تأثیر طراحی دکوراسیون اداری استاندارد بر سلامتی کارکنان

حفظ سلامت کارمندان یکی از مسائل اساسی محسوب می‌شود که صاحبان کسب و کار باید به آن دقت کنند زیرا پرسنل معمولاً یک سوم از 24 ساعت شبانه روز خود را در فضای شغلی خود به سر می‌برند.

تأثیر طراحی دکوراسیون اداری استاندارد بر سلامتی کارکنان

شرایط شغلی مثل میزان ساعت کاری مناسب، تقسیم کار و وظایف بین کارکنان، تغذیه سالم بین کار، نور طبیعی، حقوق و مزایای عالی و... بر سلامتی کارکنان و روحیه و علاقمندی آن‌ها به کار تاثیرگذار است. اما آیا می‌دانستید که طراحی دکوراسیون اداری استاندارد نیز بر سلامتی کارکنان مؤثر است؟ ما در این مقاله از گروه طراحی دکوراسیون مکعب به اهمیت این موضوع می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا طراحی داخلی اداری استاندارد بر سلامتی کارکنان مؤثر است؟

امروزه اکثر دفاتر کاری طرح آزاد دارند. اما برخی از آن ها به درستی و متناسب با نوع کار اجرا نشده اند. طراحی داخلی اداری اگر درست اجرا شود در گسترش کسب و کار نیز نقش موثری دارد.

طراحی داخلی اداری در صورتی که استاندارد باشد علاوه براینکه روی افزایش راندمان کاری و پیشبرد اهداف شرکت تاثیر دارد، بر سلامتی کارکنان نیز اثرگذار است. برای مثال با قرار دادن اتاق‌های ویژه‌ای برای گپ و گفت کارکنان، مکان‌هایی برای استراحت و اتاق‌هایی برای بازی و تفریح، روحیه کارمندان تقویت می‌شود و با انرژی بیشتری به کار می‌پردازند و کمتر خسته و بیمار می‌شوند.

در ادامه به مواردی که در دکوراسیون اداری باید رعایت شود تا سلامتی کارکنان حفظ شود، اشاره می‌کنیم.

تأثیر قفسه بندی اتاق کار بر سلامت کارکنان

برخی از اتاق‌های کار دارای کابینت فایلینگ و قفسه‌بندی هستند. این قفسه‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که به طور اتفاقی به افراد آسیبی نرسانند. برای مثال این قفسه‌ها باید در موقعیتی قرار بگیرند که سر راه نباشند و باعث برخورد نشوند یا فایل‌های کشویی در مسیر قرار نگیرند که با باز کردن آن‌ها مسیر مسدود شود. قفسه‌ها باید محکم در موقعیت خود نصب شده باشند که ناگهان سقوط نکنند و به کسی صدمه‌ای نرسانند. بنابراین برای حفظ سلامتی کارکنان از موقعیت قرارگیری و استحکام قفسه‌ها اطمینان حاصل کنید.

تأثیر استفاده از صندلی و میز اداری (مبلمان اداری) بر سلامت کارکنان

در شرکتی که از مبلمان اداری ارگونومیک استفاده شده در واقع نگاهی خاص به دنیای مدرن کسب و کار شده است. میز و صندلی اداری استاندارد باعث کاهش شدت اختلالات اسکلتی عضلانی (MSD) می‌شود.

از آنجایی کارکنان اداری بیشترین زمان خود را پشت میز هستند، بنابراین باید میز و صندلی راحتی با طراحی ارگونومیک داشته باشند که سلامت جسمی و فیزیکی بدن آن‌ها حفظ شود. صندلی کارکنان باید متناسب با شغل کاربر باشد و همچنین قابلیت تنظیم شدن ارتفاع و پشتی صندلی داشته باشد تا کارمند متناسب با شرایط جسمانی خود، آن را تنظیم کند. در واقع مبلمان اداری با سلامت جسمی کارمند از سر تا پا رابطه مستقیم دارد و در صورت استاندارد بودن از بیماری‌هایی مثل دیسک کمر، درد دست و پا و گردن جلوگیری می‌کند. همچنین صندلی باید تحمل وزن شخص را داشته باشد و تعادل کاربر را حفظ کند.

این مورد در رابطه با میزهای اداری نیز صدق می کند و باید از استحکام کافی برخوردار باشند تا وزن رایانه رومیزی، چراغ رومیزی و دیگر موارد اضافی که احتمال دارد روی میز قرار داده باشد، تحمل کند. در صورتی که میز اداری شما دارای کنج‌ها و لبه‌های تیز باشد، این مورد را در نظر بگیرید و آن را در جای درست قرار دهید تا از لحاظ آسیب، سلامت کارمندان را حفظ کند.

تأثیر چیدمان لوازم اداری بر سلامت کارکنان

شاید خنده دار به نظر برسد اما چیدمان لوازم اداری نیز در سلامت کارکنان تاثیرگذار است. برای مثال اگر کارمندی کمتر از دستگاه چاپگر استفاده می کند (روزی یکی دوبار)، لزومی ندارد که پرینتر روی میزش قرار بگیرد و بهتر است پرینتر در سمت دیگر اتاق یا اتاق دیگری باشد که کارمند برای همان یکی دوباری که به پرینتر نیاز دارد از پشت میزش بلند شود و چند قدمی راه برود و کمی بایستد و کار پیرینت را انجام دهد. همین چند قدم بین کار نشسته باعث می‌شود خون به جریان بیافتد، مفاصل حرکت کنند و چشمانش با دور شدن از صفحه مانیتور استراحت کنند. به همین راحتی با چیدمان درست می‌توان در حفظ سلامتی کارکنان گامی برداشت.

درضمن چیدمان لوازم اداری باید به گونه‌ای باشد که مزاحمتی برای کارکنان ایجاد نکند.

تأثیر نورپردازی استاندارد بر سلامت کارکنان

اگر در محیط کار نور کمی باشد یا لامپ‌های چشمک‌زن وجود داشته باشد، سلامت بینایی کارمند تضعیف می‌شود و از لحاظ روانی نیز بار منفی دارد. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد کارمندان از نور طبیعی برخوردار باشند و نورپردازی استاندارد استفاده شده باشد.

تأثیر تهویه هوا بر سلامت کارکنان

تهویه مطبوع می‌تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد و در کاهش آلاینده‌ها موثر باشد. کیفیت هوای داخل محیط کار بر سلامت کارکنان تاثیر دارد. به این منظور برای حفظ رطوبت و اکسیژن رسانی می‌توانید چندین گیاه اداری نیز در محیط قرار دهید.

تأثیر رعایت ایمنی در محیط کار بر سلامت کارکنان

در طراحی داخلی باید موارد ایمنی نیز رعایت شود که ریسک حوادثی مثل آتش سوزی کمتر و سلامت جان کارکنان حفظ شود. بنابراین قوانین و مقرارت استاندارد ایمنی دفتر کار به ویژه استاندارد ۴۵۰۰۱ را نادیده نگیرید.

تأثیر مصرف میزان کافی آب بر سلامتی کارکنان

تقریبا 70 درصد از مغز با آب احاطه شده است، بنابراین مصرف کافی آب به باعث افزایش سطح کیفی خواب و سطح انرژی می‌شود. کارکنان با نوشیدن آب زیاد باعث می شود بهتر روی کار تمرکز می‌کنند و هوشیاری آن‌ها بیشتر خواهد شد. همین موضوع ساده این به نوبه خود به باعث می‌شود تا کارمندان در محل کار به ویژه کار استارتاپی، بیشتر خلاقیت به خرج دهند. پس بهتر است شما به عنوان صاحب کسب و کار آب سردکن استانداردی برای کارکنان در موقعیت مناسب در نظر بگیرید.

جمع بندی

در جهان شلوغ و دیجیتالی امروزی، نشستن‌های طولانی مدت و وعده‌های غذایی سریع در اتاق کار با زندگی ما عجین شده است. اما این مدل زندگی سلامت کارمندان را تهدید می‌کند.

یکی از اساسی‌ترین راه‌ها، طراحی داخلی ادارای استاندارد است که در آن نکاتی که در حفظ سلامت کارکنان موثر است، در نظر گرفته شده باشد.

در آخر باید گفت اگر شما به عنوان صاحب کسب و کار در محیط کار، حفظ سلامت کارکنان را در نظر بگیرید، این به نوعی خود باعث صرفه جویی در هزینه هر کارمند و سرمایه گذاری در شرکت خواهد شد و در نتیجه افزایش تولید و سوددهی و رخ دادن نتایج بهتر در بلندمدت خواهید داشت.

منبع: www.mokaabgroup.com

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها