خبر فوری بررسی می‌کند؛

تجربه ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان در مجلس یازدهم تکرار می‌شود؟/ اصلاح‌طلبان به دنبال زدودن غبار از جریان خود هستند

اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم راه ائتلاف را پیش گرفتند ، همراهی با نیروهای اصوگرایی که معتدل بودند و به نگاه اصلاح‎طلبان رویه‌های تند نداشتند.

تجربه ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان در مجلس یازدهم تکرار می‌شود؟/ اصلاح‌طلبان به دنبال زدودن غبار از جریان خود هستند

مجید محمدی- ائتلاف به معنی اتحاد موقت گروه‌ها و نیروهای سیاسی است که هدف‌های معینی را دنبال می‌کنند. اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم راه ائتلاف را پیش گرفتند همراهی با نیروهای اصوگرایی که معتدل بودند و به نگاه اصلاح طلبان رویه‌های تند نداشتند.

** وقتی عده‌ای با برند امید می‌آیند و جا می‎زنند!

اما پایه‌های این ائتلاف از همان ابتدا شروع به لنگیدن کرد و برخی از کسانی که با برند امید وارد مجلس شده بودند راه خود را جدا کردند و به فراکسیون مستقلین پیوستند ، اتفاقی که خود اصلاح طلبان نیز انتظار آن را نداشتند.

همانطور که محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید در سال 96 با اشاره به انتخابات مجلس دهم و ائتلاف با حامیان دولت(اصولگرایان معتدل)، یادآور شد: صراحتاً بگویم برای شکل گیری این ائتلاف هزینه‌های زیادی را متحمل شدیم و مورد انتقادات شدید جوانان اصلاح طلب قرار گرفتیم. البته در همان زمان پیش‌بینی می‌کردیم که بعضی‌ها در داخل مجلس راهشان را از ما جدا کنند، ولی توقع نداشتیم که کسانیکه با برند «امید» وارد مجلس شدند رودروی ما قرار بگیرند.

وی افزود: کسانی که در لیست امید بودند و موفقیتشان به دلیل حضور در لیست امید بود وقتی به مجلس آمدند به بهانه آنچه آنها تندروی فراکسیون امید عنوان کردند از ما جدا شدند ، در حالیکه شعار اصلی ما در انتخابات و در مجلس دهم امید، آرامش و رونق اقتصادی بود و هیچگاه به دنبال تندروی نبوده‌ایم و این افراد به همین بهانه بی‌ربط از فراکسیون امید جدا شدند.

علی مطهری نیز در همین ارتباط در همان سال 96 گفت : عده ای که اصلاح‌طلب نبودند و با فشارهای سیاسی وارد لیست امید شدند. بعد از ورود به مجلس هم می‌گفتند فراکسیون جدید باز کنیم. من گفتم از نظر اخلاقی درست نیست که در این فهرست بودیم و راه دیگری باز کنیم. من اخلاقی این کار را درست نمی‌دانستم.

تصمیمی که بر روند اتفاقات در مجلس تاثیری بر خلاف انتظار اصلاح طلبان گذاشت و نتوانستند آنطور که توقع می رفت در مجلس تاثیرگذار باشند . در واقع این ایراد مجلس دهم بود که اکثریت تاثیر گذاری در پارلمان حضور نداشتند ودر نتیجه این چیدمان فراکسیونی بود که در بسیاری از موارد تصمیمات هویت سیاسی نداشت و با وجود فراکسیون مستقلین با محوریت علی لاریجانی که گاه به راست میچرخید و گاه به چپ، این اتفاقات بیش از سایر مجلس در این دوره رخ داد.

** چرا ائتلاف شکل گرفت ؟

آنطور که چهره‌های سیاسی اصلاح طلب می‌گویند ائتلاف اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل در پی اتخاذ تاکتیک به حداقل رساندن کرسی های پایداری‌ها در مجلس رخ داد . حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در این ارتباط به خبر فوری می‌گوید با اتخاذ این استراتژی توانستیم کرسی های پایداری ها را به 40 کرسی برسانیم . بیشتر بخوانید

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز جلوگیری از ورود تندورها را دلیل این ائتلاف عنوان می‌کند بیشتر بخوانید

حجت الاسلام احمد مازنی دیگر عضو فراکسیون امید نیز از اتخاذ این استراتژی از سوی اصلاح طلبان دفاع میکند و میگوید برای عبور از شرایط سال 88 چاره ای جز این نداشتیم . باید بین کاندیدهای موجود تعدادی را انتخاب می‌کردیم تا فضای معتدل و آرام برای ادامه کار دولت فراهم شود و مردم آرامش داشته باشند. باید کاری می‌کردیم که افراد تند رای نیاوردند بیشتر بخوانید

حجت الاسلام و المسلمین «مهدی شیخ» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط معتقد است : خیلی‌ها می‌گفتند اصلاح‌طلبان ضد نظام هستند و سوار این موضوع شده بودند و حتی در برخورد با یک کارمند و یک مدیر ساده می‌گفتند این فرد اصلاح‌طلب و ضد انقلاب است و باید اخراج شود. من خودم مواردی را دیدم که افراد به جرم اصلاح‌طلبی اخراج شدند، این امر ضربه زیادی به جامعه و نظام وارد کرد.

حجت الاسلام شیخ تصریح کرد: «تلاش ما این بود که این سوءتفاهم برطرف شود. این سوءتفاهم مصنوعی بوده و جریان مقابل ایجاد کرده بود البته اتفاقات ناگوار و اشتباهاتی هم رخ داده بود. پیدایش این اشتباهات نیز از جریان مقابل نشأت می‌گرفت که می‌خواست جریان اصلاحات را به این سمت سوق دهد».

** اصلاح طلبان تجربه ائتلاف را تکرار می‌کنند ؟

به نظر نمی رسد که در پس تجربه ای که اصلاح طلبان از ائتلاف با اصولگرایان دارند این تجربه را تکرار کنند، چرا که امروز اصلاح طلبان معتقدند اگر قرار است ائتلافی انجام شود، باید در دورن خود جبهه اصلاحات باشد. چراکه کسی که هویت اصلاح طلبی را برای خود تعریف نکرده است نمی‌تواند در راستای تحقق شعارهای اصلاخ طلبانه گام بردارد .

حسین نورانی نژاد سخنگوی حزب اتحاد ملت نیز در این ارتباط می گوید؛ اصولگرایان معتدل نه تنها هیچ آورده‌ای برای اصلاح‌طلبان، نه در انتخابات ۹۴ و نه در مجلس نداشتند بلکه باعث شدند مرزهای هویتی اصلاح‌طلبان مخدوش و غبارآلود شود. به همین خاطر یکی از کارویژه‌های انتخابات ۹۸ برای اصلاح‌طلبان می‌تواند این باشد که مرزهای هویتی و گفتمانی و عناصر آن را بازگویی و نوسازی کنند. مجموع این شرایط نشانگر آن است که ائتلاف با اصولگرایان، در این شرایط منتفی است.

محمد رضا عارف نیز چندی پیش در این ارتباط گفت : ما در سال ۹۴ در شرایطی بودیم که به اجبار تعامل کردیم، با توجه به تجربه گذشته، تاکنون شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بر این نظر تاکید دارد که ائتلاف نکنیم، چرا که نتوانستیم مطالبات مردم را پاسخ دهیم.

به هر تقدیر با اتفاقات رخ داده در مجلس دهم و مناسبات اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل این طیف سیاسی را بر آن داشته است که در روند ائتلاف خود برای مجلس یازدهم رویه‌ای دیگری را پیش بگیرند و ظاهرا داشتن تعهد تشکیلاتی و در جرگه اصلاح طلبان بودن شرط اصلی این جریان برای ائتلاف خواهد بود.

مسئله حایز اهمیت در این میان این است که ظاهرا اصلاح طلبان برای لیست دادن یا ندادن خود و یا نحوه شرکت در انتخابات منتظر اعلام نظر شورای نگهبان در مورد کاندیدهای خود خواهند ماند و به عبارتی همه گزینه های آنها برای انتخابات اسفند روی میز است

منبع: خبر فوری

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ت
    0

    اینا باید سرشون رو بندازن پایین انقد گند زدن واقعا چقدر پر رو ان میخندن

  • سيد مجيد
    0

    اميدوارم مردم ديگر گول اين ياطين را نخورند

  • arman
    0

    چه کار ریاکارانه ای

  • سيد مجيد
    0

    خيلي پر رو و شيطان صفت هستيد اصلاح طلبان و اصول گرايان

    نظرات شما -
    • صالحی
      0

      اینا ی عدهای کلاش هستند که برای فریب این ملت دست به هرجنایتی می زنن؛خد تقاص این ملت رنج دیده از اینها بگیره .الهی آمین

  • کاربر ناشناس
    0

    اصلاح طلبان باعث همه فساد های اقتصادی اجتماعی فرهنگی گرانی اختلاس .و....‌جز خرابکاری چیزی در کار نامه ندارن

  • کاربر ناشناس
    0

    با این گندی که شما اصلاح طلبان به این کشور زده اید بازهم پیدا می شوید

  • علی
    0

    مردم گول اصلاح طلبان نخورید که این قشر غرب زده هستند و اسلام را نا بود می کنند

    نظرات شما -
    • ابوالقاسم
      0

      کاملا صحیح است اما صحیح تر از ان اصولگراها اسلام وایران را نابود کردند....

  • حقگو
    0

    رییس جمهور بعدی ایران آقای قاسم سلیما نی هست به این دلیل که ۱-کسی که خون میدهد سرداریکه جان برکف هست ۲-مردم به این مفت خوارهاییکه فقط عادت به رفاه ورانت وکلاهبرداری وامتیازهای دولتی حقوق نجومی دارن بدرد ریاست جمهوری نداره باید فرزند ایران قاسم سلیمانی بیاد کسیکه از جان میگذره به مال بهای تف بز نمیدهد این ائتلافها بدرد ملت نمیخوره وبرای مردم پشیزی ارزشی نداره

  • کافر
    0

    دیوانه هست کسی که بخواد رای بده!!!به این نتیجه رسیدیم رای ماست که اداره کشور رو بدتر می کنه ...بهتره مجلسی نداشته باشیم تا اینکه یه مجلس پر از دزد و بی خیال ملت و ......داشته باشیم

  • ملت
    0

    رای دادن به هردو گروه جز پشیمانی و خسران دنیوی و اخروی سودی ندارد.

  • کاربر ناشناس
    0

    چهره های تکراری انتخاب شده ازسمت .... مردم بیچاره وسرکار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها