قهرمان‌پور: باید آستانه انتظار خود از اروپا را محدود کنیم

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: پیامد قطع روابط یا ادامه آن با اروپا یا خروج از برجام کاملا روشن و هزینه و فایده آن قابل برآورد است اما این مسوولان هستند که باید دراین‌باره تصمیم بگیرند.

قهرمان‌پور: باید آستانه انتظار خود از اروپا را محدود کنیم

رحمان قهرمان‌پور درباره سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با قطع امید کردن از اروپا در مساله برجام و در عین حال ادامه رابطه و مذاکرات با آنها، گفت: آنچه الان در عرصه تصمیم‌گیری اهمیت دارد این است که منتظر باشیم ببینیم یک ماه و نیم بعد که انتخابات کنگره برگزار می‌شود، چه خواهد شد. ارزیابی‌ها این است که موقعیت ترامپ مستحکم نیست و شرایط شکننده‌ای دارد و اگر نتواند اکثریت کنگره را به دست آورد در سیاست‌هایش تجدیدنظر خواهد کرد چرا که حمایت لازم را از کنگره برای پیشبرد برنامه‌هایش می‌گیرد. به نظر برخی این فرصت وجود دارد و حتی به نظر می‌آید اروپایی‌ها هم منتظر نتایج انتخابات کنگره آمریکا هستند.

وی با اشاره به وجود دیدگاه‌های مختلف در رابطه با توان و ظرفیت اروپا برای ادامه تعاملاتش با ایران و مقابله با آمریکا در چارچوب برجام اظهار کرد: اروپایی‌ها سابقه خوب و مثبتی در مذاکرات ایران با اروپایی‌ها در سال‌های گذشته در بحث هسته‌ای نداشته اند و همواره نشان داده‌اند که استقلال عمل خود را نتوانستند در مقابل آمریکا حفظ کنند. این بار نیز با خروج آمریکا از برجام دیدگاه‌های مثبت و منفی مختلفی مطرح شد. برخی معتقد بودند که شاید اروپایی‌ها از مذاکرات قبلی با ایران درس گرفته باشند و می‌ارزد که این مسیر را دوباره با آنها طی کنیم و در مقطعی مسوولان تصمیم گرفتند که فرصتی به اروپا دهند. اما شاهد بودیم که با اعلام خروج آمریکا،‌ شرکت‌های اروپایی یکی یکی از ایران خارج شدند و حتی دولت‌های اروپایی نسبت به این مساله اعلام کردند که کاری از دست‌شان بر نمی‌آید.

قهرمان‌پور گفت: به نظر مجموعه اقدامات ترامپ باعث رنجش اروپا به عنوان مهم‌ترین متحد آمریکا شده است و علایمی وجود دارد که اروپا بخواهد در برابر سیاست‌های ترامپ مقاومت کند اما مساله بر سر این است که تا چه اندازه ظرفیت مقاومت در برابر آمریکا را خواهد داشت؟

این کارشناس مسایل بین‌الملل با بیان این‌ مطلب که به نظر ادامه این مسیر که هم به منافع مان از اجرای برجام نرسیم و هم مذاکرات با اروپا به جایی نرسد سخت و دشوار است اظهار کرد: مهم این است که مسئولان و تصمیم‌گیران بدانند که چه انتظاری می‌خواهند از اروپا داشته باشند. آیا انتظار داریم که اروپا با آمریکا به تقابل جدی بپردازد، قاعدتا واقعیت موجود در صحنه چنین چیزی نمی‌گوید و با این واقعیت باید آستانه انتظار خود اروپا را محدود کنیم. نظام باید تصمیم بگیرد با این میزان اقداماتی که اروپایی‌ها تا کنون انجام داده‌اند و واقعیات صحنه می‌خواهد به حفظ برجام و تعامل با اروپا ادامه دهد یا خیر.

قهرمان‌پور گفت: شرایط فعلی به گونه‌ای است که تصمیم‌گیری حتی برای اروپایی‌ها نیز سخت است چرا که بخشی از مساله موجود رفتارهای ترامپ است نه سیاست‌های آمریکا به معنانی نظام سیاسی این کشور. در حال حاضر تصمیمات ترامپ متحدانش را در گوشه کنار دنیا آزرده کرده است.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها