مروری بر ساختار ارتش قدرتمند هخامنشیان/ از گارد جاویدان تا سواره نظام؛ چگونه ایران توانست نیمی از دنیا را فتح کند؟

مهم ترین تغییری که داریوش در ارتش هخامنشیان به وجود آورد ایجاد «گارد جاویدان» بود. این گارد 10 هزار نفری که قلب ارتش هخامنشیان را تشکیل می داد، نظمی نوین داشت. این نیروی 10 هزار نفری از 10 لشگر هزار نفری تشکیل می شد.

مروری بر ساختار ارتش قدرتمند هخامنشیان/ از گارد جاویدان تا سواره نظام؛ چگونه ایران توانست نیمی از دنیا را فتح کند؟

به گزارش خبر فوری، در تعطیلات نوروز 1403 توجهات به ایران باستان، به خصوص هخامنشیان زیاد شده است. هخامنشیان توانستند حدود 150 الی 200 سال بر مهم ترین کشورهای عالم حکمرانی کرده و یکی از بزرگترین و نخستین امپراتوری های تاریخ را بسازند. کوروش کبیر و جانشینانش توانستند بر پارس، ماد، پارت، لیدیه، سکاها، ایالات یونانی نشین، مصر، بخشی از هند، بابل، ایلام، آشور و ... تسلط پیدا کنند.

اما رمز تسلط بر این همه ایالات و کشورها چیست؟ چگونه کوروش کبیر توانست اولین امپراتوری بزرگ تاریخ را به وجود آورد؟ یکی از علت های اصلی ایجاد این امپراتوری، ارتش منظم و نوین کوروش و جانشینانش است. هخامنشیان توانستند از طریق ایجاد نظم در ساختار ارتش خود، بزرگترین و قدرتمندترین نیروی نظامی عصر خویش را ساخته و بر امپراتوری های بزرگ زمان یعنی مصر و بابل و ماد و ... پیروز شوند.

اما این ارتش چه ویژگی هایی داشته است؟ برای شناخت ارتش هخامنشیان و قدرتش باید ساختار آن را شناخت. ارتش هخامنشایان از دو بخش اصلی یعنی پیاده نظام و سواره نظام تشکیل شده بود. البته بخش نیروی دریایی نیز در زمان داریوش کبیر به ارتش هخامنشیان اضافه گردید اما قدرت نیروی دریایی جانشینان کوروش هیچ گاه زیاد نبود و معمولا در تقسیمات نظامی هخامنشیان بدان اشاره نمی شود.

گارد جاویدان

هخا

پیاده نظام مهم ترین بخش ارتش هخامنشیان را تشکیل می داد. این پیاده نظام در زمان کوروش از قلاب سنگداران، شمشیرزنان و نیزه داران و کمانداران تشکیل می شد اما در زمان داریوش تغییراتی در آن ایجاد گردید. مهم ترین تغییری که داریوش در ارتش هخامنشیان به وجود آورد ایجاد «گارد جاویدان» بود.

این گارد 10 هزار نفری که قلب ارتش هخامنشیان را تشکیل می داد، نظمی نوین داشت. این نیروی 10 هزار نفری از 10 لشگر هزار نفری تشکیل می شد. هر لشگر هزار نفری از 10 هنگ صد نفری و هر هنگ 100 نفری از ده گروه ده نفری تشکیل می گردید. این سربازان همواره با هم زندگی می کردند، از قدرت جسمانی زیادی برخوردار بودند و به محض کشته شدن یکی از این افراد، فرد دیگری با قدرت جسمانی زیاد جانشینش می شد. همچنین، اعضاء گارد جاویدان در کودکی به عضویت ارتش در می آمدند و بعد از تکمیل تعلیمات، وارد ارتش می شدند.

در کهنسالی نیز بازنشسته شده و به عنوان مدرس نظامی فعالیت می کردند. اعضاء گارد جاویدان فقط از پارس ها و مادها تشکیل می شدند و سایر اقوام نمی توانستند عضو گارد جاویدان شوند. اعضاء گارد وظیفه داشتند از شاه حفاظت کنند اما در جنگ ها نیز شرکت کرده و غالبا فرماندهی را بر عهده داشتند.

پیاده نظام هخامنشی

هخا3

بعد از گارد جاویدان، لشگر اصلی پیاده نظام قرار داشت. اعضاء این لشگر از اقوام و مردمی تشکیل می شد که تبعه دولت هخامنشیان بودند. لیدی ها، سکاها، یونانیان، ترک ها و بابلی ها اعضاء اصلی این لشگر بودند. پیش قراول پیاده نظام هخامنشی «ارابه رانان» بودند. ارابه رانان با ارابه های بزرگ خود که چرخشان مجهز به تیغه های بزرگ و تیزی هم بود، وظیفه داشتند سپاه دشمن را از هم گسسته و متفرق کنند. بعد از ارابه رانان، «سپرداران» قرار داشتند.

این افراد سپرهای بزرگ مستطیلی شکل و یک نیزه بزرگ داشتند و اولین سربازانی بودند که به مصاف دشمن می رفتند. بعد از این افراد، «شمشیرداران سبک اسلحه» بودند که با خنجرهای کوتاه به سمت دشمن حمله می کردند و در مرحله آخر، «کمانداران» و «قلاب سنگداران» بودند که با تیر و کمان و فلاخن به قلب لشگر دشمن حمله کرده و سعی می کردند نظم آنان را به هم بزنند.

به عبارت دیگر، در طول نبرد قلاب سنگداران و کمانداران و پیاده ‌نظام در خط مقدم قرار گرفته و سواره‌ نظام سبک اسلحه و پیاده ‌نظام سنگین اسلحه در دو طرف سپاه قرار می‌ گرفتند و آنها را مورد حمایت خود قرار می دادند.

سواره نظام

هخا هخا

ساختار سواره نظام هخامنشی مانند سواره نظام اشکانی است اما تفاوت هایی نیز میان این دو وجود دارد. تفاوت بزرگ هخامنشیان و اشکانیان در این است که اشکانیان اتکاء زیادی به سواره نظام خود داشتند اما هخامنشیان توجه زیادی به سواره نظام نداشتند و بیشتر به پیاده نظام خود توجه می کردند. با این حال، ساختار سواره نظام هر دو حکومت یکی بود.

در قلب سواره نظام هخامنشیان و اشکانیان سواره نظام سنگین اسلحه قرار داشت که زوبین و نیزه بلند داشتند و بعد از آنها، سواره نظام سبک اسلحه قرار داشت که نیزه و شمشیر کوتاه داشتند. بیشتر سربازان سواره نظام هخامنشی از پارت ها، سکاها و مردم لیدیه بودند که همگی سوارکارانی زبده به شمار می آمدند.

نیروی دریایی

هخا2

نیروی دریایی هخامنشیان در زمان داریوش کبیر ایجاد شد. هخامنشیان با کمک گرفتن از فنیقی ها که دریانوردانی خبره بودند، نیروی دریایی خود را ایجاد کردند. کشتی های هخامنشی دو دسته بودند: قایق های کوچک و کشتی های بزرگ. قایق های کوچک در رودخانه هایی مانند کارون و فرات و دجله فعالیت می کردند و کشتی های بزرگ در دریای مدیترانه و خلیج فارس دست به عملیات می زدند.

اگرچه نیروی دریایی هخامنشیان فعال بود اما بار اصلی روی دوش پیاده نظام و سواره نظام (به خصوص پیاده نظام) بود و قایق ها و کشتی های جنگی هخامنشیان تاثیر زیادی بر روند جنگ ها نداشتند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 71
  • جواد
    10

    یادش بخیر واسه خودمون ابهتی داشتیم..

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      1

      دردا به این بن بست افکارچه زجرآوررسیدیم زبام رب ایثارچه ننگ آورپریدیم

    • ناشناس
      10

      مگه الان نداریم؟!
      😂😂😁😁🤩

    • رحیم آب منگل
      165

      تاریخ سازی ما حرف نداره تبدیل یه آدم کثیف مثل کورش که با خدعه و نیرنگ و پلشتی خودش را به سلطنت رساند و با بی‌رحمی و سلاخی چند کشور را نابود کرد وبر ویرانه های آن کشورها حکومت کرد به کورش کبیر واقعا که، خدارا شکر که بانو تومورس شیرزن قزاقی یا آذری او را به درک واصل کرد

    • حسن ستار
      4

      به آب منگل:توباهمون تاریخ تازی خوش باش. ودرضمن عاقلان دانندکه چه کسی با خدعه ونیرنگ وپلشتی به قدرت رسیدوچه کرد...

    • رحیم آب شنگولی
      1

      چرا به غده سرطانی میگن تومور؟ حالا به پیروان رائفی پور باید گفت....

  • ناشناس
    7

    دروغ در آن ساختار نبوده . دروغگو دشمن خداست

  • ایران زمین
    6

    از تسلط بر نیمی از جهان رسیدیم به جایی که رئیس جمهور ما میگوید دشمنان خواستند تورم مارا سه رقی کنند ما با قرت خود اجازه ندادیم همان دو رقمی نگه داشتیم این یعنی قدرت !!؟!؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      50

      تسلط بر جهان...
      یعنی استعمارگر بودی
      به بردگی کشیدن انسان‌ها افتخار داره؟؟؟؟

  • امین
    141

    این چرندیات و خزعبلات، مصرف داخلی داره...
    روسیه فعلی با نزدیک به 18میلیون کیلومترمربع، فقط 11 درصد جهان رو تحت سیطره خودش داره، سلسله هخامنشیان تو اوج قدرت، نصف روسیه فعلی هم نبود..!!!
    چطوری نصف دنیا رو تحت تسلطش داشت؟!؟
    به شعور مخاطب توهین نکنید...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      17

      شعور کامل فراتر از شعور امثال جنابعالیه

      می دونی آلمان نازی الگوی حکومت جهانیش حکومت جهانی هخامنشیان بوده یعنی چی؟ حتی از نماد های اونها هم استفاده کرد
      یعنی تمام جهان در آن زمان زیر سلطه هخامنشیان بودن و این نیازمند تصرف زمین نبوده

    • حسن ستار
      4

      اگه فکروانچه گفتی ازمنطق وشعورجاریست. من نوعی؛دوست دارم ب داشتن وبازگوکردن چنین تاریخ وپیشینه ای به شعورم توهین بشه

    • حسن ستار
      1

      اگه فکروآنچه گفتی واینها ازشعورت جاریست وپیشینه ی ایران راچرندمیدانی. من نوعی،عاشق تاریخ وپیشنه ی سرزمینم هستم ودوست دارم بابازگوکردنش به گفته ی توبه شعورم توهین بشه. تومشکلی داری؟؟!!

    • ناشناس
      0

      منظورشون نصف جمعیت جهان بوده

    • ناشناس
      5

      چرا انقدر جوش آوردی ساندیس خور خیلی ها دوست دارن عری زاده باشن تا گذشته ایرانی داشته باشن

    • ناشناس
      3

      اگه اسکلی مثل تو داشتن سیبری خالی از سکنه را جزو مالک تابعه بداند !

  • ناشناس
    12

    سپاس از خبرفوری
    درود بر فشارخوران شاهنشاهی هخامنشی

  • ایران
    5

    چه فایده به قول فردوسی اجنبی تو ایران زیاد شده
    ملی گرای صفرشده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      اجنبی 1400 سال بر فرهنگ وباورمون حکومت داشت حالا بر همه چیزمون .

  • ناشناس
    0

    بنظرم چند ویژگی داشت اول رسیدن به مردم داشت نظم داشت و متخصصین براون کشوزحاکم بودندوهمینطورکه دوستمون توکامنت زده اهل دروغ ودغلیجات نبودن چیزی که سکه وپرچم این وراجاشده

  • ناشناس
    5

    آن طور که مشخص است دلیل قدرت هخامنشیان نظم و برنامه ریزی و تلاش بوده است و دوری از تن پروری و کسالت که متاسفانه ایران امروز برخلاف آن زمان است و روز به روز بر شدت فقر و گرفتاری و انحطاط اخلاقی و ... افزوده می شود!

  • 🐜
    21

    حسادت اعراب و خیانت ب ایران و ایرانی توسط سلمان فارسی باعث شکست ارتش قدرتمند جهان شد!!!

    نظرات شما -
    • 🐜
      1

      شاهنشاه حکیم ابوالقاسم فردوسی را بخوانید و ب اصالت خود پی ببرید از اینکه درایران متولد شدید بخود و تمدن ۷۵۰۰ساله ایران زمین ببالید افتخار کنید و متوجه خصوصیات اخلاقی و نژاد پارسیان باستان شویم وطن پرستی! آداب و رسوم انسانی کشاورزی دامپروری خانه سازی ذخیره سازی آب آشنایی با حضرت زرتشت پیامبر ایرانی و ب شهادت رسیدن وی خانه سازی ایرانیان در توران زمین (ترکیه) بنیانگذار صلیب سرخ یا جمعیت شیروخورشید مداوا و تیمار اسیران جنگی جشن های صده و مهرگان دوستی و محبت با هم نوع وووووو تجربه کافی برای مدیریت جامع کیفیت عالی اجتماعی مردم وطن! یکی از کشورهای کهن سال جهان مطالعه شاهنشاه حکیم ابوالقاسم فردوسی لب لیز از آگاهی و تجربه است!!!

  • مهدی.
    125

    وجود دولتی به نام هخامنشی تا به حال اثباط نشده.
    هخامنش ها هم که اصلا ایرانی نبودند! اسلاو بودند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      از اثباطت معلومه چند مرده حلاجی .

    • ناشناس
      3

      حرف مفت نزن

    • سیاوش
      0

      امپراتوری هخامنشی اگر از نژاد اسکیموها هم که باشند چونکه به ایران زمین زندگی و فرهنگ بخشیدن قابل احترام و عزیز هستند

    • ناشناس
      0

      میره.

    • بهلول
      2

      اسب حضرت عباس حرف ميزده اثبات شده شايدبراى تواثباط شده

    • ایران زمین
      1

      اول برو نوشتن درست یاد بگیر بعد در مورد تاریخ نظر بده

    • برهان
      2

      یعنی واقعا اونی که میگه هخامنش وجود نداشته پول نداره ی سر بره استان فارس، میخاید براش گلریزون کنیم بنده خدا بره ببینه ...

  • فرزاد
    9

    گهی پشت ب زین گهی زین ب پشت این است تاریخ ما ایرانیان زنده باد کوروش کبیر شاه شاهان پادشاه عالم

  • ناشناس
    33

    توهم وجهالت حد ورزی ندارد

  • سیستانی
    6

    چه کنیم دیگه ایرانی اسمش اوباهت داره البته پارس ها یعنی ایرانی بومی و اصیل فشار بخورین مهاجمین

  • غیر قابل نشر
    1

    نگو بابا الان جیغ بنفش اجنبی پرستان بلند میشه .

  • مسعود
    0

    در جواب آقای امین که گفته این ها چرندیات و خزعبلاته باید بگم دوست عزیز اگر مقداری مطالعات خودت رو افزایش بدی بد نیست،سلسله هخامنشیان در اوج قدرت بیشتر از نیمی از جهان شناخته شده آن روزگار را زیر سلطه خود داشتند صحبت از دو هزار و پانصد سال پیشه.شما دنیای امروز رو داری در نظر نگیر مثلا همین آمریکا چند صد سال اخیر کشف شده

  • جانان. صاحب
    0

    میز صاحب کل هم از طلا ساخته میشه.... ها... جانان کوروش...

  • Javad_jamali_gramliky
    65

    سلسه هخامنشی اختراع یهودیان در تورات است و هیچ گاه وجود خارجی نداشته

    نظرات شما -
    • ناشناس
      20

      درسته
      ما این همه شاعر داشتیم کسی از این‌ها تعریفی نکرده
      علتش چیه؟

    • ناشناس
      2

      خیلی ها هم بر این عقیده هستند که دین اسلام هم یک « کپی برداری » از دین یهود است.

  • ناشناس
    2

    تاریخ و تمدن باشکوه ایران و شاهنامه ،شناسنامه ی ماایرانیان است!
    درود بر کوروش کبیر شاه شاهان شاه جهان!

  • محمد مهدی یک
    2

    اگه از زاویه دیگه بخوایم نگاه کنیم چه قدر زندگی در گذشته سخت بوده سپر بزرگ و نیزه رو باید رو دست میگرفتی معلوم نبود جنگ چه قدر طول بکشه و خسته هم نباید بشی چرا که کشته میشی از کودکی هم بری تمرینات سخت

    نظرات شما -
    • 🐜
      4

      شما چقدر تن پرور و تنبل هستی بی وجود!!!

  • ناشناس
    1

    فعلن که همین سرزمین باقیمانده از آن عظمت اشغال شده به امید بازپس گیری و بیرون کردن اشغالگران

  • ناشناس
    1

    به امید روزی که ایران مجدداً در جهان بخوبی بدرخشد و کشوری مهم ، تاثیر گذار و قدرتمند باشد
    به امید روزی که دوباره عشق در کشور ، مردم و در حکومت موج بزند

  • ناشناس
    38

    چطور اسکندر با ۷۰۰۰ سرباز امپراتوری ایران باستان را شکست داد،،چون سربازان ایران ظلم دیده بودنند،نجنگیدند، ،ظلم ۲۵۰۰ سال قبل شروع شد،،

  • دیار
    25

    چرا بی هویت ها برطبل توخالی تاریخی که هرگز وجود ندارد
    می کوبند

  • محمد
    2

    کشتیهای ایران بادبانی بودند و سکان داشتند این کشتی‌ها که با پارو حرکت می‌کردند یونانی بودند.

  • دبدببپو
    22

    همان هخامنشی که با باد مقدونیه ای نابود شد..اسکندر با ده هزار سرباز خسته کل تا یخ هخامنشیو به اتش کشید

  • ناشناس
    0

    اگرتعامل مابادنیاخوب بودازمحل همین آثارباستانی ودرآمدهای گردشگری یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا بودیم.

  • عادل
    0

    اون بنده خدا که میگه حکومت هخامنشی نبوده بیاد شهر ما کازرون در استان فارس تنگ چوگان یا معروف به شاپور شهرش هخامنشی را ببینه

  • امیرخان
    4

    وجود سربازان ترک را از کدام منبع برداشتید.ترک ها از سال۱۲۰۰ میلادی در این منطقه هستند یعنی حدود ۸۰۰ سال و از منطقه مغولستان اومدن،چرا تحریف تاریخ می کنید و تاریخ سازی انجام می دهید.

  • ناشناس
    16

    کوروش و حکومت پارسیان دروغ بزرگ تاریخ تمدن ساختگی ایرانشهر از ۱۵۰سال قبل درست شد با کمک انگلیس قبل از اون سرزمینی بە نام ایران وجود نداشت تمامی اینهای کە شما گفتید برای تمدن ماد هاست همان کورد ها کل ایران امروزی ترکیە آزربایجان جعلی ارمنستان بحرین و عمان روزی همە بە آغوش پدر یعنی کوردستان کبیر باز خواهند گشت. فقط برید تاریخ صحیح بخوانید جعل نباشه

  • پرسپولیس
    1

    ابهت و قدرت و مردانگی و اوج تفکر و هنر امپراطوری هخامنشیان رو میتونید در خرابه های پرسپولیس ببینید.شهری ک بعد از ۲۵۰۰ سال هنوز پابرجا مانده است و از آثار بجامانده می‌توان خیلی چیزها فهمید.کنار پرسپولیس به پاسارگاد و نقش رستم بروید تا ببینید شکل مقبره های این سلاطین، نماد پیروان مسیحیت است. نقش رستم و پرسپولیس هر کدام کتاب‌هایی نانوشته از اقتدار و فرهنگ ایران زمین است.مطالعه ی امپراطوری هخامنشیان کاریست واجب برای تمام ایرانیان از هر قوم و قبیله و هر زبان و هر آیین.

  • بازنشسته از اهواز
    0

    همین که در زمان حکومت هخامنشیان چندین پیامبر مانند حضرت دانیال در شوش و یوشع از دست طاغوت های زمان خود مانند بخت نصر در بابل که عراق امروزی می باشد نجات داده شدند و هزینه ساخت معبد ویران شده سلیمان نبی را پرداخت کردند و به کمک مظلومان می رفتند جای افتخار دارد.

    نظرات شما -
    • عبداله منابیه
      0

      حضرت دانیال نبی را چه کسی به قتل رساند ؟

  • علیرضا
    0

    این مواردی که گفته شد ارتش‌های تمدن‌های دیگر هم داشتند شاید حتی با امتیازات بیشتر. پس علت این موفقیت‌ها نمی‌تواند باشد. سواره نظام و پیاده نظام و کماندار و حتی گارد مخصوص در همه کشورها مرسوم است و چیز ویژه‌ای نیست. خلاصه این که اگر مربوط به قدرت نظامی بوده باشد اینایی که آمده کلی‌گویی است و حتما در روشها و طرحهای نظامی ایشان مسائل پیچیده‌تری وجود داشته. گذشته از این تدابیر مملکت‌داری و روش حکمرانی و برخورد با ملت ها هم مطرح هست.

  • ناشناس
    6

    اونهایی که نون مردم ایرانو میخورن اونهم مفتی و سربر استان اعراب بیابانگرد بی فرهنگ راهزن میسایند از ملت بزرگ ایران شرم بکشند و اینجا چرندیات ننویسند

  • ناشناس
    1

    آن زمان هم جعل امضا داشتند

  • ناشناس
    7

    من خودم یه ایرانی اصیل واز قوم آریائی لک هستم .سلمان فارسی باعث شکست ساسانیان نشد .ساسانیان به ته خط رسیده بودن . ناعدالتی .تبعیض طبقاتی شدید زمان ساسانی .کشمکش قدرت بین خاندان ساسانی .فقط از قدرت ساسانی فقط پوسته اون باقی مونده بود .وبا یه حمله ده ساله اعراب اون امپراتوری تو خالی وپوشالی از هم پاشید .ضعف ساسانیان بیش از حد بود

  • احمد
    0

    درود بر هخامنشیان...روحتان شاد ویادتان گرامی باد افتخارات ایران

  • Ayhan
    7

    لطفا تاریخ جعلی را کنار گذاشته،و واقعیتهایی که جناب پورپیرار درمورد هخامنشیها و نحوه ساخت و بازسازی به اصطلاح تخت جمشید بر آثار بجا مانده از عیلامیان رو مرور کرده، و حقایق رو به ملت عزیز تاجیک برسونید

  • ناشناس
    0

    خداوند بزرگ از بانی و باعثش نگذره که امپراطوری هخامنشی و کوروش کبیر رومیخاد نادیده بگیره مشکل ما ایرانی ها در خودبزرگ بینی ما وحق قضاوت امپراطوری بزرگ هخامنشی هست اولا به عرض اون دسته ازدوستان که متاسفانه خودرا در حد قضاوت کردن خداوند بزرگ هم میدانند برسونم که نامردهایی که در ایران زمین می خورید و شکرنعمت هم نمی کنید بروید گشت و گذاری در شیراز و تخت جمشید بکنید قدرت ایرانیان را ببینید بعد مفت حرف بزنید ضمنا کوروش آن امپراطور دادگستر با رحم و عطوفت توانستجهان را فتح کند یه خورده خجالت بکشیدببینید کره ای ها با هیچ نداشته جومونگ رو کردن تو مغزتون

  • ناشناس
    0

    سلام ،،جای تأسف است ،که بعضی ها فکر میکنند ،با توهین به سلسله هخامنشیان ،یا اشکانیان ،یا ساسانیان ،،،و ....و توهین و تمسخر به قدمت ایران باستان ،حرفی بدون منبع و مدرک و مطالعه به کرسی نشاندن ،،،،شما با مطالعه ،و بازدید از مکان های تاریخی ،متوجه شکوه و عظمت و قدرت ایران میشوید ،،،سنگ نوشته های بزرگ تاریخی و مجسمه های سنگی پادشاهان که با خط میخی در سرزمین ،ترکیه امروزی ،تاجیکستان ،عراق ،و بعضی از شهرستان های استان فارس از جمله ،مرودشت و فیروزآباد و کازرون و داراب و در کرمانشاه و شوش و دزفول....همه سند زنده از اقتدار و قدرت ایران باستان بوده است ،،،همانگونه که بعد از اسلام.. حکومت صفویان ،زندیان ،افشاریان ،ایران را مجدد به شکوه گذشته باز گرداند ،،،،،برید مطالعه کنید.... مطالعه ،مطالعه.....

  • ناشناس
    16

    کوروشی ها هرچه قدر خودشون را هم پاره بکنند نه از نظر قدرت جهانی ونه از نظر وسعت تصرفات سرزمینی به وضعیت ایران امروزی نمی رسند وبا قدرت نظامی و اسلحه های هسته ای ولیزری وسری که در اختیار داریم بزودی به کل جهان تسلط خواهیم یافت البته بدون کشت وکشتارونابودی ملل دیگر یه کمی سخت است که این کار را می کنیم ولی کوروش چی داشت لشگری از سگها، که دیگه زمان آن گذشته.

  • عدالت
    0

    زنده باد کوروش و کوروشیان
    زنده باد هخامنشیان و پارسیان
    زنده باد ایران و ایرانی اصیل
    اصالت فراموش نمیشه
    یادمون هم باشه اصالت خریدنی نیست

  • عدالت
    0

    بااحترام به همه ادیان و مذاهب
    باید خدمت اون دسته از کسایی که فکر میکنن کوروش حمله میکرد و کشورهای دیگه ایی رو استعمار خودش میکرد بگم که عزیزان یکم تاریخ رو مطالعه کنید برای آگاهی خودتون.
    اون زمان کشورها دائم درحال مبارزه با یکدیگر بودن الان بعد چند هزار سال هنوزم هست.
    چیزی که مهمه عدالت کوروش و احترام به قومیت و مذاهبشون بوده و آزادی دادن به کشورهای تحت سلطش،
    وگرنه اگه بخوایم ابنجور که شما بگین حساب کنیم، اسلام هم با زور و جنگ و خونریزی کشور مارو فتح کرده،
    لطفا تاریخ رو از چندین منابع مطاله کنید
    (از یهود مسیح شیعه سنی..... )
    درود بر ایـــــــران
    درود بر کوروش بزرگ

  • ظاهروثیق
    0

    اینکه بااینهمه اب وتاب ازفتوحات گذشته تاریخ ایران قلم فرسایی شده رویاییست واهی زیراامروز
    باقیمانده ای ازان فتوحات چیزی دردست نیست که نسلهای جدیدبه انهاافتخارکنندولذامتناسب این خواهدبودکه که فقط به ذکرنامهااکتفاشود.

  • محمدعلی احراری
    1

    شمایی که الان اطلاعی ازچگونگی ارتش ونیروهایدمسلح ندارین. چگونه از ارتش دروغین هخامنشیان خبر می دهید! اصلا میدانید پدرانتان درکدام کشوربودند؟ جمع کنید این همه لاف زدن را

  • ناشناس
    0

    چه فایده بخش اعظم تاریخ که دران حقوق بشتر تدوین شده و ذوالقرنین در آن پادشاه بوده به بهانه اسلام اصلا کاملا پاک شده وهیچ فیلم از تاریخ درخشان خود نداریم .
    من خودم مسلمان و ایرانی وهم دوستار انقلاب هستم ولی تاریخ نیکان نباید ف آموزش شود .
    کره جنوبی تاریخ ندارد ولی درفیلمهای که ما از تلویزیون می بینم از نداشته ها برای خود تاریخ سازی میکنند ما داشته های غنی خود را فراموش کردیم

  • ناشناس
    0

    سلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها