در پیست سرعت چه خبر بود؟

فساد بزرگ و قهرمانی پوشالی

اتفاقات و ماجراهای دور سوم مسابقات اتومبیلرانی سرعت نه از صبح جمعه سی ام آذر ماه؛ که از روز قبلش یعنی روز تعیین خط آغاز شد.

فساد بزرگ و قهرمانی پوشالی

راند سوم نیز البته طبق معمول با حواشی بسیار و قانون گریزی های آزاردهنده همراه بود مثل راند اول و راند دوم. اینطور که پیداست فدراسیون اتومبیلرانی جزیره ای است دورافتاده از قاره ورزش ایران و فدراسیون جهانی (FIA) و هر اتفاقی که در آن بیفتد مدیران کلان را به تلاطم نمی اندازد.
دور سوم مسابقات اتومبیلرانی سرعت در پیست آزادی از نظر تعداد شرکت کنندگان و آمادگی رقبا قابل توجه بود و ده ها راننده در کلاس های مختلف به رقابت پرداختند. این تنها روزنه امیدی است که فعلا این ورزش جذاب و پرخرج را زنده نگه داشته؛ اما ممکن است بی توجهی سران ورزش از یک سو و رفتارهای سلیقه ای و قانون گریزی فدراسیون و کمیته ریس همین اندک سرمایه این ورزش را نیز در معرض نابودی قرار دهد.
ورزش اتومبیلرانی این روزها عرصه تاخت و تاز تعدادی از دست اندرکاران و رانندگان قدیمی است که فراتر از قوانین وآیین نامه ها عمل می کنند و روح ورزش و رقابت را با عملکرد تبعیض آمیز از بین می برند.

واژگونی پیش از موعد
در دورهای تمرینی پیش از مسابقه لیلا پیکانپور راننده کلاس پراید بر اثر نقص فنی در چرخ عقب ناگهان دچار واژگونی در پیچ دوم شد؛ اما صرف نظر از این حادثه ورزشی، ماجراهای دور سوم مسابقه سرعت از روز تایم گیری آغاز شد، جایی که بروز یک حادثه نشان داد بررسی های فنی و نظارتی برای تعدادی از نورچشمی ها فرمالیته است. در روز تعیین خط ، حواشی عجیبی پیرامون اشکان مسگرها راننده قدیمی کلاس 2000 روی داد. اشکان مسگرها که به خاطر کسوت و عناوین پرشماری که در 20 سال اخیر به دست آورده باید الگوی دیگر رانندگان باشد، خود آغازگر بی قانونی شد و متاسفانه از سوی کمیته فنی، گروه ناظران و همچنین سرپرست برگزاری نیز مورد حمایت قرار گرفت. اشکان مسگرها یک بار اقدام به ثبت زمان کرد و با خودرو تویوتا کرولای قرمز رنگ زمان خوبی را هم به دست آورد اما در حین تمرین برای تایم گیری دو بار کاپوت خودرواش باز شد و بدون آنکه از مسیر مسابقه خارج شود در موتور او را بستند. این اتفاق مطابق قانون به معنی از دست رفتن زمان ثبت شده برای او بود اما ناظران و تیم برگزاری این خطا را نادیده گرفتند.

حادثه دوم
ماجرا وقتی عجیب تر شد که مسگرها برای یک بار دیگر اقدام به تایم گیری کرد و متاسفانه در انتهای پیچ دوم از مسیر خارج شد و در ماسه ها فرو نشست. ماشین اشکان در این اتفاق دچار خسارت های زیادی شد اما کنده شدن باک مخصوص مسابقه و افتادن آن بر روی آسفالت نشان داد که کمیته فنی هم دقت لازم را برای وارسی خودرو او انجام نداده و اگر این حادثه منجر به آتش سوزی می شد احتمال داشت اتفاقات بسیار خطرناکی رخ دهد. بامزه این که آمبولانس پیست در پی این حادثه سعی کرد از راه میانبر به صحنه برسد که آن هم در حاشیه ماسه ای پیست گیر کرد و فرو رفت و اگر ماشین امداد نبود آمبولانس تا برف سال آینده باید در کنار پیست می ماند. اتومبیل اشکان مسگرها آسیب جدی دید اما همان شب یعنی یک شب قبل از یلدا، گروهی از مکانیک ها تا صبح کار کردند و تویوتا کرولا را به مسابقه صبح جمعه رساندند آن هم به رنگ زرد! این اتفاق از آنجا تعجب آور بود که شماری از رانندگان ماشین های خود را به همین گروه مکانیک می سپارند و هفته ها و ماه ها در انتظار مهیا شدن آن برای مسابقه می مانند. به هر حال صبح جمعه از راه رسید و ماشین اشکان مسگرها هم از پس یک جراحی سنگین زنده بیرون آمد. جالب تر اینکه مسابقات در کلاس های مختلف برگزار شد تا رسید به کلاس سوپر جی تی 2000 و با اینکه تنها سه شرکت کننده واقعی برای این کلاس آماده بودند، تعدادی از رانندگان کلاس 1600 جی تی وارد پیست شدند تا کلاس 2000 شکل بگیرد. تعجب آور است که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا این کلاس برقرار شود. بعد هم اشکان مسگرها که قاعدتا باید در جایگاه آخر می ایستاد از خط یک شروع کرد و در جایگاه اول هم مسابقه را به پایان برد و همه ناظران و تیم برگزاری هم در این شادی و البته ظلم به بقیه رانندگان و قانون شریک شدند! اعتراض تعدادی از رانندگان هم در هیاهوی این مسابقه گم شد.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها