خبرفوری گزارش می دهد؛

قاتل جدید جوانان؛ مرگ خاموشی به نام زولپیدم/ دارویی که پس از مصرف، همه گذشته را پاک می‌کند!

قاتل جدید جوانان؛ مرگ خاموشی به نام زولپیدم/ دارویی که پس از مصرف، همه گذشته را پاک می‌کند!

به گزارش خبر فوری ، برخی جوانان با بروز مشکلات روحی و جسمی به سرعت به قرص های خواب آور که بیشتر آنها اعتیادآور هم هستند، پناه می برند و به عوارض آن چندان فکر نمی کنند یا اصلا اطلاعاتی درباره موارد مصرف آن دارو به دست نمی آورند. یکی از این قرص ها زولپیدوم است و در این گزارش قصد داریم تا شما را با قرص زولپیدم که مصرف آن بین جوانان و نوجوانان شایع است، بیشتر آشنا کنیم و به همین دلیل سراغ متخصص داروسازی رفتیم تا اطلاعات بیشتری درباره این دارو در اختیار ما قرار دهد.

گویی گاهی فراموش می کنیم اعتیاد فقط مربوط به مصرف بی رویه مواد مخدر نیست و ممکن است شخصی به یک دارو آنچنان وابستگی پیدا کند که نبود آن، زندگی اش را مختل کند؛ گاهی اعتیاد به یک دارو مثل زولپیدم مانند اعتیاد به مواد مخدر زیان آور است. در ابتدا با این قرص بیشتر آشنا شوید و عوارض مصرف خودسرانه این قرص را بدانید.

زولپیدم چیست؟

زولپیدم (Zolpidem) داروی خواب‌آور غیر بنزودیازپینی سریع الاثر است که در کاهش اضطراب و بیخوابی بسیار مؤثر است. در بین قرص های خواب آور زولپیدم سریع ترین شروع اثر را دارد. یکی از عوارض زولپیدم این است که اگر بیش از حد مصرف شود فرد آگاهی خود را در زمانی که دارو در حال اثر کردن است از دست میدهد و حتی ممکن دست به خودزنی نیز بزند و اینکه فرد مصرف کننده بعد از بازگشتن به حالت عادی هیچ کدام از کارهایی را که انجام داده به یاد نمی آورد.

زولپیدم یک مهارگر بسیار قوی بازجذب دوپامین در مغز است و در دوزهای بالا حالاتی مانند انزال جنسی به‌ وجود می آورد همچنین باعث افزایش فعالیت لوب پیشانی مغز می شود. زولپیدم پس از فلونیترازیپام قوی ترین قرص آرامبخش است.سازمان بهداشت جهانی این دارو را جزو دسته روانگردان ها قرار داده زیرا در برخی از افراد اثرات توهم زا و مست کننده مشاهده گردیده است.

مرگ؛ یکی از عوارض استفاده بیش از حد زولپیدم

نشانه‌ هایی که در اثر استفاده بیش از حد از زولپیدم بروز می‌کنند عبارتند از: از بین رفتن ترس و بی‌ تفاوتی غیرطبیعی، افزایش سداسیون (تسکین)، سوزنی شدن (تنگ شدن) مردمک، رفتارهای غیرمنتظره و هذیان گویی، دپرسیون تنفسی، کما و گاهی مرگ. در صورت استفاده هم‌زمان با الکل، مواد مخدر و نیز قرص‌های اعصاب و داروهای ضد افسردگی احتمال تشدید عوارض وجود دارد. استفاده بیش از حد زولپیدم باعث مرگ نیز می‌شود. هرچند زولپیدم جزو بنزودیازپین‌ها نمی‌باشد ولی در موارد مصرف دوز بالای ان از فلومازنیل که انتاگونیست گیرنده بنزودیازپین‌ها است، استفاده می‌ گردد. این دارو سبب می‌شود که زولپیدم از روی گیرنده‌های بنزودیازپینی جدا شده و آثار سمی آن به سرعت برطرف گردد. در یک مورد عجیب فردی جوان روزانه بیش از 300 عدد زولپیدم مصرف می کرد که در نهایت باعث دیوانگی و بستری او شده بود.

پس از مصرف زولپیدم از رانندگی و کارهای حساس بپرهیزید

دکتر مهران یعقوبی در گفتگو با خبر فوری گفت: مصرف قرص های خواب آور مانند زولپیدم معمولا برای مدتی کوتاه و درصورت عدم پاسخ از روشهای اصلاح خواب جهت تنظیم خواب تجویز می شوند.

وی افزود: زولیپدم از طریق تسریع القای پیام خواب به مغز ،سبب کاهش زمان به خواب رفتن و افزایش زمان خواب شبانه میشود.

یعقوبی اظهار کرد: این قرص معمولا بین‌۲تا ۴ هفته تجویز می شود، البته تجویز بیشتر‌‌ از این‌ هم در بعضی افراد شاید صورت بگیرد که این خود سبب وابستگی یا حتی در طولانی مدت سبب کاهش اثرات مطلوب دارو بر روی خواب شود.

این متخصص داروسازی گفت: ممکن است این دارو تنها برای چند شب در هفته (مثلا شب درمیان) تجویز شود. لذا دستور و دوره ی مصرف را دقیق از پزشک یا داروساز خود سوال فرمایید و از مصرف خود سرانه این دارو خودداری کنید؛ البته داروخانه ها موظف هستند این نوع داروها از جمله زولپیدم را بدون ارائه نسخه معتبر پزشک به افراد تحویل ندهند.

یعقوبی بیان کرد: شروع مصرف خود سرانه بدون توجه به دوز مناسب که مشخصا توسط پزشک یا داروساز تعیین می شود و همچنین توصیه های ضروری هنگام تحویل دارو که توسط داروساز گفته می شود و عدم آگاهی از عوارض آن می تواند زمینه ساز خطر‌ برای افراد باشد.

وی افزود: ازعوارض شایع این دارو که می تواند برای افرادی که خود سرانه و بدون مراجعه به پزشک به آن رو می آورند خطر ساز باشد؛ می توان به احساس توهم، کابوس شبانه، فراموشی کوتاه مدت و همچنین در موارد نادر به خوابگردی، رانندگی در شب و رفتارهای پرخطر جنسی اشاره کرد که حتی صبح روز بعد فرد این شرایط را به یاد نمی آورد.(در افراد الکلی، الکل و فراورده های الکلی می تواند بروز و تشدید عوارض جانبی دارو(مانند خوابگردی،توهم و...) را افزایش دهد.

یعقوبی در گفتگو با خبر فوری اضافه کرد: در اوایل مصرف ممکن است بعضی موارد خواب آلودگی تا روز بعد از مصرف نیز ادامه داشته باشد. به همین خاطر تا زمانی که اثر دارو به صورت کامل برطرف نگردیده، رانندگی و کار با ابزاری که نیاز به احتیاط دارند، میتواند خطرساز باشد(حداقل تا ۸ ساعت پس از مصرف زولپیدم از کارهایی که نیاز به احتیاط دارند باید خودداری کرد)

وی گفت: از عوارض دیگر‌‌ این دارو نیز میتوان به تپش قلب، درد قفسه سینه، افزایش فشار خون ،افت فشار خون وضعیتی(اختلال تعادل و‌زمین افتادن)، سنکوپ، تاکی کاردی، اختلال حافظه، پرخاشگری‌ و همچنین اختلال بینایی نیز اشاره کرد، که همه این موارد اگر با صلاح دید و تجویز پزشک و همچنین آگاهیی یافتن توسط داروساز در داروخانه ، مصرف دارو صورت بگیرد قابل کنترل می باشند.

مراقب باشید؛ به هیچ عنوان دوزهای بالاتر از 10 میلی گرم زولپیدم را امتحان نکنید

هم این دارو و هم مکمل قبل ممکن است در روز پس از مصرف، ایجاد خواب‌ آلودگی کنند و مانع تمرکز کافی در فرد شوند، بنابراین توصیه می‌ شود از رانندگی و کار با دستگاه‌ های خطرناک پرهیز شود.

-به هیچ عنوان دوزهای بالاتر از 10 میلی گرم زولپیدم را امتحان نکنید زیرا امکان آسیب جدی به سیستم اعصاب بسیار زیاد می شود و عوارضی چون توهمات،روانپریشی،افکار بیمارگونه،میل زیاد به خودکشی و افسردگی عمیق به‌وجود می آید.

-همان‌طور که قبلاً ذکر شد بهتر است در رختخواب و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از خواب مصرف شود.

-ممکن است احساس افسردگی و تفکر خودکشی را در افراد مستعد افزایش دهد.

-در بیماران با مشکلات شدید کبدی نباید مصرف شود، چرا که ممکن است کبد فرد را به سمت انسفالوپاتی ببرد.

افراد مسن نسبت به اثر خواب‌آوری داروهای خواب‌آور مانند زولپیدم حساس هستند. این دسته دارویی می‌تواند احتمال افتادن فرد را افزایش دهد یا سبب بروز تغییرات شناختی شود. زولپیدم همچنین احتمال بروز تصادف و ایجاد خطر در حال رانندگی را افزایش می‌دهد. البته این عارضه تنها خاص زولپیدم نیست و سایر داروهای خواب‌آور نیز سبب بروز چنین تغییراتی در فرد می‌شوند.

استفاده از زولپیدم در دوران بارداری و شیردهی

استفاده از زولپیدم در دوران شیردهی و بارداری موش‌های صحرایی و خرگوش‌هایی که چندین برابر حداکثر دُز درمانی در انسان از این دارو دریافت کرده بودند، هیچ نقص مادرزادی آشکاری در فرزندانشان مشاهده نشد، هرچند نشانه‌هایی از تأخیر رشد استخوان در جنین آن‌ها وجود داشت. توصیه متداول برای زنان این است که دربارهٔ استفاده از Zolpidem در دوران بارداری با احتیاط عمل کنند. اگرچه آزمایش‌ ها نشان می‌ دهد که مقادیر بسیار اندکی از Zolpidem در شیر مادران وارد می‌شود (کمتر از ۰٫۰۲٪ از مقداری است که یک مادر استفاده کرده‌است.) تأثیری روی نوزاد دیده نشده‌است.

منبع: خبرفوری

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • علی
    2

    داروخانه ها رو بیشتر کنترل کنید. متاسفانه داروخانه ها الان بیشتر شبیه سوپر مارکت شدنند. متاسفانه سواستفاده دارن میکنند و داروی بدون نسخه میدنند یا دارو به بازار آزاد میفروشند.

    نظرات شما -
    • +
      2

      آره - خاطره پول - وضعیت مالی فوق العاده خراب خودش مجبور طرح افزایش فروش برداشتن ممنوعه و محدودیت و... اقدام بزنند

  • محسن
    1

    ما از همه تشکر می کنیم ا

  • مجید
    0

    به هر بهانه ای دکترها داروی اعصاب روان تجویز میکنن .من ۳ سال داروی ضد افسردگی مصرف کردم الان دو سال مصرف نمیکنم ولی عوارض خشکی دهان هنگام خواب همچنان با من هست همچنین چاقی .

    نظرات شما -
    • صادق
      0

      من چند سال بعد از مرگ پسرم دارو اعصاب مصرف کردم خوشبختانه با تغییر زندگیم و شروع ورزش دومیدانی و گرفتن رژیم‌های ساده الان حال بهتری دارم این قضیه خیلی درد آوره که روان پزشکان سریع دارو میدن و حتی اسمی از روانشناس و ورزش طی درمان نمیارن خیلی نارحتم تو این وضعیت که جوانهای عزیزمون بخاطر نابسامانی و عدم آموزش سلامت خودشون هم براشون مهم نیست فقط میخوان بخوابن و بگذره امیدوارم حال همه ی ما کمی بهتر بشه

  • ت
    0

    این مقاله معرفی و تبلیغ علنی این دارو بود...خیلی بیشرفین...

    نظرات شما -
    • رحمتی
      0

      مرغ در برابر حمله حیوانات دیگر برای ربودن جوجه هایش اول جوجه ها را پشت سر خود جمع میکند و بعد خود چشم در چشم دشمن جلودار است.پس باید قوی بود که با تکیه به توانایی خود با هر نوع دشمنی مقابله کرد.در سختی ها به دست خود جبهه دیگری را باز نکنید که باز کردن یک گره از دو گره آسانتر است.

  • محمد
    3

    سلام . چرا جوانانی که روزگاری 8 سال جنگ کردن الان بچه هایش اینگون رفتار می کنند خوشی زد زیر دلشون یا نا امید از ... چرا مگر پدر این جوان همانی نبود جنگ کردن مقاومت و دفاع کردن الان پسر یا نوه اش دچار اعتیاد به انواع مواد مخدر روان گردان قرص ووو شده اند اگه قرار کاری کرد این کار فقط 20درصدش درست والدین هست 80درصد دست حکومت هست که امید باز گرداند شغل ایجاد کند نه بردگی یا بندگی برای صاحبان کارخانه ها حکومت ها جوانان درک کردن می شوند ژاپن کره جنوبی اکثریت عرب ها ... جوانی که نمی تواند خودرو داشته باشد شغل داشته باشد تفریحی ها برایش حرام است نمی تواند مسافرت داخلی و خارجی برود نمی تواند همسر انتخاب کند بی پول محتاج پدر کارگر و کارمند و کار آزاد هست دستش جلوی پدر پیرش دراز است که والدینش نمی توانند شکم جوانشان سیر کنند نگا ههای اطرافیان دروغ های مسئولین . بی ارزش جوانان ولی با ارزشی هسته اتم و موشک و لبنان غزه یمن افغان ها ووو همگی باعث شده جوان از دست برود نظام تنها کسانی هستند می توانند جوانان باهوش و زرنگ ایران به منزل درست هدایت کنند جوان در جوانی آرزوی مرگ دارد استرس ترس ووو همگی باعث می شود جوان به سمت قرص تا مواد برود . چرا و به چه علت نظام نمی خواهد مشکل اقتصاد با مذاکره حل کند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است انجام دهد خدا می داند کشوری که ثروت و دلار در خزانه بانک مرکزی ندارد قدرت ندارد ثروت قدرت میارد نه اتم و موشک لذا تا نظام بر محور توسعه پایدار روابط با کشورها نباشد جوانان همگی در اوج جوانی مرده متحرک هستند و بخصوص الان رئیسی و رهبری و سپاه پاسداران سه ضلع قدرت همگی یکی هستند و عدم موفقیت رئیسی یعنی عدم موفقیت رهبری و سپاه و نتیجه اش بی اعتمادی اکثریت به نظام / شاید بزرگترین اشتباه نظام این بود رئیسی را کاندید کردن و تا الان بهانه داشتند روحانی ال بود بل بود ولی رئیسی و رهبری و سپاه همگی یکی هستند و مردم دو به شک بودن شایدم دیر فهم این بار شک برطرف می شود و می فهمند بابا رئیس جمهورها کاره ای نبودن در تحریم و تورم بی اعتمادی و گرانی نا امیدی چون به جواب رسیدن رئیسی زمان از دست بدهید وقت تنگ است برادر گام بردار موسی جلودار است برادر تحریم بردار تورم نابود کن بی اعتمادی بردار امید برگردون ارزش به جوان بیار رئیسی بر لبه ی شمیشر حرکت می کند مسئولین نباید زیر چتر شرق کمونیست بمانند و اعتماد به شرق کمونیست اعتماد به شیطان است

    نظرات شما -
    • حسین
      9

      خیلی نفهمی واقعا فکر کردی چندتا از جنگ و دفاع مقدس و ... بنویسی ما باور میکنیم انقلابی هستی تا بعدش به نظام توهین کنی؟ همونایی که میگفتن عصر موشک ها گذشته این بلاهارا سر ما آوردن.امثال تو

  • ابراهیم
    1

    به نام حق تعالی در سایه نبود نظارت دکتر و مشاور قلابی و شاید مغرض به وفور یافت میشود.

  • ایرانی
    2

    مسئولان حکومتی همه از ریز تا درشت زولپیدم را مصرف میکنند و الا محال بود یک فرد عادی این همه گندکاری تا سقف انجام داده باشد و باز از پیشرفتها و توسعه و ترقی طی 4 دهه گذشته حرف بزند و در هر صحنه خواهان حضور مقتدرانه باشد.

    نظرات شما -
    • صادق
      10

      اتفاقا امثال تو زولپیدم دو دارن. وگرنه خفت و خواری قبل این ۴ دهه را یادشون نمی رفت. برو دست ملکه انگلیس رو ببوس عزیزم

  • رضا95
    0

    اتفاقا این دارو باب کاردولتمردان ایران است. به محض خوردن آن فراموش می کنند چه وعده هایی دادند.یا چه کارهایی کردند.اوکی.

    نظرات شما -
    • zahra
      0

      سلام دمت گرم وااااقعا

  • مرتضی هوشنگی
    0

    تبلیغ داروهای اعصاب و روان اونم با روش بسیار جالب اولش میگه خطر داره حسن جون وسطش از محاسنش میگه آخرش میزان صحیح مصرف را آموزش میده آخه چقدر شماها ...هستید

  • علی
    0

    واقعاک فقط تبلیغ قرص بود خداوند خودش به کارهای زشتتون پاسخ بده

  • م/ح
    0

    خود شرکتش هم نمیتونست به این خوبی تبلیغ کنه

  • مهناز دربندی
    0

    سلام ،چرا این دارو اصلا تجویز میشه ،وفروخته میشه این جنایتی است که در حق مردم وخصوصا جوانان صورت میگیره این دارو به شدت اعتیاد آور وتوهم زاست یکی از اقوام فرزند دندان پزشکی دارند که به خاطر استفاده از دارو تا به حال ۲بار دست به خودکشی زده این دارو سرخوشی خاصی میده که ترک اون واقعا سخته خدا میدونه به این خانواده چی گذشته ازاین خانواده ها زیاد هستن وهیچکس جوابگو نیست

  • کاربر ناشناس
    0

    وااااااای که زندگی مرد، خدا حافظ زندگی، مرگ از تو زیبا ترست، چه دنیای کثیفی بخاطر این که جیب خودشان پر بشه...

  • نمازی
    1

    مرگ خاموش فقط بخاطر عدم مسئولیت بزرگان کشور نسبت به خانواده ها بی برنامه گی و حتی بهتر بگیم بی خیالی مسئولین نسبت مردمان سرزمین مادری در هیچ حای دنیا جوانان با شعور باهوش زرگ مثل ایرانیان نیست حتی ژاپنی ها هوش یک سوم ایرانیان ندارند ولی مسئولینی دارند سرنوشت جوانانشان اهمیت دارد از سرشون جوان باز نمی کنند همیشه گفتند رابطه موفقیت جوانان یک مملکت رابطه مستقیم با نظام آن مملکت دارد یعنی نظام یعنی پدر دلسوز آیا یک مسئولی هست ارزش به جوان بدهد ارزشی که به موشک قاره پیما و اتم می دهید بی نهایت هست حتی حاضرید جوانان بی راه و افسرده ناامید و پیری زودرس و حتی کما برن ولی بگید نظام تصمیم می گیرد اتم نان شب هست مملکتی قدرتمند است ثروتمند باشد ثروتت یعنی دلار در بانک مرکزی نه ثروت زیر زمین که اینگونه باشد افغانستان هم ثروتمند است یادمان باشد خداوند حجت را بر مسئولین با هدیه نفت و گاز و جوانان باهوش زرگ تمام کرده / چرا مسئولین مثل پدری دلسوز عمل نمی کند . قدر جوان بدانید جوان یعنی اتم و موشک جوان یعنی ثروت جوان یعنی شاه کار خالق جوان یعنی امید خانوارها و مملکت حسرت های زیادی بر دل جوانان کاشتید جوانان با این روند در جوانی پیر و فرسوده شدن انقدر با بی برنامگی مصیبت و مشلات شاخدار برای والدین درست نکنید کی قرار هست اولین شب آرامش باشد نیم قرن بازی بازی کردین

  • وحید
    0

    مواظب باشید ای مردم .این سرمایه داران طمع جون فرزندانتان را کردند اگرکودک هم این تبلیغ راببینه صددرصدخانوادهاتون متلاشی خواهد شد.

  • هانیه
    3

    من یه سوال دارم، چند تا بخوریم میشه باهاش خودکشی کرد؟ من واقعا این قرصو دوست دارم چون متوجه نمیشه چیزی

  • حمید
    0

    سم سیانور وقرص برنج موجود مباشد. صفر نهصدوسی وپنج پونصدو۰چهل سی ودو هفتادو شش

  • Mohammad
    0

    تمام عمرم رو دوست دارم تویه خواب باشم قرص خوبیه ممنون

  • فرشاد
    0

    قرص مرگ قرص کابوس اون جوان اهل افغانستان که پنجاه گرم تریاک تو پارک میفروشه شرف داره به خیلی از این آقایون روپوش سفید چه در مطب چه در داروخانه. تبلیغ و سود جویی این نوع داروها ریشه در شرکتهای قدرتمند داروسازی آمریکایی که همشون متعلق به خانواده های یهودی هستند داره!. بعد چون ایران عقبه اطلاعات با تاخیر میاد و جا میفته. عدم آگاهی و آموزش، عدم نظارت و کنترل، تفکر غلط که چون آمریکا میکنه حتما درسته و.... سخن تمامی نداره. بحران مواد مخدر در آمریکا که باعث شد ترامپ وضعیت اضطراری اعلام کنه اگر انگلیسی ندونی و فقط اخبار فارسی زبان خارج از کشور نگاه کنی ازش بی‌خبری. شما با بدبختی سی تا زولپیدم در کانادا به قیمت بالا از دکتر بگیر سه روزه همه رو بخور ده روز بعد برو شهر دیگه با کلک و اینکه در جواب دکتره که میگه چرا از دکتر خانوادگیت نمیگیری دلایل دروغ میاری و میگی آخرین باره من اینجا مهمانم نسخه رو میگیری میبری داروخانه میگه چهل دقیقه باید صبر کنی میره تو کامپیوتر انگار که از وزیر بهداشت باید اجازه بگیره بعد بیست دقیقه میاد میگه شما فلان روز سی تا گرفتی روزی یکی بخوری باید بیست روز دیگه بیای تو چی میگی؟ میگی گم کردم اونم میگه آره همه همینو میگن! حالا اگر طرف ایرانی چینی روس ایتالیایی ... باشه میگه فقط این یک دفعه! ولی اگر کانادایی با وجدان باشه که ندونه اون ور اقیانوس اطلس چی هست باید بیای بیرون. این وضعیت فعلی در کاناداست چون بعد از ثروتمند شدن و کشتن کلی آدم تصمیم به سخت کردن نظارت کردن. در ایران هم نظارت نسبت به ۵ سال پیش سخت تر شده ولی اگر به قصد خرید بدون نسخه بری بیرون محال دست خالی برگردی اگه آشنا داشته باشی که ... دلار هزار تومان شد چهل تومن زولپیدم استیلنوکس که یه چیزی داشت که بقیه برندها ندارند و الانم پیدا نمیشه همیشه ده و پانصد بود. گفتنی زیاده حالا اون دوستمون میگه خوبه چون دوست داره همش خواب باشه بگم یه روز میرسه که تا ۳۰ تا نخوری نمیتونی بیدار شی! چه جوری خوابت برده دیگه مهم نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها