بی‌خیالِ «حیا کن، رها کن»!

رضا ساکی

بی‌خیالِ «حیا کن، رها کن»!

شبگردی رو با خبری درباره روز شعر و ادب فارسی شروع می‌کنیم که امروز 27 شهریور، روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت شهریار بود. یکی از خبرگزاری‌ها گزارشی منتشر کرده بود که در آن گزارش عکس‌هایی منتشر شده که در سعدیه و در کنار آرامگاه سعدی، زیتون اصل شیراز ی، زیورآلات چینی و بستنی و پفک و اینطور چیزها رو می‌فروشن. البته شما بهتر از من می‌دونین که در همه بناهای فرهنگی ما، اوضاع از همین قراره، یعنی ساندویچی بعضی وقت‌ها توشون هست، خیلی وقت‌ها سنگ ماه تولد می‌فروشن، موکت می‌فروشن، قالی می‌فروشن، دستگاه سنجش تراکم استخون دارن، دستگاه تنظیم فشار خون دارن و کلا آن‌جا در کنار بزرگان ادبیات ما دارن کاسبی می‌کنن. البته بدم نیست، چون مردم که برای فاتحه‌خوندن یا در کنار این بزرگان بودن یا محفل شعر و ادبی که زیاد علاقه ندارن سر بزنن به سعدیه یا حافظیه یا آرامگاه فردوسی یا خیام یا مقبره‌الشهدای تبریز؛ باز یه بازاری باشه، بریم یه سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ای بزنیم، یه سری هم به بزرگانمون بزنیم. بد نیست، به نظرم باید گسترده‌تر هم بشه، به نظر من باید هر آرامگاهی از بزرگان شعر و ادبیات ما، یه دونه هایپر مارکت یا یه دونه مگامال در کنارش باشه و ما باید به این‌جا برسیم که سعدیه وسط اون مگامال باشه، ما بریم یه سری به سعدی بزنیم، بعد بریم شروع کنیم به خریدن‌کردن و لذت‌بردن از حقوق کارمندیمون.

خبر دوم شبگردی در مورد مسئله بغرنج منصوریان و استقلال است. آقا همه می‌گن منصوریان رو نگه دارین، یعنی دیگه علی پروین پرسپولیسی پیشکسوت هم امروز صحبت کرده و گفته که چرا منصوریان رو می‌خواهید اخراج کنین؟ بابا فرصت بدید به طرف. مردم هم دارن می‌گن فرصت به بدین. حالا اونایی که بالاخره خط می‌گیرن روی سکوها و یه شعاری می‌دن یا می‌رن روی در مغازه منصوریان می‌نویسن حیا کن، رها کن؛ شما اونا رو حساب نکنید، اونا به‌هرحال یه زحمت‌هایی می‌کشن و از یه جاهایی پولشون رو می‌گیرن. ولی واقعا اغلب مردم، چه پرسپولیسی‌ها و چه استقلالیا، همه دارن می‌گن به منصوریان فرصت به‌این و این خیلی بده که ما بخواهیم یه بازیکن، یه مربی جوان و خلاق رو اینجوری از کار بیکار کنیم، یه نفر دیگه رو جاش بیاریم و یه نفر دیگه هم معلوم نیست که نتیجه بگیره یا نگیره. حالا هم که اخراج‌کردن یا نکردنش رو گذاشتن بعد از بازی ذوب آهن. فکر کنم انگار که دوست دارن که مثلا قلعه‌نویی هم بیاد حال استقلال رو بگیره، بعد علیرضا منصوریان رو اخراج کنن. آقا نکنین، آقا نکنین، ملت از شما می‌خواد که این کار رو نکنین. مردم و فوتبال‌دوستان به شعوری رسیدن که مثل قدیم نیستن و می‌دونن که در همه جای دنیا هم اینجوریه، باید به مربی‌ها فرصت داد و یه مربی وطنی، یه مربی خلاق، یه مربی جوان مثل علی منصوریان رو اینجوری خرابش نکرد.

خبر بعدی شبگردی در مورد وزیر محترم آموزش و پرورشه که در جمع مدیران مدارس تهران از اونا تشکر کرده و گفته که ما پول که نداریم که به شما بدیم و شما هم برای این‌که بتونین خرج مدرسه رو دربیارین، ایده‌های مختلفی اجرا می‌کنین و هرچند می‌دونین که ما به شما دستور دادیم که از خانواده‌ها پول نگیرین، اما بالاخره یه راهی این وسط براش پیدا می‌کنین. یعنی این سخنان وزیر آموزش و پرورش، یک سخنان تاریخیه، یعنی برای اولین بار شاید داره پول‌گرفتن رو از مردم و خانواده‌ها به‌صورت رسمی بیان می‌کنه و از مدیران تشکر می‌کنه که بالاخره یه راهی گیر میارین که از خانواده‌ها پول بگیرین، چون ما که پول نداریم بدیم بهتون، شما هم می‌دونین که با دولت نمی‌تونین دربیفتید، پس چه بهتر که از خانواده‌ها پول بگیرین. به نظر من از امروز به بعد خانواده‌ها هم باید با فراغ بال و آسایش و آرامش خاطر پول بدن به مدارس و دیگه غر نزنن که چرا دولت داره از ما پول می‌گیره و بدونن که وزیر محترم آموزش و پرورش از اونا راضیه و از اونا تشکر می‌کنه.

خبر آخر هم یه خبر خیلی باحال درمورد اینه که 20 تا خودروی تولید داخل رو قراره از رده خارج کنن، چون دیگه گفتن دیگه آقا هیچ امیدی به اینا نیست که اینا خوب بشن و خودشون رو درست کنن و به استانداردهای روز تجهیز بشن. یه سری خودرو که الان ما نمی‌تونیم اسمشون رو ببریم، ولی شما خودتون اون 20 تا خودرو کدوم هستن؛ اما فکر نکنین وقتی می‌خوان از رده خارجشون کنن، به همین آسونی‌ها از رده خارجشون می‌کنن. گفتن از سال 97 به بعد ایشالا. یعنی گفتن از سال 97 به بعد ایشالا ما اینا رو می‌بریم در دستور کار از رده خارج‌شدن. خب یکی نیست بگه خب آقا، تو که می‌خوای از رده خارجی کنی، همین الان خارج کن، حتما باید یه سری از ملت شل و پل بشن، یه سری از آدما بمیرن، بعد تو اینا رو از رده خارج کنی؟ خب اگه خوب نیست، خب الان هم باید خوب نباشه دیگه؛ چرا تا 97 می‌خوای تولید کنی و بعد از رده خارجش کنی؟ یه جوری دلتون نمیاد اینا رو از رده خارج کنین، انگار مثلا پورشه و بنز و بی‌ام‌و هستن، بابا یه سری ماشین تولید وطن هستن که در هم نیومدن به قول آقای مسعود فراستی. خب اینا رو رد کنین بره دیگه.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها