سفیر مکزیک در ایران در پیشنهادی فرهنگی:

ایرانی‌ ها برای معرفی بیشتر فردوسی، فیلمی درباره شاهنامه بسازند

سفیر مکزیک در ایران با ارائه پیشنهادی برای ساخت فیلم ایرانی درباره شاهنامه فردوسی گفت: اگر فیلمی ایرانی درباره شاهنامه ساخته و مردم مکزیک و حتی دیگر کشورهای جهان آن را ببینند با شاهنامه به عنوان یکی از آثار مهم ادبیات جهان آشنا خواهند شد.

ایرانی‌ ها برای معرفی بیشتر فردوسی، فیلمی درباره شاهنامه بسازند

گییرمو پوئنته اوردوریکا با اشاره به قدمت فرهنگ ایران و مکزیک، گفت: ایران و مکزیک دو فرهنگ قدیمی و باستانی هستند و همین مساله باعث می‌شود که امکان تبادل فرهنگی میان دو کشور مهیا باشد.

وی تاکید کرد: ما می‌توانیم در بخش‌های فرهنگی و باقی بخش‌ها ارتباط بیشتری داشته باشند، فرهنگ دو کشور می‌توانند به هم نزدیک شوند و شناخت خاصی از یکدیگر به دست بیاورند؛ این شناخت باعث می‌شود که رابطه دو کشور با یکدیگر بهتر شود.

ایران برای سیزدهمین سال در یک فستیوال موسیقی در مکزیک شرکت می‌کند

سفیر مکزیک در ایران با اشاره به اینکه هنوز قرارداد یا تفاهم‌نامه‌ای برای تبادل فرهنگی میان ایران و مکزیک وجود ندارد، ادامه داد: این دست از اقدامات از طریق دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و ... انجام می‌شود. مانند برگزاری نمایشگاه جشن مردگان که یکی از رسوم قدیمی در مکزیک است و ما این مراسم را به تازگی در ایران برگزار کردیم. این روزها هم در زمینه‌ها و جایگاه‌های مختلف در حال همکاری با ایران هستیم.

اوردوریکا افزود: اقدامات خوبی در حوزه موسیقی انجام شده است، ایران برای سیزدهمین سال در یک فستیوال موسیقی در مکزیک شرکت می‌کند و این نشانه همکاری بین ایران و مکزیک در حوزه موسیقی است؛ پیشنهادهای دیگر را هم پذیرا هستیم. اما باید جویا باشیم که چه بخشی از مکزیکی‌ها و ایرانی‌ها دراین زمینه فعال هستند، این دو گروه را بشناسیم و با یکدیگر مرتبط کنیم تا آثار هنری خلق شود.

170710212

 گییرمو پوئنته اوردوریکا سفیر مکزیک در ایران

لزوم ساخت فیلم درباره شاهنامه برای مکزیکی‌ها

اوردوریکا درباره هفته فیلم مکزیک که پیش از این چند دوره در ایران برگزار شد، توضیح داد: روز ملی مکزیک در تاریخ ۱۵ سپتامبر برگزار می‌شود. به مناسبت این روز سفارت برنامه سینمایی کوچکی برگزار می‌کرد که آزمایشی بود. در این برنامه از اشخاصی برای تماشای فیلم دعوت می‌شد.

اگر فیلم ایرانی درباره شاهنامه ساخته شوند تا مخاطبان مکزیکی شاهنامه را بشناسند، برای مکزیکی‌ها و مردم دیگر کشورها فیلم بسیار خوبی خواهد بود

سفیر مکزیک در ایران با اشاره به اهمیت و قدرت سینمای ایران و مکزیک گفت: در نتیجه سعی می‌کنیم تا هفته سینما را گسترش دهیم تا از این طریق این امکان ایجاد شود تا کارگردان‌های ایرانی به مکزیک بروند و هفته سینما برگزار کنند.

به گفته او به این وسیله کارگردان‌ها با فرهنگ مکزیک آشنا می‌شوند و مکزیکی‌ها هم با فرهنگ ایران آشنا می‌شوند.

اوردوریکا با بیان اینکه کارگردان‌های ایرانی زن و مرد آثار خوبی تولید می‌کنند، افزود: به دلیل مساله زبان نمی‌توانم زیاد فیلم تماشا کنم ولی در کل علاقه خاصی به سینما دارم، همچنین می‌دانم که سینمای ایرانی در جامعه بین‌المللی زبان‌زد است.

سفیر مکزیک در ایران پیشنهادی برای ساخت یک فیلم داد و گفت: اگر فیلم ایرانی درباره شاهنامه ساخته شوند تا مخاطبان مکزیکی شاهنامه را بشناسند، برای مکزیکی‌ها و مردم دیگر کشورها فیلم بسیار خوبی خواهد بود تا با شاهنامه به عنوان یکی از آثار مهم ادبیات جهان آشنا شوند.

میان ایران و مکزیک پتانسیل توریستی بالایی وجود دارد

گییرمو پوئنته اوردوریکا با بیان اینکه میان ایران و مکزیک پتانسیل توریستی بالایی وجود دارد، ادامه داد: میان دو کشور خط هوایی وجود دارد، که سفر در این مسیر را راحت می‌کند؛ اما آژانس‌های گردشگری باید فعالیت خود را افزایش بدهند.

ترجمه شاهنامه به زبان اسپانیایی

گییرمو پوئنته اوردوریکا با اشاره به تعداد بالای آثاری که از فارسی به اسپانیایی و از اسپانیایی به فارسی ترجمه شده است، گفت: در حوزه کتاب هم پتانسیل بالایی وجود دارد. با اینکه تعداد بالایی کتاب به زبان هر دو کشور ترجمه شده است، کتاب‌های متنوعی باقیمانده است تا روی آن کار کنیم و تبادل رایت آن را انجام بدهیم.

سفیر مکزیک در ایران با اشاره به ترجمه شاهنامه به زبان اسپانیایی ادامه داد: آخرین اقدام ترجمه شاهنامه به اسپانیایی بود. ناشر و مترجم این کتاب را در مکزیک معرفی و به چند کتابخانه اهدا کردند. این برای نخستین بار بود که شاهنامه از فارسی به اسپانیایی ترجمه شد و امیدوارم این دست از اقدامات بیشتر شود.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    0

    فردوسی نه عمر شمر معاویه اینها استوره اند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      استاد بنام ادبیات فارسی دانشگاه ازاد مشهد خانم دکتر .... رو از سخنرانی درباره فردوسی منع کردند و دانشیاری او را معلق کردند . هر چیز و هر کسی رو که از ملی گرایی حرف بزند را بایکوت میکنند .

    • ناشناس
      5

      اینهاازتاریخ واسطوره های ایران وحشت دارند

    • ناشناس
      4

      اینها اگه بتونن تمام بزرگان ایرانی رو از توی تاریخ ایران پاک میکنن به سیزده به درو یلداو چهارشنبه سوری حسادت میکنن وای به حال بزرگان ایران

    • حسن
      1

      این فیلما جاش ایران نیست

      تاجیکستان بهترین جاست

  • ناشناس
    0

    احتمال اینکه فیلم ضعیفی از آب درآ خیلی زیاده. صنعت فیلم سازی در کشورمان زیرساخت درستی نداره. محافظه‌کاری و سانسور بیداد میکنه و مهمتر اینکه حکومت رابطه خوبی با نظام شاهنشاهی نداره.

    نظرات شما -
    • 0

      اگه بسازن هم یه جوری میازن انگار رستم عرب و شیعه بوده!!!

  • ناشناس
    0

    فعلا بگذار فیلم های سلمان و حمزه و ابوذر و کلثوم و امامان که 124000 هستند تمام شود .بعد یک فکری می کنیم .اول عرب بعد فارس .

  • م.ن
    0

    فردوسی کیلویی چند.برید از شیخ نمر فیلم درست کنید که درد انقلاب و مسلمانان بخوره

  • ليلا
    0

    مختارثقفي و سلمان فارسي واجبتر بودند،...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کلا ایرانیها و افغانیها باشرف‌ترین و باغیرت‌ترین ملتهای جهان هستند. بقیه دنیا باید بیایند شرف و غیرت را از این دو ملت بیاموزند

  • ناشناس
    1

    این سفیر بی خود کرد که میگه در باره فردوسی فیلم بسازند .باید ما در باره فلسطین حزب الهی سوریه روسیه عراقیا و داعشی ها بکو حرامیها و هزران سازمان که ایران با انها دمساز وپیاله خور هستند فیلم بسازد.فردوسی یک کاری که باعث خشم ایران شده کرده و این بیخود کرد که خشم اینها را بر انگیخته وباعث ناراحتیشان شده.

  • ناشناس
    0

    بیشتر تو کار فیلم عربی هستیم

  • ناشناس
    0

    زکزاکی بسازید عزالدین هم بد نیست

  • ناشناس
    1

    سفیر جان تو باغ نیستی اینها اسطوره های کشور را نمیشناسند واصلا براشان مهم نیست اینها عرب زاده هستند

  • ناشناس
    2

    خاک بر سر ما که کل تاریخ مون رو رها کردیم
    یادمون رفته در جنجال جزایر و خلیج فارس تاریخ ما ونقشه های تاریخی ما بودند که حقانیت ما رو ثابت کردند.
    بازهم خدا بیامرزه پدر این مکزیکی ریزبین رو

  • مادر سه بجه
    1

    تا وقتی مختار و سلمان وبازمانده رو میتونن بسازن بودجه ای برای فردوسی نمیمونه .....این ها اگر ایرانی ستیز نبودند اول از همه فیلم کوروش کبیر رو میساختن

  • 🐜
    1

    اگرچه مردم ایران سرشون توی فضای مجازی گیره بدون تعادل و بی تعارف حکیم ابوالقاسم فردوسی چراغ راه انسانیت را با شاهنامه فردوسی ب همه آزادی خواهان جهان یادآوری کرده‌اند اما متأسفانه باورهای غلط رایج ایرانیان از سخنان گهربار این حکیم بزرگ دورکرده

  • ناشناس
    0

    ای بابا ما برا ابن فلان وابو بهمان چیچی الله ووووومیتونیم بسازیم .

  • 0

    نا کس فردوسی را گفته چون عمامه دارد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خخخخخخخخ ن بابا

  • ناشناس
    0

    فعلا پول توی فیلم‌ها و سریال‌های لوده بازیه

  • حامد
    0

    دوست ندارن بسازن وگرنه خیلی وقت پیش 40سال پیش باید می‌ساختند.

  • ناشناس
    0

    ایرانی ها فعلا مشغول فلیم ساختن از داستان‌ها و اشخاص عرب هستند دیگه وقت نمی کنند از قهرمانان ملی ایران فیلم بسازند،تازه اگه هم وقت داشته باشن،اجازه ساختن این فیلم ها داده نمی شه.

  • ناشناس
    1

    دم این مکزیکی گرم توراخدایک صدملیارددلاربه مکزیک بدیدگناه دارند

    نظرات شما -
    • 0

      جایگاه مکزیک صدپله از اینجا بهتره برو تحقیق کن!

  • ناشناس
    0

    کشور دست عربهاست وبخاطر همین تمام سریالها و فیلمها عربیست آیا کشوری که بیش از ۲۵۰۰سال قدمت داره اینهمه اسطوره داره چرا از آنها فیلم ساخته نمیشه حتی تو فیلم های ایرانی هم از یک امامزاده استفاده میشه که عرب است یعنی بصورت نامحصوص عربها را وارد زندگی ایرانیان میکنن و نام و یاد ایرانیان باستان فراموش میشه

    نظرات شما -
    • 0

      ۱. درود به شرفت آریایی‌تون که به عربها و عربزادگان و ماله‌کش‌هاشون رای میدین
      ۲. نامحصوص نه. نامحسوس

  • ناشناس
    2

    ایرانی برای ایران دل میسوزاند نه اعراب

  • ناشناس
    2

    فردوسی ایرانی به کار حکام بیگانه نمی آید زیرا موجب حس دلاوری و رشادت بین ایرانیان میشود.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      رحم کن. حالا یه وقت حکام بیگانه رو نکشین با اون دلاوری و رشادتتون!! خخخخ

  • ناشناس
    3

    بر آنکس که پوزش کند بر گناه....
    تو بپذیر و کین گذشته مخواه.....

  • .
    0

    چرا درست کنند اخه . با یه فیلم کره ای تکراری بدون هیچ هزینه ای کلی براشون درامد داره ..
    اون وقت برن فردوسی ..هخامنشیان یا ساسانی . اشکانی اینا درسته کنند .
    همون رستم سهراب درست کردن کافیه . نابود کردن با این فیلم درست کردنشون .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها