برگزاری جشن نوروز در میان اقوام ایرانی

مراسم گرامیداشت جشن نوروز در بین اقوام ایرانی به ویژه در میان قوم کرد به واسطه ریشه این جشنها در تاریخ این مرز و بوم از اهمیت دوچندان برخوردار است.

برگزاری جشن نوروز در میان اقوام ایرانی

بر همین اساس جشنهای نوروزی همه ساله در نقاط مختلف میهن عزیزمان ایران و به ویژه مناطق کردنشین کشور به انحای مختلف برگزار می شود.

در این جشنهای نوروزی وحدت و انسجام ملی بین تمام اقوام ایرانی به خصوص اقوام کرد کشور که نشان از ریشه تاریخی  این مراسمها می باشد جلوه ای باشکوه دارد و شور و شعف خاصی در جامعه ایجاد می کند.

در نوروز ۱۴۰۱ نیز یک گروه عروس گردانی مجرب با اجرای پرفورمنس یا همان عروس گردانی، شور و شعف بهاری را در مناطق کرد نشین کشور به خانه های این عزیزان آورده اند.

این اجرای نوروزی که کار خود را از اول فروردین از کامیاران شروع کرده با نمایش عروسکی غول پیکر خیابانی با عنوان نوروزانه بصورت جنگواره یا کارناوال به شیوه ترکیبی زنده و عروسکی با پوشش محلی و موسیقی فارسی نوروزی و موسیقی بومی استان کردستان به اجرای برنامه می پردازد و قرار است در چندین شهر تا ۱۲ فروردین به اجرای نمایش بپردازد.

photo_2022-03-22_15-13-59

در این مراسم ۷ خانم با لباس محلی هفت سین ایرانی را حمل می کنند و گروه موسیقی، عروسکها و گروه مردانی که رقص کردی محلی انجام میدهند آنها را همراهی میکنند و به اجرای برنامه میپردازند و لحظاتی شاد و مفرح و به یادماندنی را برای بینندگان خود می سازند.

نکته جالبی که در این بین وجود دارد نام شخصیت عروسکهاست که از شاهنامه فردوسی اقتباس شده، «برزین» (عروسک پسر) که یکی از سرداران سپاه ایران در شاهنامه است و در زبان کردی نیز به معنای بلند پایه و بلند مرتبه است و «شادان» (عروسک دختر) که در شاهنامه دختر یکی از سرداران سپاه ایران زمین است و در کردی نیز به معنای شادی کردن و شاد بودن است.photo_2022-03-22_15-14-13

این مراسم جشن نوروزی به مدت ۱۲ روز از اول فروردین تا ۱۲ فروردین در چندین شهر از استانهای کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

photo_2022-03-22_15-14-08

حجم ویدیو: 5.00M | مدت زمان ویدیو: 00:00:20 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها