم. سازوکار اعلام اموال مسئولین برای مردم اطمینان ایجاد کرد که انرا فعال کردیم. در مورد رسیدگی به پرونده ها و برخی موارد شفافیت هایی صورت گرفت و امید و اراده در مردم شکل گرفت و ما باید ساختارهای فسادزا را در دولت از بین ببریم.

رییسی افزود: به این شکل نیست که هر کس در دادگاه بلند صحبت کند با او برخورد شود. در واقع ما ارتباط با مردم را در دستگاه قضایی نهادینه کردیم و ارتباط بنده فقط با مدیران عالی نیست و با مدیران میانی و کارکنان نیز ارتباط داشتم و سعی کردم حرف‌های آنها را بشنوم‌، در کمتر استانی شد که برای بازدید به زندان نروم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع کرامت مردم گفت: ارتباطات مردمی مساله بسیار مهمی برای دستگاه قضائی و دولت است و مردمی بودن یک موضوع مهم است. دوستان ما در قوه قضاییه سر زده به خانواده زندانیان سر می زنند و اشتغال در زندان‌ها به ۵۵ درصد رسیده است که برای امسال تصمیم داریم این اشتغال را به ۸۰ درصد برسانیم. باید هم به زندانی و هم به خود زندانی توجه شود و اگر دستگاه قضایی ارتباط با زندانی و خانواده اش را حفظ کرد؛ کرامت مردم را پاس داشته است.

رئیسی با یادآوری اینکه کرونا در تمام دنیا فراگیر شد، گفت: آماری که برای مرخصی‌های زندانیان در کشورهای دیگر به دلیل کرونا داریم اصلاً قابل مقایسه با آمار مرخصی‌های زندانیان ایرانیان نیست. بیش از ۱۲۰ هزار زندانی به دلیل کرونا و حفظ سلامتی و جانشان به مرخصی فرستاده شدند که در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: هرکسی که ادعای حقوق بشر دارد می‌تواند هر زمان که می‌خواهند از زندان‌های ایران و وضعیت زندانیان بازدید کنند تا ببینید حقوق بشر در چه کشوری رعایت می‌شود.

رئیسی افزود: ۲۶ نشست با دانشجویان برگزار شد و در این دیدارها من اصلاً ضرر نکردم زیرا در دغدغه‌ها و مساله‌های کشور به من منتقل می‌شد و به همین منظور توصیه می‌کنم ارتباط با مردم بسیار مفید است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تضمین شما برای ادامه برنامه تحول در دستگاه قضایی چیست؟ گفت: سند تحول متکی به بنده نیست که بعد از من دچار وقفه شود و حس تحول در مسولان ما در قوه قضاییه وجود دارد. بنده ۱۱۹ دستورالعمل و آیین نامه را صادر کردم و ریل گذاری شده است. بنده قانونگدار نیستم ولی مجری قانونم . همکارانم در سراسر کشور به هیچ عنوان اجرای این سند را متوقف نمی کنند و اکثر برنامه ها سیستمی شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه این روزها وقت شما صرف قوه قضاییه می شود یا قوه مجریه آینده ؟ گفت: از کار قضایی غفلت نکردم البته چند روز بعد از انتخابات بیشتر دیدارهایم صرف کارهای دولتی شده است. انجام کار قضایی نه تعطیل شده و نه نمی شود و کار عقب مانده ای برای رییس بعدی در قوه قضاییه باقی نخواهد ماند.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتظارش از رییس بعدی دستگاه قضایی گفت: انشالله روند تحولی را با قوت دنبال کنند.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • مهسا،،،ایرانی ،،،،
    0

    خب شما چندین سال هستش که تو مقام مبارزه با همچین چیزایی هستید،،،نمیدونم چرا یکی تو شغل خودش خوب کار نمیکنه میگه اگر فلان کاره بشم ،فلان کارو خوب،انجام میدم ،،،اقای محترم شما ۱۰یا۲۰ سال قبل باید همچین کارهایی رو انجام میدادید،،نه اینکه تو این یکی دوسال ،دوسه تا کار نمایشی انجام بدید اونم بخاااااطر،ریس جمهور شدن

    نظرات شما -
    • دانشجو
      0

      مهسا! همینجوری که گفتی،واقعا نمیفمی.

    • خطاب به دانشجو
      0

      این جور که نوشتی دانشجوی بی سواد فکر کنم چشمهاتم مشکل داره من همچین چیزی ننوشتم تو اونجوری خوندی برو خدا شفات بده درضمن نفهم خودتی

    • ناشناس
      0

      ممنون مهسا ایرانی به نکته خوبی اشاره کردی دقیقا با این شو بازیهای ا طرافیانش میخواستن یارو را واسه مردم بچپونن..والسلام

  • فرزاد. ذ... از شیراز
    0

    از خداوند" میخوام به آقای رئیسی کمک کنه، چون ایندفعه واقعأ وضعیت مردم خیلی خیلی بُحرانی و ناجوره امیدوارم مردم کشورمون رو سلامت و شاد و پُربرکت ببینم الهی آمین

  • مردم میفهمند
    0

    در مقامی که هستید باید ریشه فساد را خشک می‌کردید پس خط قرمز هست

    نظرات شما -
    • معترض
      0

      یک نفر تنها که نمی تونه اینکار رو انجام بده و از ریشه به فساد بزنه .....باید مجموعه نظام از جمله رییس قوه مجریه به اینکار ورود می کرد که متاسفانه هم برادر خودش و هم برادر معاون اولش درگیر فساد و دادگاه بود . ولی منتظر باشید اینبار هم قضیه فرق کرده هم میدان کار و هم خیلی افراد به مجازات خودشان خواهند رسید ....

    • مردم بابصیرت
      0

      دولت کدخداپرست روحانی وآقازاده ها ورانتی های حرام خوارتا 40 روزدیگه روزانه فسادزایی ،چگونه ریشه فساد رادراین مدت بخشکاند!؟ کاربر! توهمینجوری خودت راجزوفهمیده ها حساب میکنی!؟

    • ایرانی
      0

      نفهم! خودت را قاطی آدمهای فهمیده نکن! تونمیدانی این حسن جیب مردم خالی کن، تا12مرداد روزانه باکمک رانت خوارها درخال فساد و دروغ وچپاولند!؟.

  • برهوت خردمندی
    0

    افغانستان 2050 ، نمونه آزمایشی برای نظم نوین نیمه دوم قرن 21 میلادی /// با آنالیز تحولات چند سال اخیر بنظرم چنین خواهد شد: مردمان افغانستان قربانی جغرافیای طبیعی-سیاسی اش هستند. / بافت جمعیتی متنوع و نامنسجم بیش از نیمی این کشور مصیب زده ، نیمه شمالی/ فارسی زبانان (تاجیک-هزاره و ...)-ازبک-ترکمن-پشتون و...، و این حقیقت که به دلیل تمام منابع زیرزمین این کشور اکنون هزینه-فایده استخراج ندارد و مشابهش در همه عالک به فور است، تنها مزیت مهم فوری امروز این کشور، نقش ارتباطی و ژئوپلتیک است و این نقش وقتی موثر است که دارای ثبات حاکمیتی در بازه طولانی چند دهه ساله باشد، از آنجا دموکراسی نوعی سیستم حکومتی ذاتا بی ثبات است به نسبت مدلهای دیکتاتوری تا پاشاهی (خلافتی و امیرنشینی و امثالهم از همین جنس هستند). توافقات شفاهی و غیر رسمی میان قدرتهای جهانی و منطقه ای بر سر افغانستان شده است، که نمودش حاکمیت دوباره طالبان و احیای امارت اسلامی افغانستان است؛ تا این حکومت لااقل تا سال 2050 و بیشتر بتواند ثبات برپا کند. /// طالان پس ماجرای 11 سپتامبر ضربات سنگین خوردند و حکومت از دست دادند و موجب درس آموزی شان شده اند، انتظار میرود آنها به افغانستان اکتفا کنند (قانون نانوشته که میگوید: مرزهای بین المللی محدوده مشروع حکومتها است) و با القائده و داعش و سایر گروههای پان اسلامیسم مبارزه کنند. طالبان قبول کرده تنها بر افغانستان حکومت کنند و قدرتهای جهانی اساس با چنین حکومتی مشکلی نخواهند داشت مثل نمونه های دیگر در تاریخ معاصر. /// اقتصاد افغانستان در آینده همچنان بر کشاورزی و ترانزیت استوار خواهد بود، در سی سال آینده خطوط اتصال زمینی میان شرق و غرب و شمال به جنوب آسیا برقرار خواهد شد. فوایدی به مردم افغانستان خواهد رسید و زندگی متوسطی خواهند داشت /// حتی ایران هم به این نتیجه رسیده این رقابت ارتباطی مفید خواهد بود و امتیاز اتصال با یک واسطه به چین عالی خواهد بود برای ایران. ترکمنستان و بقیه کشورهای آسیای مرکزی هم سود خواهند برد از این اتصال به جنوب آسیا و اقیانوس هند، به عبارتی پس از فراز و فرودهای پرهزینه برای قدرتها- بر سر افغانستان- به تعادل منافع رسیده اند، بطوری هیچکدام نمیتواند سایر رقیبان را از میان به در کند، بیش از این معطلی فایده ای ندارد، هر کسی سهمش از منفعت ثبات افغانستان خواهد برد، آنها فهمیده اند که اسب افغانستان از گردونه شرط بندی قدرتها خارج شده است، افغانستان از گردونه بازی خارج شده است. ریسک بازی با این کشور به هزینه هایش نمی ارزد. /// دوران بی طرفی افغانستان مانند دوران بریتانیا-روسیه تزاری بوجود خواهد آمد. /// بازگیران بزرگ بین المللی بر سر بی طرفی افغانستان به توافق رسیده اند و افغانستان به همین نحو امارت اسلامی طالبان تا سال 2050 خواهد بود و اگر طالبان همچنان بتوانن امنیت داخلی و خارجی با ثبات نگه دارند تا پایان قرن 21 نیز جواز حکومت خواهند داشت. بستگی به جربزه و اراده آنها در ایفای این نقش است. خردمند در برهوت https://www.khabarfoori.com/detail/2726734

  • ایرانی
    0

    سلام،پس لیستی که همتی ارایه کرد چی بود راس الخط قرمز بود.حا

  • ناشناس
    0

    بابا دیگه شعار کافی شما شهامت نداشتی 11 تا اسم را بخوانی .مملکت را فساد گرفته این گوی و این میدان بسم الله .شعار کافی است مردم نان خالی می خواهنداز گشنگی نمیرند.

  • عباسی
    0

    فقط فقط فقط حرف . ما که هیچ اثر مثبتی توی زندگیمون ندیدیم . نه برادر با بگیر و ببند کار درست نمیشه . باید سیستم جلوی فساد رو بگیره و تا وقتی زور و تحریم باشه همین آش و همین کاسه ست .

  • کیان
    0

    خیلی خود شیفته شده یک جور صحبت میکنه انگار ریشه فساد رو خشکانده قرار بود چند هزار میلیارد اموال نا مشروع مسؤلان برگرده به بیت المال که یک ریال‌ آن هم برنگشته یک سفره ای پهن هست یک مشت ریشو و پیشونی سوخته دارین ازش میخورین!! گمونم یک میکروفن هم کافی بود وقتی قرار نیست با دنیا تامل داشته باشی

  • محمد
    0

    چرت نگید خط قرمز های زیادی دارید ملت را اسکول فرض نکنید

  • فرداد
    0

    بجز ارتباط رئیس وقت عیسی شریفی با اختلاس بزرگ عیسی شریفی !؟ مردم دانا تر از انند که فکر می کنید .

  • حسین
    0

    میفرمایند هیچ خط قرمزی نداشتیم. پس اینهایی که میبینیم اون ور خط وایستادن و بما می خندند حتما از خطوط سبز!!!! عبور کرده اند. فسادی که در کشور می بینیم و الان قوه قضائیه مدعی مبارزه! با اون هست، مگر از خود قوه قضائیه شروع نشد؟ یک سوال، ثبت اسناد که یکی از مبادی شروع فساد در کشور است و زمین خواری و‌کوه خواری از اسناد ثبتی شروع شد زیر مجموعه کدام قوه است؟ در بحث مبارزه با فحشای سازمان یافته چه کردید؟ در قاچاق کالا و مواد مخدر چه کارنامه ای دارید؟ پس یا خطوط قرمز و سبز فرضی شما ایراد کلی دارد یا مبارزه با فساد را بلد نیستید!!! که البته هر دو گناه بزرگی است.

  • ناشناس
    0

    نداشتیم نه !!!! نداریم ... از حالا می بینیم چقد قدرت داری اگر در مقابل دولت سیاه سایه ایستادی درسته

  • ایرانی
    0

    قسم نخورید ، میدانیم !!!!!!!!!

  • جواد
    0

    یک سوال، اگر خط قرمز میداشتیم، وضعیت بهتر بود؟ بدتر بود؟ یا فرقی نداشت؟ گاهی ما فکر می‌کنیم خط قرمز داریم ولی عملا نداریم!

  • ایرانی
    0

    پس چرا لاریجانی ها را محاکمه نکردی؟! دروغ گویی بزرگترین عارضه سران این نظام است.

  • رضا..
    0

    مشکل مملکت ما اینه که گاها خود قاضی و مجری نظم و مجری قانون و ظابط قضایی و مدیران بانک و مدیر ا شد اقتصادی و.. .. فاسد هستند و میشه همون مثل معروف که میگه وای به روزی که بگندد نمک. اگر توی این حداقل 30 سال اخیر بنا بود فساد خشکیده شود زمان کافی بوده ولی به همان دلیل که گفتم اتفاق نیوفتاده حتی اگر رییس یک یا چند قوه هم واقعا اراده این کار را داشته یا دارند باز اگر ابزارشان که مدیران و قضات ارشد و ضابطین قضایی و سیستم بانکی و..... سلامت نباشد کار انجام نمیشود. قبلا هم گفتم مبارزه با فساد تا ریشه کن کردن آن نیاز به جراحی بزرگ و انتخاب انسانهای پاکدست و متخصص و حمایت صد در صدی از آنها و رسانه های آزاد دارد.

  • امیر علی
    0

    خاله من ساعت 12 ظهر امروز به دلیل کرونا به رحمت خدا رفت. آدمی هم نبود زیاد بیرون بره ولی خلاصه جهت خرید ارزاق عمومی مجبور بود. شوهرش هم 45 روز پیش فوت کرد. مجلس شورای اسلامی دنبال محدود کردن اینترنت هست تا با فساد مبارزه کنه!! چه جوری؟ با بگیر و ببند و سرکوب افرادی که خبر فساد را در سطح فضای مجازی منتشر می کنند. الان مشکل واکسن، گرانی، اختلاس و معیشت و .... هزار تا چیز دیگه حل شده، مونده فقط فضای مجازی!!!!

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    عملا در قوه قضائیه که مرکز فساد و اختلاس و بی عدالتی و تبعیض و رشوه و حق مردم بیچاره و بدون پارتی و بدون پول ضایع میشه هیچ اتفاق مثبت و مردمی و امیدوار کننده اتفاق نیفتاده است !!!!! اینها همه حرف و شعار و عین آمار انتخابات است..‌.‌. صدای مردم شنیده نمی شود !!!!!

  • ناشناس
    0

    اگه نداشتی چرا سراغ خر مهره ها نرفتی ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها