نکات طلایی نگهداری از گیاهان آپارتمانی در پاییز و زمستان

در این زمان نیازهای مراقبتی گیاهان نیز نسبت به بهار و تابستان تغییر می کند. در ادامه با آموزش نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی در پاییز و زمستان با ما همراه باشید.

نکات طلایی نگهداری از گیاهان آپارتمانی در پاییز و زمستان

با فرا رسیدن پاییز برگهای درختان شروع به تغییر رنگ می کنند، دما سردتر و روزها کوتاهتر می شوند. برخی از افراد تصور می کنند با تغییر فصل به دلیل نگهداری از گیاهان آپارتمانی در محیط بسته، نیازهایی آنها هیچ تغییری نمی کند و باید مانند قبل از آنها نگهداری کرد.

 

البته که اینطور نیست. کوتاه تر شدن روزها، تغییر دما و میزان نور خورشید گیاهان آپارتمانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. تقریبا رشد اکثر گیاهان آپارتمانی در پاییز و زمستان کندتر می شود و حتی برخی از آنها دوره خواب را پشت سر می گذارند.

در این زمان نیازهای مراقبتی گیاهان نیز نسبت به بهار و تابستان تغییر می کند. در ادامه با آموزش نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی در پاییز و زمستان با ما همراه باشید.

1- آبیاری
سرعت رشد گیاهان آپارتمانی در پاییز و زمستان کندتر می شود، از این رو آب کمتری نسبت به بهار و تابستان مصرف می کنند. اگر در تابستان طبق برنامه مشخصی گیاهان را آبیاری می کردید، اکنون پیش از آبیاری ابتدا خاک گیاه را بررسی کنید. می توانید میزان رطوبت خاک را با استفاده از انگشت یا رطوبت سنج بررسی کنید و در صورت خشک شدن، اقدام به آبیاری آن نمایید. انگشت خود را تا بند انگشت دوم درون خاک گیاه فرو کنید. اگر خاک مرطوب بود و به انگشت شما چسبید، نیازی به آبیاری گیاه نیست. در غیر این صورت اقدام به آبیاری آن نمایید.

2- رطوبت
استفاده از لوازم گرمایشی در فصول سرد سال می تواند به کاهش میزان رطوبت هوای خانه و گیاهان آپارتمانی منجر شود. اگر هوای داخل خانه شما خشک است، می توانید از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید و یا یک جزیره برای رطوبت رسانی به گیاهتان بسازید. کافی است یک زیرگلدانی بزرگتر از گیاهتان انتخاب کنید و مقداری شن درشت درون آن بریزید. سپس گلدان را روی شن ها قرار دهید و درون زیرگلدانی را پر از آب کنید. توجه داشته باشید که انتهای گلدان، داخل آب نرود. زیرا خیس ماندن دائمی ریشه می تواند به نابودی آن منجر شود.

3- تمیز کردن برگ گیاهان
یکی دیگر از عوارض لوازم گرمایشی، پخش شدن گرد و غبار در هوا است. این گردو غبارها اغلب بر روی برگ گیاهان می نشینند و توانایی آنها را در فتوسنتز مختل می کنند. با تمیز کردن برگ گیاهان در فصل پاییز و زمستان به سالم تر شدن گیاه در این فصل کمک خواهید کرد.

4- بررسی آفات
در حین بررسی گیاه، آفات آن را بررسی کنید. گیاهان در زمستان مستعد آفات بیشتری هستند. اگر شواهدی از وجود آفات در گیاهان پیدا کردید، بلافاصله آنها را قرنطینه کنید و درمان را آغاز نمایید.

5- نور
با کوتاه تر شدن روزها و کمتر شدن نور خورشید، گیاهان به نور بیشتری نیاز خواهند داشت. ممکن است نیاز باشد برخی از گیاهان را به پنجره نزدیک و برخی دیگر را که مستعد آفتاب سوختگی هستند، از پنجره دور کنید. همچنین ممکن است بخواهید از لامپ های رشد برای کمک به رشد بهتر گیاهان استفاده کنید.

6- کود دهی
از آنجایی که رشد گیاهان در پاییز و زمستان بسیار کند و حتی متوقف می شود، به مواد مغذی نیاز نخواهند داشت، بنابراین باید کوددهی به آنها را متوقف کرد. با شروع فصل بهار و رشد مجدد گیاه، اقدام به کوددهی آن نمایید.

7- جهت دادن به گیاه
گیاهانی که در پاییز و زمستان نور کافی دریافت نمی کنند، ممکن است برای دریافت نور به سمت پنجره ها متمایل شوند. هر بار که آنها را آبیاری می کنید، حالت گیاه را بررسی کنید و در صورت تغییر جهت، اقدام به صاف نمودن آن نمایید.

8- دما
گیاهان آپارتمانی نوسانات دمایی و محیط هایی که در آنها هواکش وجود دارد را دوست ندارند. گیاهان خود را به مکان هایی که دمای ثابت و متناسب با گیاهان دارند، منتقل کنید.

9- هرس و تغییر گلدان
اجازه دهید گیاهان شما در طول پاییز زمستان استراحت کنند و از سر و کله زدن بیش از حد، هرس کردن و تغییر گلدان در این فصول خودداری کنید.

منبع: راهنماتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها