آیا لاغری باعث نازایی میشود؟

داشتن اضافه وزن میتواند تولید هورمون را تحت تاثیر قرار دهد و بارداری را برای زنان مشکلتر کند.

آیا لاغری باعث نازایی میشود؟

این مشخص است که باروری زنان با افزایش سن کاهش پیدا میکند اما در طول سالهای باروری نیز سبک زندگی و عوامل خارجی میتواند بر احتمال داشتن نوزاد سالم اثر بگذارد. زنانی که میخواهند باروریشان را افزایش دهند اغلب نمیدانند باید مراقب چه چیزهایی باشند. به همین دلیل در اینجا برخی عوامل اثرگذار در باروری زنان را به شما معرفی میکنیم.

چاقی

داشتن اضافه وزن میتواند تولید هورمون را تحت تاثیر قرار دهد و بارداری را برای زنان مشکلتر کند. هرچه وزن خانم بالاتر میرود کاهش عملکرد تخمدان بیشتر اتفاق می افتد. تحقیقی در سال 2009 نشان داد احتمال ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و مشکل ناباروری زنان چاق در 18 سالگی بیشتر است. سندرم تخمدان پلی کیستیک اختلالی شایع در میان زنان در سنین باروری بوده و در اصل علت اصلی ناباروری است.

عوامل ناباروری در زنان

بیش از حد لاغر بودن

فقط چربیهای اضافی بدن نیستند که میتوانند باروری را تحت تاثیر قرار دهند بلکه شاخص توده بدنی بسیار کم باعث کمبود هورمون لپتین که به کنترل گرسنگی و احساس سیری کمک میکند، میشود. لپتین پایین باعث از بین رفتن دوره های قاعدگی هم میشود. حفظ وزن سالم در محدوده طبیعی از طریق رژیم غذایی سالم و ورزش مهمترین چیزی است که یک زن میتواند برای افزایش باروری انجام دهد.

افزایش سن

هنگامی که یک زن به دهه 40 و 50 میرسد دیگر تخمک گذاری ندارد و قادر به باروری نیست. اما حتی سالها پیش از یائسگی هم ممکن است مشکلات باروری و تخمک گذاری اتفاق بیفتد ولی به طور مرتب هرچه سن افزایش پیدا میکند تخمکها کم میشود تا فرد به یائسگی برسد. سن رسمی برای پایان باروری وجود ندارد اما به طور کلی باردار شدن بعد از 35 سالگی دشوار است هرچند که این موضوع در زنان مختلف متفاوت است.

ژنتیک و ارث

از مادرتان بپرسید که در چند سالگی یائسه شده است. اگر او زود یائسه شده باشد به احتمال زیاد شما هم همینطور خواهید بود. زنان با مقادیر معینی تخمک به دنیا می آیند و عوامل ژنتیکی خاصی ممکن است تخمک شما را بیشتر یا کمتر از حد معمول کند. اما این را هم به خاطر داشته باشید که شما حتما سناریویی مشابه سناریوی مادرتان نخواهید داشت و ممکن است مکانیسم شما تغییر کند.

مواد شیمیایی خانگی

قرار گرفتن در معرض آلاینده ها، آفت کشها و ترکیبات صنعتی میتواند توانایی زن و شوهر را برای بچه دار شدن تا 29 درصد کاهش دهد. علاوه بر این مطالعه ای که سال 2015 در دانشگاه واشنگتن انجام شد، مشخص کرد 15 ماده شیمیایی با یائسگی زودرس در ارتباط است. این مواد شیمیایی شامل سه آفت کش، سه شکل از لاستیک، فتالات و یک محصول جانبی احتراق صنعتی و برخی محصولات زیبایی مانند عطر و لاک ناخن است.

مصرف سیگار

مصرف سیگار میتواند باعث صدمه به جنین شود و در عین حال میتواند شانس بارداری را تحت تاثیر قرار دهد. سیگار کشیدن 13 درصد از موارد ناباروری را شامل میشود چون دود سیگار باعث اختلال هورمونی و جهش DNA میشود.

ورزش شدید

ورزش کمک میکند که شما قوی و پرانرژی باشید و برای باردار شدن آماده شوید. اما میدانید که ورزش بیش از حد میتواند تاثیر منفی بر تخمک گذاری شما داشته باشد؟ زنانی که بیش از 5 ساعت در هفته ورزشهای سنگین انجام میدهند به سختی بارداری میشوند و نشانه بارز وجود مشکل تغییر در چرخه قاعدگی است.

منبع: نی نی بان

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها