آرین‌منش در گفت‌و‌گو با خبر فوری:

نقش پول در اخذ آرای نمایندگان بیشتر شده / در برخورد با تخلفات انتخاباتی تساهل و تسامح صورت می‌گیرد

یک نماینده اسبق مجلس معتقد است: در برخورد با تخلفات انتخاباتی تساهل و تسامح صورت می‌گیرد.

نقش پول در اخذ آرای نمایندگان بیشتر شده / در برخورد با تخلفات انتخاباتی تساهل و تسامح صورت می‌گیرد

جواد آرین منش در گفت‌و‌گو با خبر فوری در پاسخ به سوالی در مورد لزوم شفاف سازی هزینه تبلغات انتخاباتی کاندیداهای نمایندگی مجلس گفت: متاسفانه هرچقدر از عمر نظام انتخاباتی ما در جمهوری اسلامی می‌گذرد نقش پول در اخذ آرای نمایندگان بیشتر شده است، به طوری که در برخی مناطق کوچک به صورت غیر رسمی آرا خرید و فروش می‌شود .

وی ادامه داد: متاسفانه برخی کاندیدها با دادن مجالس ناهار و شام و هزینه‌های جمع کردن مردم و به اشکال گوناگون اقدام به جمع کرددن رای می‌کنند . متاسفانه نقش پول خصوصا در مناطق کوچکتر، پررنگ تر شده است.

این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه وقتی چنین آسیبی ورود پیدا می‌کند باید هم خلاء‌های قانونی را مرتفع کنیم و هم بر فرآیند انتخابات اعمال نظارت بیشتری صورت گیرد، تصریح کرد: نظارت‌ها صرفا نباید به تایید صلاحیت افراد محدود شود، بلکه از ابتدا تا انتهای انتخابات و اعلام نتایج باشد وعملکرد کاندیدها باید مورد بررسی قرار گیرد.

آرین منش با اشاره به مصوبه مجلس در مورد تامین منابع مالی کاندیدهای انتخابات مجلس گفت: این مصوبه در قالب اصلاحیه ای است که به قانون انتخابات مجلس زده شد که بر این اساس سازکاری های لازم مورد توجه قرار گرفت و به تایید مجلس هم رسید.

وی ادامه داد: اگرچه ظاهرا اصلاحیه قانون انتخابات ممکن است در انتخابات آینده مورد توجه قرار نگیرد، ولی بر اساس این طرح که در مورد نظارت بر منابع مالی و نحو تامین هزینه‌های انتخاباتی است که به تصویب رسیده است. بر اساس این طرح امکانات و منابع قانونی تامین منابع مالی فعالیت‌های انتخاباتی اعم از نقدی و غیر نقدی باید مشخص باشد. دارایی نامزد شفاف باشد وکمک های مالی که احزاب و جبهه ها و اشخاص حقیقی به نامزد انتخاباتی می‌کنند، باید مشخص باشد. منابع و امکانات عمومی که طبعا مطابق قانون استفاده از آن مجاز است نیز باید مشخص شود . مثلا سالن‌های اجتماعات، تبلغات صدا و سیما و موسسات و نهادهای خیریه که می‌خواهند به نامزدها کمک کنند باید وضعیت شان مشخص باشد .

وی در ادامه توضیح خود در مورد جزییات این طرح ادامه داد: مجلس مصوب کرد دریافت و پرداخت کمک مالی نقدی یا غیر نقدی برای هزینه های انتخاباتی دقیقا شفاف و معلوم شود و یک حداکثری برای هزینه تبلغات انتخاباتی برای هر نامزدی از سوی کمیسیون بررسی تبلیغات انتخاباتی مشخص شود . طبیعتا اگر این مصوبه مورد اجرا گذاشته شود بخشی از آسیب های موجود برطرف خواهد شد ، طبیعی است که بخش دیگر آن نیاز به نظارت بر اجرا و عملکرد نامزدهای انتخاباتی دارد که وظیفه شورای نگهبان، نیروی انتظامی و مجریان برگزاری انتخابات است که بایستی اعمال شود.

این نماینده اسبق مجلس در پاسخ به این سوال که چرا این آسیب ها با وجود دستگاههای نظارتی وجود داشته است؟ گفت: معتقدم یک تساهل و تسامحی بر این امور حاکم است. مجریان و ناظران انتخاباتی چون خیلی عظیمی از افراد کاندیدها میشوند معتقدند افرادی که رای نیاورند پرداختن به تخلفات آنها ضروری نیست، افرادی که رای آوردند ممکن است بررسی دقیق عملکرد آنها موجب بطلان بخشی از آرا شود که این خود زحمت برای مجریان است. لذا با تسامح و تساهل از کنار تخلفاتی چه کسانی که رای نیاورده اند و چه کسانی رای اورند عبور کردند . خیلی هم به شکایت‌ها رسیدگی نشده است وچه بسا حقی از افراد ضایع شده باشد. متاسفانه اعمال نظرهای غیر مستقیم که در برخی از مراکز اخذ رای صورت می‌گیرد این شکایت‌ها یا از سوی شاکیان دنبال نمی‌شود و مسوولین هم پیگیر رسیدگی به تخلفات نیستند و یا اینکه معتقدند بخشی از تخلف ها آنقدر مختصر بوده که در نتیجه آرا تاثیری نداشته است، پس اغماض می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است این مسئله در شهرهای کوچک تاثیرگذار باشد، خاطر‌نشان کرد: بله. بالاخره یک سری واقعیت‌هایی داریم که مسوولین ما از آن خبر هم دارند مثلا در حوزه انتخابیه ای که در مجاور شهرهای بزرگ هستند به راحتی افراد را جابجا کنند به بهانه اینکه مثلا مراسمی برگزار می‌شود که این تخلفات را نمی‌شود، انکار کرد.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بهلول
    0

    رئیسی : رئیس فلان نهاد رو بگیرم ؟ برادر اونیکی رو بگیرم ؟ پسر اینیکی رو بگیرم ؟ رئیس بانک مرکزی رو بگیرم ؟ مدیر سایپا رو بگیرم ؟ مدیر ایران خودرو رو بگیرم ؟ صادق رو بگیرم ؟ فاضل رو بگیرم ؟ پسر شهردار قبلی رو بگیرم ؟ شهردار قبلی رو بگیرم ؟ شهردار الان رو بگیرم ؟ پسر فلان نماینده رو بگیرم ؟‌ اونیکی نماینده رو بگیرم ؟ داماد اینو بگیرم ؟ اونو بگیرم ؟ کیو بگیرم ؟ بیخیال بابا . بی حجابارو میگیرم . خیلی هم راحت تره و دردسرهم نداره :)

  • داداش اسم مستعار قاسم خدایی
    0

    تنها راه جلوگیری گذاشتن ضابط قضایی به هر داوطلب هنگام شروع انتخابات است هم هزینه را جمع بزند و هم وعده ها اگر هزینه نامتعارف خرج شود ویا وعده غیر ممکن ویا تحریک احساسات قومی بدهد رد صلاحیت شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها