گزارش خبرفوری از سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران

تهدیدات منطقه‌ای، اردوغان را به تهران رساند

رئیس جمهور ترکیه در حالی امروز برای رایزنی با مقامات کشورمان در سفری یکروزه به تهران می آید که تحولات سریع منطقه و بویژه ماجرای همه پرسی استقلال کردستان، اهمیت این سفر را چندبرابر کرده است.

تهدیدات منطقه‌ای، اردوغان را به تهران رساند

به گزارش خبر فوری ، ترکیه و ایران دو همسایه ای هستند که روابط آنها با وجود فراز و نشیب های فراوانی که داشته و در برخی مقاطع به شدت ضعیف شده، اما در مجموع مثبت ارزیابی می شود و اگر میانگینی از سال های تیرگی روابط و سال های گرمی روابط بگیریم، قطعا در چند دهه اخیر، میانگین قابل قبولی را شاهد خواهیم بود.
در این میان شاید یکی از تاریک ترین مقاطع را نیز بتوان مربوط به همین سه چهار سال اخیر دانست که مقامات ترکیه به دلیل مواضع متفاوتشان در سوریه و حمایت هایی که از داعش داشتند زاویه خود را با جمهوری اسلامی ایران افزایش دادند.
ترکیه از زمان آغاز بحران سوریه، بر اساس منافعی که فکر می‌کرد در سایه تضعیف و سرنگونی دولت اسد به دست می‌آورد به حمایت از مخالفان سوری و گروه‌های تروریستی از جمله داعش پرداخت و این در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت حمایت از دولت قانونی سوریه تاکید داشت.
البته آنکارا هم در این چند سال به هیچ یک از اهدافش دست نیافت و تنها دستاوردی که نصیبش شد بحران های داخلی است که در این کشور بوجود آمده و ترکیه بواسطه حمایت‌هایش از داعش روزهای سختی را سپری می‌کند که از جمله بحران های داخلی این کشور می توان به کودتای نافرجام اخیر در ترکیه اشاره کرد.
ایران با وجود تمام اختلاف نظرهایی که با ترکیه در سال های اخیر داشت در این ماجرا با قاطعیت و تمام توان در دولت قانونی اردوغان در آنکارا حمایت کرد اما با این وجود مقامات ترکیه همچنان بر مواضع ضدایرانی خود اصرار داشتند تا جایی که این مساله واکنش وزیر خارجه کشورمان را به همراه داشت و ظریف در اظهار نظری، ترکیه را همسایه ای کم حافظه و قدرنشناس توصیف کرد.

سفر اردوغان به تهران را می توان گام مهمی در راستای هماهنگی بیشتر دو کشور در مذاکرات آستانه و همچنین همکاری در مقابله با تروریسم در منطقه دانست


سردی روابط سیاسی ایران و ترکیه در سال های اخیر بر روابط اقتصادی دو کشور نیز تاثیر گذاشته است. حدود 10 سال پیش دست اندرکاران روابط اقتصادی دو کشور روی حجم مبادلات اقتصادی دو کشور یعنی 30 میلیارد دلار در سال هدفگذاری کردند. در سال های اولیه روابط تجاری دو کشور افزایش یافت و رشد قابل توجهی داشت و می توان گفت در اوج همکاری ها به حدود 15 میلیارد دلار در سال هم رسید اما طی سال های اخیر این حجم روابط تبادلات اقتصادی کاهش یافته و براساس آخرین آمارها در 6 ماهه اول 2017 حجم معاملات اقتصادی حدود 5 میلیارد دلار بوده است.
ترکیه پس از چند سال آزمون و خطا و تجربه ای ناموفق و در شرایطی که روابط خود را با اکثر متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای خدشه دار کرد در ماه های اخیر به این نتیجه رسید که چاره ای جز همکاری با ائتلاف موفق منطقه ای برای خروج از بحران خودساخته ندارد و بر همین اساس به سمت ایران و روسیه، چرخش پیدا کرد و اکنون شاهدیم که مذاکرات آستانه با حضور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه درباره تحولات سوریه در حال برگزاری است.
مهم‌ترین محورهای رایزنی‌ اردوغان در ایران
سفر اردوغان به تهران را می توان گام مهمی در راستای هماهنگی بیشتر دو کشور در مذاکرات آستانه و همچنین همکاری در مقابله با تروریسم در منطقه دانست بویژه ایکه سفر اردوغان پس از سفر ژنرال حلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و رایزنی های مقامات نظامی دو کشور انجام می شود.
اما شاید یکی از مهم ترین مسائل مورد بررسی در سفر اردوغان به تهران را بتوان ماجراهای اخیر اقلیم کردستان دانست. حکومت اقلیم کردستان چند روز قبل با وجود مخالفت های گسترده بین المللی، اقدام به برگزاری همه پرسی استقلال کرد و این در حالی است که همسایگان و سایر کشورها و نهادهای بین المللی اعلام کرده اند که کردستان مستقل را به رسمیت نمی شناسند.
در این میان طبیعتا عملی شدن استقلال کردستان باعث گسترش ناامنی ها و تنش ها در منطقه می شود و این تبعات دامن کشورهای همسایه را بیش از سایرین خواهد گرفت. ایران و ترکیه نیز از این مساله مستثنی نیستند و بر همین اساس با همکاری دولت عراق در تلاشند تا ضمن متقاعد کردن مقامات کردستان عراق برای صرف نظر کردن از استقلال، آمادگی خود را برای مقابله با تنش های احتمالی آینده افزایش دهند.
بر این اساس رایزنی مقامات ایران و ترکیه در زمینه تحولات کردستان عراق، تحولات سوریه و مقابله با تروریسم را می توان در کنار رایزنی های اقتصادی برای رسیدن به سطح همکاری های 30 میلیارد دلاری در سال را به عنوان مهم ترین محورهای مذاکرات اردوغان در تهران عنوان کرد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد محمدي
    0

    ميگم اين همه طولش دادي اخر همين يک جله در مورد خبر اين سفر داخل در ماجرا به حساب اومد بد نيست مقداري هم خود خبر رو تفسير فرماييد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها