یک تحلیلگر مسائل سیاسی:

اصولگرایان، اگر جنگ شود یا آتش‌بس و صلح شود، همه‌ را به زیان طرف مقابل می بینند/ واقع‌بینی، مهمترین فضیلت انسانی است

یک روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: موردی را به یاد ندارم که اتفاقی در گوشه‌ای از جهان رخ داده باشد و اصولگرایان آن را به نفع برنامه‌های خود ندیده باشند. اگر جنگ شود، اگر آتش‌بس شود، اگر صلح شود، همه‌اش به نفع آنها و به زیان طرفِ مقابل دیده و تحلیل می‌شود.

اصولگرایان، اگر جنگ شود یا آتش‌بس و صلح شود، همه‌ را به زیان طرف مقابل می بینند/ واقع‌بینی، مهمترین فضیلت انسانی است

احمد زیدآبای در مطلبی با عنوان «فضیلت گم‌شده!» در کانال تلگرانی خود نوشت:

مرور خبرها و گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های اصولگرا در بارۀ تحولات جاری در منطقه این نکته را به وضوح نشان می‌دهد که آنان عملاً به واقعیاتی که در عمل و بر روی زمین روی می‌دهد چندان اعتنایی ندارند و هر حادثه‌ای را از دریچۀ علایق و آرزوهای خود می‌بینند.

من موردی را به یاد ندارم که اتفاقی در گوشه‌ای از جهان رخ داده باشد و اصولگرایان آن را به نفع برنامه‌های خود ندیده باشند. اگر جنگ شود، اگر آتش‌بس شود، اگر صلح شود، همه‌اش به نفع آنها و به زیان طرفِ مقابل دیده و تحلیل می‌شود. طبق نگاه آنان، ظاهراً عینیتی در کار نیست و این ذهن ماست که آن را می‌سازد! بر اساس همین طرزنگاه است که تمام امورات هستی را به "جنگ روایت‌ها" نسبت می‌دهند و اگر هم فردی از باب دلسوزی برای کشور، در مورد نسبت روایت آنها با یک واقعیت هشدار دهد، بلافاصله او را به همراهی با "دشمن" متهم می‌کنند.

واقع‌بینی مهمترین فضیلت انسانی است، اما این فضیلت مستلزم نوعی از بلوغ فکری و روانی و مهارِ غریزۀ خودفریبی است! پس به راحتی به دست نمی‌آید. 

واقعیت اما چه شیرین و چه تلخ، پشت الفاظ و ادعاها و روایت‌ها پنهان نمی‌ماند. با تمام قدرتش خود را نمایان می‌کند و وقتی نمایان شد، نفی آن چون انکارِ قلۀ دماوند است! مایۀ آبروریزی می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    واقع بینی شرافت میخواد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها