پشت‌پرده 29 ماه زندان و دادگاه رفتن مرد زنبیل به دست/ حمید بقایی چرا عصبانی است؟

بررسی پرونده حمید بقایی این روزها سرو صدای زیادی را در رسانه‎‏های خبری به پا کرده است.

پشت‌پرده 29 ماه زندان و دادگاه رفتن مرد زنبیل به دست/ حمید بقایی چرا عصبانی است؟

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری این روزها نام حمیدرضا بقایی به عنوان یکی از چهره‎های جنجالی کشور در فضای رسانه‎ای و البته مجازی کشور بیشترین میزان کلیک و بازدید را به خود اختصاص داده و مردم پیگیر ماجرای این مرد پرحاشیه و زنبیل به دست هستند.

حمید بقایی که روزگاری در پاستور و به سبب همراهی با احمدی‎نژاد برو و بیایی برای خود داشت در 18 خرداد 94 با شکایت دولت یازدهم به دلیل اتهامات مالی از سوی دستگاه قضایی بازداشت شد.

اکبرترکان که در دولت یازدهم دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد بود در همان شروع به کار دولت پیرامون عملکرد مدیران احمدی‎نژاد به خصوص حمید بقایی دست به افشاگری زد روندی که پاسخگویی‎های بقایی را هم به دنبال داشت اما نتیجه به نفع دولت به پایان رسید و بقایی در میانه دعوا با ترکان و دولتمردان یازدهم از سوی دستگاه قضایی به دلیل اتهامات مالی بازداشت شد.

اتهامات بقایی هنوز معلوم نیست

هرچند برخی رسانه‎ها در آن مقطع زمانی دلیل بازداشت بقایی از سوی دستگاه قضایی را اتهامات مالی دانستند اما اخباری هم از پرونده اخلاقی وی مطرح بود که تابه امروز صحبتی از آن مطرح نشده و شاید نیازمند این است که روند دادگاه وی طی شود تا پشت‎پرده این اتهامات نیز برای افکارعمومی روشن شود.

بقایی بعد از شکایت دولت حسن روحانی راهی اوین شد و 200 روز را در زندان سپری کرد اما طبق شایعاتی که هنوز صحت آن تایید نشده است با نظر رهبر انقلاب و بدون صدور کیفرخواست آزاد شد هرچند اژه‎ای سخنگوی دستگاه قضایی در نشست خبری خود در 27 فروردین ماه تاکید کرد: پرونده بقایی همچنان مفتوح است. هیچ وقت عذرخواهی نشده، این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است؛ در نتیجه بی گناهی و با گناهی‎اش اثبات نشده است.

بقایی پس از آزادی از زندان دوباره در جمع مریدان احمدی‎‏نژاد قرار گرفت به گونه‎ای که برخی جریانات سیاسی براین باورند که وی درحال حاضر جای مشایی را برای احمدی‎نژاد گرفته و یکی از چهره‏‌های نزدیک به وی است.

روند پیگیری پرونده بقایی در حالی در دستگاه قضایی در حال پیگیری بود و اژه‌ای مرتبا بر مفتوح بودن آن تاکید می‎کرد که موسم انتخابات ریاست‎جمهوری در کشور فرا رسید و بسیاری از چهره‎ها و شخصیت‎های سیاسی برای حضور در این عرصه در ستاد انتخابات کشور حاضر شدند.

در دومین روز ثبت‎نام نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری در ستاد انتخابات کشور در اقدامی تامل برانگیر حمید بقایی به همراهی محمود احمدی‎نژاد برای حضور در انتخابات ریاست‎جمهوری سال 96 ثبت‎نام کرد روندی که انتقادات بسیاری از چهره‎ها و جریانات سیاسی به این دو فرد به خصوص احمدی‎نژاد را درپی داشت اما چاره‎ و تدبیری برای مقابله با آن وجود نداشت جز اینکه شورای نگهبان در روند رسیدگی به صلاحیت‎ها این دونفر را در زمره ردصلاحیت‎شدگان قرار داد تا جریان دولت بهار و حامیان آن بار دیگر در صف شکست‎خوردگان قرار گیرند سناریویی که با رای دادن بقایی به احمدی‎نژاد در روز انتخابات ادامه پیدا کرد ولی نتیجه و فایده‎ای را برای یاران دولت بهار نداشت.

بقایی پس از پایان انتخابات ریاست‎جمهوری و عدم احراز صلاحیتش از سوی شورای نگهبان سعی کرد سکوت اختیار کند و به بازی درگعده احمدی‎نژاد و یارانش ادامه دهد اما در 18 تیر 96 باردیگر قرعه فال به نام بقایی خورد و وی با حکم بازرس پرونده سابق خود از مقابل خانه‎‌اش با وثیقه 50 میلیاردی که نتوانست آن را تامین کند راهی زندان اوین شد تا به پرونده وی رسیدگی شود، پرونده‎ای که هنوز هیچ‎کس از جزئیات آن مطلع نیست و حتی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سئوال که از جریان بازداشت معاون اول دولت دهم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطلع بوده است یا خیر؟ گفت: من از این موضوع تا پیش از اعلام توسط سخنگوی دستگاه قضایی بی اطلاع بودم.

سناریو شکست خورده بقایی از اعتصاب غذا تا ماموران ساختگی

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره چرایی عدم اعلام جزئیات بازداشت بقایی نیز عنوان کرد: درباره اعلام جزییات این پرونده باید اعلام کنم که طبق قانون هیچ کس حق افشای جزییات آن را ندارد تا پرونده تعیین و تکلیف قطعی شود.

سراج درباره اینکه پرونده بقایی متعلق به چه زمانی است؟ هم خاطرنشان کرد: نمی‎توانم اعلام کنم. مطمئنا بعد از قطعی شدن این پرونده، جزییاتش از طریق رسانه‎ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

بقایی بعد از حضور در زندان به دلیل عدم تامین وثیقه 50 میلیاردی در 22 تیرماه 96 دست به اعتصاب غذا زد رویکردی که سبب شد تا احمدی‎نژاد در بیانیه‎ای قوه‎قضائیه را مسئول جان و سلامت وی بداند.

اعتصاب غذای بقایی در زندان سبب شد تا وی دولت بهار در 6 مرداد در کانال تلگرامی خود از انتقال بقایی به بیمارستان بقیه‎الله خبر دهد.

پس از حضور بقایی در بیمارستان بقیه‎الله محموداحمدی‎نژاد برای عیادت از وی در بیمارستان حاضر شد اما ماموران حراست بیمارستان با بستن در مانع ملاقات وی با بقایی شدند موضوعی که دامنه انتقادات دولتمردان حامی احمدی‎نژاد را در پی داشت و سایت دولت بهار با انتشار عکس و فیلم‎های این ماجرا اعتراض خود رابه دستگاه قضایی اعلام کرد.

بقایی بعد از اعتصاب غذایی با تامین قرار 20 میلیاردی که معتقد بود از طریق کمک‏های مردمی جمع‎آوری شده است به صورت موقت آزاد شد و در بدو آزادی خود تصریح کرد: در طول بازداشت در اعتصاب غذا بوده و «نان حرام قوه قضائیه» را نخورده‌ است.

وی اظهارات محسنی اژه‌ای را که گفته بود حمید بقایی خواسته تا در انفرادی بماند و به بند عمومی فرستاده نشود، دروغ دانست.

پس از آزادی مشروط بقایی دستگاه قضایی کشورمان روند رسیدگی به پرونده بقایی را آغاز کرد و و اولین جلسه رسیدگی به اتهامات بقایی در 25 مهرماه و به صورت غیرعلنی برگزار شد و بقایی با همراهی جوانفکر در دادگاه خود حضور پیدا کرد.

بقایی در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات خود نسبت به برگزاری جلسات دادگاه خود به صورت غیرعلنی اعتراض کرد.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید بقایی نیز 30 مهر ماه برگزار شد اما این بار بقایی در شمایلی جدید و با زنبیل قرمز که حاوی مدارک و پرونده‎هایش بود در دادگاه حاضر شد.

جدال با قوه‎قضائیه

حضور بقایی با زنبیلی قرمز رنگ در دادگاه رسیدگی به اتهاماتش بازتاب بسیاری را در فضای رسانه‎ای و به خصوص مجازی داشت اما این موضوع پایان ماجرا نبود و پس از اتمام دادگاه بقایی از سوی ماموران لباس شخصی به گفته خودش مورد حمله واقع شد روندی که موجبات اعتراض وی را دربرداشت و در فضای سیاسی کشور نیز موجی را به راه انداخت هرچند برخی از رسانه‏‎ها با انتشار تصاویری حمله ماموران لباس شخصی به بقایی را ساختگی دانستند و تاکید کردند افرادی که به بقایی حمله‏‌ور شدند از نزدیکان خود وی بودند.

اما گویی ساختارشکنی‎های بقایی هنوز ادامه ندارد و وی در تلاش است با هر شگرد و راهکاری اتهاماتی را که به وی نسبت داده‎اند از خود مبرا کند از این رو امروز نیز نامه‎ای را خطاب به آملی لاریجانی پیرامون پرونده خود نوشته است تا شاید گره‎ای از پرونده پرابهامش باز شود از این رو بدون شک باید در طی روزهای آتی باید منتظر باشیم و ببینیم که ماجرای مرد زنبیل به دست به کجا ختم خواهد شد و قوه‎قضائیه در برابر یاغی‏گری‎های بقایی چه می‎کند؟

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها