در نشست خبری مشترک رییس سازمان انرژی اتمی ایران با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

اسلامی: بر حل ۲ مکان باقی مانده تمرکز می‌کنیم/ گروسی: پیشنهادی شامل گام‌های عملیاتی به ایران ارائه کردم

رییس سازمان انرژی اتمی گفت که با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگوی سازنده و رو به جلویی داشته است.

اسلامی: بر حل ۲ مکان باقی مانده تمرکز می‌کنیم/ گروسی: پیشنهادی شامل گام‌های عملیاتی به ایران ارائه کردم

محمد اسلامی روز سه شنبه پس از مذاکرات دو جانبه فنی با هیات آژانس در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی ضمن قدردانی از سفر و حضور گروسی در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای گفت: اگرچه بدخواهان از تعامل ایران و آژانس ناخرسند هستند و با ادبیات مخرب سعی بر سیاه‌نمایی و کم ارزش نشان دادن دارند معتقدیم توافق مشترک مبنای خوبی برای تعامل است و ما بر این خط مبنا به عنوان نقشه راه خود میان ایران و آژانس تاکید کردیم.

مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم

وی‌ ادامه داد: ما در این مذاکرات پیشرفت بیانیه مارس را به عنوان خط مبنا مثبت ارزیابی کردیم اگرچه به دلیل شرایط به وجود آمده در مسایل ایران و آژانس روند همکاری‌ها کند شد و هر دو طرف از این کندی ابراز ناخرسندی کرده بودند. ما تداوم تعاملات‌مان را بر مبنای بیانیه مشترک در سه بخش از این پس دنبال می کنیم؛ اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی ام دی بسته شده بود اینها مسایل خاص خودش  را دارد که اغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است و نباید به دیگر بخش‌ها تسری داده شود. در این بخش موضوع مهم ۲ مکان باقی مانده است، موضوع ناترازی مواد حل شد و بر حل ۲ مکان باقی مانده تمرکز می‌کنیم.

مدیرکل آژانس باید نقش تسهیل کننده برای برداشتن موانع داشته باشد

اسلامی گفت: بخش دوم، درباره وضعیت موجود است که در چارچوب ان پی تی و پادمان انتظارات و کاستی‌ها را دنبال می کنیم و برای اقدامات هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود اقدامات متقابل لازم را انجام می‌دهیم و بخش سوم که مدیرکل و شخص آقای گروسی مسئول آن است و باید گام هایی بردارند که برای آینده است. نقشی که مدیرکل به موجب وظایف قانونی برعهده دارد و باید تسهیل کننده باشد برای برداشتن موانع و حل مسایل مربوطه که عمدتا سیاسی است، در این رابطه حائز اهمیت است.

توافق ایران و آژانس برای تهیه پیش‌نویس تداوم تعاملات بر مبنای بیانیه مشترک

رییس سازمان انرژی اتمی گفت ما توافق کردیم برای تهیه پیش‌نویس این سه بخش معاونان دو طرف مذاکرات را دنبال کنند و الان هم مذاکرات در حال انجام است و همان طور که زمان پیش می‌رود نتایج مورد انتظار را دریافت کنیم. البته این آغاز یک فرایند است.

 باید مراقبت کرد اقدامات خصمانه علیه ایران که با منشاء صهیونیستی پایه‌گذاری شده در تعامل دو طرف تاثیر نگذارد

اسلامی گفت اقدامات خصمانه علیه ایران که پایه‌گذاری شده با منشاء صهیونیستی باید مراقبت شود تا در تعامل دو طرف تاثیر نگذارد.

وی اظهار کرد: این موضوع مهم است چون آنچه در امپراطوری رسانه‌ای گفته می‌شود برخواسته از این القائات است که رژیم صهیونیستی سردمدار آن‌هاست.

اسلامی افزود: در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم بر جهانیان معرفی شده و جامعه کثیری از مردم و نخبگان این ماهیت را دیدند و به آن اعتراض می‌کنند باید توجه کنیم این همان ماهیت است که پشتیبان جریان مخرب علیه ایران است و نباید مطالب این رژیم ملاک سازمان بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران قرار گیرد.

 ما به بازیگران خارجی توجه نمی‌کنیم مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت ما امروز توافق کردیم که اینها را از هم تفکیک کنیم؛ گذشته حال و آینده. ما هماهنگ و مشترک به سمت آینده مشترک پر تعامل و پر تحرک گام برمی‌داریم.

حضور گروسی در ایران در امتداد تعاملات جاری در چارچوب ان پی تی و موافقت‌نامه پادمان جامع است

ایران با حسن نیت در برجام مانده است

اسلامی در پاسخ به اینکه در سالهای اخیر شاهد تشدید تنش علیه ایران بودیم و شاهدیم که برجام و مذاکرات شکست خورده است با این حال حضور آقای گروسی تاثیر مثبتی در از سر گیری مذاکرات دارد یا خیر؟ گفت: حضور ایشان در امتداد تعاملات جاری در چارچوب ان پی تی و موافقت‌نامه پادمان جامع است. ایران از برجام خارج نشده است، آمریکا خارج شد و به تعهداتش عمل نکرد و دیگران هم به تبع آن اقدامی نکردند. ایران با حسن نیت در این توافق مانده و الان که کاهش تعهدات داده است، ملاکش برجام است. به علاوه قانون اقدام راهبردی ملاک عمل ماست و این ملاحظات را آقای گروسی مطلع هستند و دیدید که اشاره کردند چارچوب‌های ما الان ان پی تی، موافقت نامه پادمان جامع و قانون اقدام راهبردی ایران است. شخص آقای گروسی هم البته جایگاه سیاسی ویژه دارند و یکی از توافقات امروز ما در سه بخش مورد اشاره همین تعاملات سیاسی است که می‌تواند اثرات متقابل داشته باشد.

گروسی: جلسات خیلی مهمی در تهران داشتم/ پیشنهادی شامل گام‌های عملیاتی به ایران ارائه کردم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که جلسات خیلی مهمی در تهران داشته است.

رافائل گروسی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان گفت: امروز در شهر زیبای اصفهان شهر ادبیات و موسیقی و تاریخ حضور دارم و خوشحالم. روز دوشنبه نشست‌های مهمی را با مذاکره کننده ارشد و وزیر خارجه ایران در تهران داشتم. ما در مرحله حساسی هستیم و این شروع فعالیت‌های جدید میان ایران و آژانس است.

توافق ایران و آژانس برای ادامه همکاری‌ها بر اساس بیانیه مشترک

وی ادامه داد: همان طور که آقای اسلامی گفت یک‌سال قبل بر سر بیانیه مشترک توافق کردیم و آن سند مهمی بود که امضا شد درباره سطح همکاری های نظارتی و پادمانی و آن‌چه نیاز است برای حل مسائل باقی مانده را بیان می‌کند. این سند گام‌های اضافی که طرفین بایدبردارند و این گام‌ها با وجود کاستی‌ها برداشته شده را بیان می‌کند. امروز توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و مفاد آن معتبر است

 پیشنهادی شامل گام‌های عملیاتی به ایران ارائه کردم

گروسی گفت که پیشنهادی را به ایران دادم که شامل گام‌های عملیاتی است و تیم های طرفین در نشست جداگانه و در حال تعریف این گام‌های عملیاتی دو طرفه هستند.

قصد ما این نیست سند جدیدی را ایجاد کنیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا امروز الحاقیه تازه‌ای به متن بیانیه مشترک مارس ۱۴۰۱ اضافه شد؟ گفت: همان طور که گفتم قصد ما این نیست سند جدیدی را  ایجاد کنیم و مبنای ما همان سند مارس سال گذشته است. مهم است که بیانیه مشترک را بدون تغییر ادامه دهیم چون ظرفیت حل مسائل را دارد که به مسائل جاری و حل مسایل پادمانی و گام‌های اضافی توجه دارد و ما امروز در مذاکرات بر برداشتن گام‌های ملموس در این راستا توافق کردیم.

به بازیگران خارجی توجه نداریم

مدیرکل آژانس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در مورد نقش اسرائیل نگرانی‌هایی وجود دارد و اسرائیل نقش مخربی را ایفا می‌کند، شما چه اقدامی را در این باره انجام می‌دهید؟ اظهار کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نمی‌کنیم مخاطب ما ایران است و نقش ایران را در نظر می‌گیریم. در امنیت و صلح منطقه منافعی است که گاهی اوقات متعارض خواهند بود. از همه چیز آگاه هستیم، ولی در مسیر صحیحی با همکاری ایران پیش خواهیم رفت.

ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم

گروسی در پاسخ به اینکه بنا بر پانزده گزارش آژانس، ایران به برجام پایبند بوده است و آمریکا یک جانبه از آن خارج شد، در این شرایط چطور از ایران انتظار دارید به همه تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد؟ اظهار کرد: ما داریم کار می‌کنیم که این مشکل را حل کنیم. باید با ایران همکاری کنیم که به مسیر قبلی برگردیم و تلاش داریم شرایط را برای بازگرداندن ایران به مسیر قبلی تسهیل کنیم. ما ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم. می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی جهت انجام آن اقدامات هستیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    0

    در اصفهان گروسی را نمک گیرش کنید تا دو مکان هسته ای شناسایی نشده اختلافی با آژانس بدون پیگیری حل و فصل شود!

  • M
    2

    آقای گروسی چرا اسرائیل نمی روی چرا نیروگاه وسيستم تولید بمب اتمی اسرائیل را برسی نمی کنید وقتی چنین برخوردی دارید هیچ وقت انتظار صداقت نداشته باشید الاغ خودتان هستید

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      حرف یاوه نزن بیسواد

  • M
    2

    گروسی دنبال نمک نیامده نمک برای ایران بی ارزش شده چه رسد به غربی ها دنبال منافع اسرائیل آمده،، بعد یک ساک پر نمک موبلند داد او اختیاری نداره نوکر سیا است

  • ناشناس
    1

    اغاز دیپلماتیک یهودیها برای نجات از حمله هسته ای ایران در
    زمانی که ایران تهدیدشان میکند هنوز نمیدانند ایران بمب هسته ای
    دارد یانه

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    انکار و تکذیب و پنهانکاری و دروغ و توهم و اغفال مردم و.... سرلوحه مسئولین ایران شده است .... متاسفانه اینگونه الگو شدیم....

  • کارشناس
    0

    مذاکرات برجام به احتمال بسیار قوی از نیمه دوم امسال اغاز خواهد شد ونتیجه ان کاملا مثبت خواهد بود

  • الف
    0

    به نظر گروسی و خواست او توجه نمی شود و آنچه که در ذهن و توهم خود دارند و دوست دارند طرف مقابل بگوید را عنوان می کنند و به دروغ تحویل مردم می دهند !!
    لعنت و نفرین ۸۰ میلیون ایرانی که سرنوشتشان متاسفانه ۴۶ ساله دست امثال شماها افتاده است پشت سرتان است

  • ناشناس
    0

    خودت می بری و خودت می دوزی و به جواب گروسی هیج کاری ندادی لعنتی....
    مردم بیچاره که گرفتار امثال شماها شدن

  • عادل
    0

    20ساله میگه سازنده ورود به جلو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها