قیمت ارز به سوی افزایش نخواهد رفت/ سخت‌گیری‌ها در شبکه‌های اجتماعی را باید کم کنیم/ ۴۰۰ هزار نفر بدون شغل بسیار نگران‌کننده است

قیمت ارز به سوی افزایش نخواهد رفت/ سخت‌گیری‌ها در شبکه‌های اجتماعی را باید کم کنیم/ ۴۰۰ هزار نفر بدون شغل بسیار نگران‌کننده است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی که هم‌اکنون از شبکه اول سیما در حال پخش است، در ابتدا ضمن تبریک میلاد مسیح، گفت: اینکه فاصله زمانی گفت‌و‌گویم مقداری طولانی شده، پاسخش این است که هم باید قضا کرد و هم کفاره، اما امیدوارم در فرصت‌ کمتری در خدمت مردم باشیم و گفت‌و‌گو درباره مسائل داخلی و بین‌المللی داشته باشیم.

وی در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه بیکاری در کشور رو به افزایش است و اخیرا نیز وزیر کشور گفته بود سه فرزند بیکار در منزل دارد و وقتی فرزندان وزیر بیکار باشد، وضعیت را می‌‌شود ارزیابی کرد؛ وضعیت اشتغال را چگونه می‌بینید؟ خاطرنشان کرد: مسئله اشتغال مهمترین مسئله کشور است.

روحانی با بیان اینکه در میان همه مسائلی که حائز اهمیت است، به نظر من اشتغال مهمترین است، تصریح کرد: بیکاری می‌تواند معضل بسیار بزرگی برای جامعه و کشور ما باشد؛ بسیار نگران‌کننده است که در داخل خانه یک یا دو و یا حتی بیشتر جوان بیکار باشند.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: یک جوانی که به سن 25 یا 30 سال رسیده و توان مالی برای ازدواج و شروع زندگی ندارد، عمدتا به دلیل عدم اشتغال و کار مناسب است. مسئله برای همه ما حیاتی است که برای اشتغال جامعه ما یک تلاش جدی انجام بدهیم.

به گفته روحانی، از آغاز دولت یازدهم در جلسات اقتصادی یکی از مسائل مورد بحث، اشتغال بود و سرازیر شدن جوانان تحصیل کرده از دانشگاه یک تأخیری برای اشتغال ایجاد کرد. جمعیت محصل دانشگاه‌ها چند سال پیش حدود 2 میلیون و 200 هزار بود و امروز نزدیک به 5 میلیون نفر شده و سالانه 800 یا 900 هزار دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند.

روحانی بر همین اساس خاطرنشان کرد: یک تراکمی در سال‌های گذاشته داریم، از سال 85 تا 90 به آمار اشتغال نگاه کنید، تقریبا اشتغال خالص ما ثابت است؛ سالانه حدود 14 هزار شغل خالص ایجاد شده و موضوع بیکاران ما متراکم شدند و افرادی که در دهه 60 یا 70 متولد شدند، سال‌های اشتغال آنهاست.

وی با بیان اینکه ما در دو سال گذشته آمار نسبتا مناسبی برای اشتغال داریم، یعنی کل شاغلان ما در سال 92 حدود 21 میلیون و 300 هزار بوده، اظهار داشت: همانگونه که در نمودارها ملاحظه می‌کنید، مشخص می‌شود که وضع اشتغال ما چگونه بوده و بعد از آن به تدریج در دو سال گذشته شرایط اشتغال ما شرایط بهتری شده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز کل شاغلان ما 23 میلیون نفر هستند؛ در دو سال گذشته تقریبا 700 هزار شغل داشتیم و امروز 23 میلیون شاغل داریم و رقم بیکاری هم اضافه شده است. متقاضی ما تابستان امسال یک رکورد بوده، یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر خواستار شغل بودند و در شرایطی بودند که می‌خواستند مشغول به کار شوند. در طول یک سال، اشتغال از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال 704 شغل است. یک سال قبل هم 700 هزار شغل ایجاد شده و 700 هزار اشتغال رقم بسیار بالایی است.

روحانی ادامه داد: کشورهایی که در طول دهه گذشته به طور متوسط بالای 600 هزار در سال شغل ایجاد کرده‌اند، 5 کشور بودند، یعنی 700 هزار شغل برای یک سال، یک رقم بسیار بالایی است، اما در عین حال بیکارهای جدید هم به بیکارهای قبلی اضافه می‌شوند. بر همین اساس اگر در یک سال یک میلیون نفر وارد بازار کار شوند، 700 هزار شغل ایجاد کنیم، یعنی 300 هزار بیکار داریم.

وی همچنین گفت: در این دو سال گذشته به طور نسبی وضع اشتغال خوب بوده، اما نسبت به تقاضا باز هم فاصله داریم. دولت، بخش خصوصی و کارآفرینان و قوای دیگر و همه باید دست در دست هم بدهیم تا به نرم مدنظرمان برسیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: علت اینکه سرمایه‌های خارجی و داخلی را باید جذب کنیم، یکی از دلایل آن بحث اشتغال است و راه آن ایجاد سرمایه‌گذاری و فضای مناسب برای فعالیت‌های جوانان است.

روحانی فضای مجازی را یکی از راه‌های ایجاد اشتغال دانست و افزود: مردم می‌توانند شغل‌های مناسب داشته باشند. در یک سال گذشته 100 هزار شغل در آی تی سی و فناوری اطلاعات به وجود آمده است؛ برای این کار ما باید فضای مجازی مناسبی داشته باشیم و باندها و پهنای باندهای ما مناسب باشد.

وی ادامه داد: برای شبکه‌های اجتماعی باید سخت‌گیری‌ها را کم کنیم؛ مردم امروز زندگی‌شان تقریبا کم کم با شبکه‌های اجتماعی است، ارتباطشان، شغل‌شان و بسیاری از اشتغال‌ها در همین زمینه است و در این بین اگر فردی اخلال در جذب سرمایه ایجاد کند، به بازار کار صدمه زده، حتی اگر قوای دیگر همکاری کمتری داشته باشند، صدمه زده می‌شود.

روحانی اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم تا اشتغال ایجاد کنیم؛ هدف مهم ما رشد پایدار اشتغال‌زاست. رشد ما باید با محیط زیست سازگار و پایدار باشد تا شغل مناسب به وجود بیاورد، ضمنا ما باید فضای کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی را آماده‌تر کنیم.

وی گفت: از حرکت به سمت اشتغال خوشحال هستم، ولی فاصله‌ای با افراد جویای کار داریم؛ اینکه 300 یا 400 هزار نفر بدون شغل بمانند بسیار نگران‌کننده است. هم رشد ما در اشتغال خوب بوده و هم متأسفانه بیکاری ما افزایش یافته است.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها