سردار حامی‌ برجام/ نگاهی به زندگی سیاسی مرحوم سید حسن فیروزآبادی

سرلشکر فیروزآبادی از نظر نظامی نه ارتشی محسوب می‌شد و نه سپاهی به همین دلیل لباس فرم بسیج را بر تن می‌کرد.

سردار حامی‌ برجام/ نگاهی به زندگی سیاسی مرحوم سید حسن فیروزآبادی

سرلشکر دکتر سیدحسن فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا و رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح، بر اثر کرونا درگذشت. سردار فیروزآبادی متولد سال 1330 در مشهد بود و از سال 1368 تا 1395 به مدت 27 سال ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشت و در فروردین سال 74 از سوی فرمانده کل قوا درجه «سرلشکری» به همراه ٩ سال ارشدیت گرفت. او گفته است: «در ابتدا قرار بود من برای چند سال در این سمت مشغول باشم اما بعد از ١٥ سال به خاطر بیماری قلبی و کلیوی به حضرت آقا عرض کردم بدنم ضعیف است و ١٠ نفر را برای این مسئولیت به ایشان معرفی کردم اما حضرت آقا فرمودند شما هنوز جوانید و باید مقاومت کنید. پنج سال گذشت و نامه‌ای تنظیم کردم و ١٠ نفر را با کارنامه‌هایشان خدمت آقا معرفی کردم اما باز هم ایشان گفتند فعلا شما بمانید». او در سال 95 جای خود را به سرلشکر محمد باقری، برادر شهید حسن باقری داد. مرحوم فیروزآبادی مدرک دکترای دامپزشکی‌ از دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشت.

لباس متفاوت سردار
سرلشکر فیروزآبادی از نظر نظامی نه ارتشی محسوب می‌شد و نه سپاهی به همین دلیل لباس فرم بسیج را بر تن می‌کرد. او از سال 75 عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بود و در سال 79 از سوی فرمانده کل قوا نشان درجه یک «نصر» دریافت کرد. در سال 87 نیز رئیس دولت وقت به او نشان عالی «استقلال» اهدا کرد.

منتقد هاشمی، حامی روحانی
مواضع سیاسی مرحوم فیروزآبادی نیز در نوع خود خاص و نسبت به دیگر نظامیان متفاوت بود. او در ابتدای شروع به کار دولت محمود احمدی‌نژاد از طرفداران او بود و حتی خواستار تدوین اندیشه‌های احمدی‌نژاد شده بود اما کم‌کم از او فاصله گرفت و یک بار در گفت‌وگویی، گفته بود: «حقیقت را باید گفت؛ می‌گویند مهندس موسوی گفته من از باطن احمدی‌نژاد خبر داشتم... ولی ما از باطنش خبر نداشتیم...». سردار البته همیشه از منتقدان مرحوم آیت‌الله هاشمی باقی ماند، هرچند در مراسم ختم او اشک ریخت و در مدح شخصیت او گفته بود: «ما در جلساتی که با او داشتیم همواره شاهد یک مقاومت و بردباری خاصی از وی بودیم».

شهریور سال 95، چند ماهی مانده به فوت آیت‌الله هاشمی، عکسی از سلام نظامی سردار فیروزآبادی در همایش «دولتمردان دفاع‌ مقدس» منتشر شد که مورد توجه زیادی قرار گرفت. عکس به این صورت بود که سردار روبه‌روی مرحوم هاشمی و حسن روحانی احترام نظامی گذاشته و آیت‌الله با حرکت دست به او واکنش نشان داده است. با این حال چندی بعد، سرلشکر فیروزآبادی در تماس با مدیرمسئول 9 دی، اعلام کرد: «بعد از سخنرانی در آن مراسم وقتی از مقابل رئیس‌جمهور رد می‌شدم، مطابق آیین‌نامه نظامی به رئیس‌جمهور سلام نظامی دادم ولی آقای هاشمی دست خود را بلند کرد که این سبب شد تا تلقی عمومی، سلام نظامی بنده به آقای هاشمی باشد. این در حالی است که بنده منتقد جدی مواضع ایشان هستم و در بزنگاه‌هایی مثل انتخابات خبرگان مواضع ایشان را نقد کرده‌ام. در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اختلاف نظر بنده با ایشان کاملا مشهود است».

اما رابطه سردار با حسن روحانی خوب بود. او یک بار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود که: «روحانی از هر سرهنگی، سرهنگ‌تر است». روحانی نیز در فیلم انتخاباتی‌اش در سال 92 بخشی از سخنان سردار را پخش کرد که می‌گفت: «حقیقتا لقب استاد در امنیت ملی و مدیریت بحران شایسته روحانی است». او حتی بعد از یکی از سخنرانی‌های روحانی در سازمان ملل دیپلماسی دولت روحانی را «مثبت و سازنده و فرصت تاریخی» توصیف کرده بود. مرحوم فیروزآبادی از حامیان برجام نیز بود، او در آذر سال 93 گفته بود: «از روز‌های نخست اعلام کرده‌ام که جزء افرادی هستم که این مذاکرات را یک فرصت و پیشنهاد خوب می‌دانم و نقش ظریف و همکارانش در این مذاکرات را جهادگونه ارزیابی می‌کنم». در فروردین سال بعد نیز در نامه‌ای به مقام معظم رهبری امضای بیانیه لوزان و موفقیت تیم هسته‌ای ایران را به ایشان تبریک گفت.

ماجرای ویلای لواسان
از دیگر اتفاقات درباره مرحوم فیروزآبادی، ماجرای ویلای لواسان بود، آذر سال 96 «جنبش عدالتخواه دانشجویی» در نامه‌ای به ستاد اجرایی فرمان امام، پیگیر ویلای لواسان که در اختیار سرلشکر فیروزآبادی بود، شد. این ستاد نیز اعلام کرد: «موضوع تخلیه ویلای مذکور از گذشته پیگیری می‌شده‌ است تا آنجا که رهبری سال ۹۲ حکم به تخلیه آن داده‌اند». او در واکنش اعلام کرد: «سند تحویل محلی در لواسان، که به دستور مقام معظم رهبری به این‌جانب تحویل شده‌ است را منتشر می‌کنم. ضمنا این‌جانب از هیچ مرجعی، حکمی ولایی، قانونی یا قضائی برای تخلیه دریافت نکردم. این محل ۲۲ سال به‌عنوان دفتر فوق‌سری رئیس ستاد کل استفاده می‌شده‌ است». سردار اما در خرداد سال 97 در توییتی نوشت: «در تماس این‌جانب با دفتر نظامی رهبر معظم انقلاب، دستور تخلیه محل دریافت شد. بلافاصله به ستاد اجرائی آمادگی برای تحویل در اسرع وقت اعلام گردید».

منبع: روزنامه شرق

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • امیر
    0

    نگاه به زندگینامه این عزیزان نباید کر و بیشتر نگاه به سفره این دوستان باید انداخت اولین سوالی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که اینها چطور در دسته سنگین های جبهه جنگ بودن یا در دسته بسیج مردمی زیر 60 کیلو و ما ایرانیان در بخش مردان تقریبا همه دوران خدمت نظام وظیفه را گذرانده ایم و بنده این افتخار را داشتم که راننده یکی از این عزیزان باشم این دوستان ده قدم حیاط منزل را طی میکردن و سوار بر ماشین و جلو اتاق فرماندهی پیاده میشدن باشد که همگی رژیم گرفته چون می‌خواهیم وارد حنثی سازی تحریم ها شویم و غذای این دوستان غذای 5 تا 10 نفر است

  • کاربر ناشناس
    0

    بسیج مخلص خداست روحش شاد

    نظرات شما -
    • تُرُبِ آتش به اختيار
      0

      بسيج مفت خورِ عدالت علي آقا...

    • دهاتی
      0

      بسیج یعنی فضول محله و چاپلوس

    • باسط
      0

      سلام با تنها چیزی که کار ندارد خداست

  • ص _ ن
    0

    در گذشت سردار سر لشکر سید حسن فیروز آبادی را به خانواده و بستگان و رزمندگان اسلام و بسیجیان تسلیت عرض می کنم .

  • علی
    0

    آخه مدرک دکتر دامپزشگی جکار به نظامی رییس ستاد کل داره چقدر باید خر توخر باشه که این رییس ستاد کل بشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      درست مدرک تحصیلی فرق داره ولی تجربیات ایشان در جنگ و جهاد سازندگی را نباید از یاد برد.

    • حسن
      0

      دهانت را ببند اقا امر کردند

    • جاناتان
      0

      به علی کشور از نظر خودکفایی و به روز بودن صنایع نظامی در شرایط قابل قبولیست.ایشون هم ۲۷ سال ریس ستاد نیروهای مسلح بودن.پس درست عمل کردن.علی دایی هم مهندسی الکترونیک داشت شد اقای گل جهان.محمد حسین شهریار دندانپزشکی خوند شد بزرگترین شاعر کلاسیک قرن معاصر.

  • یرو
    0

    خدا رحمتش کنه اما ۰۰۰۰۰

  • د
    0

    ۲۷ سال درس خوانده و دامپزشک شده که حیوانات را درمان و مداوا کند‌ اما در نهایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح می‌شود که این نشان از قدرت بسیج است یعنی بسیجی که شدی میتونی هر کاره ای که خواستی بشی. بسیج باید در وقت نیاز مدافع اسلام وکشور باشد ولی الان بسیج بیشتر به اهداف دیگر جهت دستیابی به مدیریت، ریاست، قدرت، استفاده از بیت‌المال و انحراف اذهان جوانان می پردازد. به عبارت دیگر افراد ناتوان از هر نظر بعضا به سازمان بسیج می‌روند و مدعی دفاع از اسلام و خدا می‌شوند. بسیجی واقعی آن استاد دانشگاه است که خدمت شرافتمندانه انجام میدهد، بسیجی واقعی آن روحانی معززی است که شهریه خود را از امام عصر عج میگیرد، بسیجی واقعی آن کسی است که خوبیها را اول در زندگی خودش جاری میسازد، بسیجی واقعی کسی است که دنبال حزب و جناح و گروه نیست و حزب او فقط حزب الله است. سازمان بسیج باید شفاف سازی و از لوث منافقین پاکسازی شود.

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      با بخش اول متن شما موافق نیستم چون همه جور آدم در همه بخش‌ها و جاها هستند . با بخش دوم مطلب شما سخت موافقم ، بسیجی کسی است که از همه چیز خود گذشت و میگذرد

  • سردار الاغ
    0

    گنده بک

  • ناشناس
    0

    چرا ویلا را با خودش نبرد؟؟؟؟!!!!

  • ناشناس
    0

    چرا ویلا را با خودش نبرد؟؟؟؟!!!!

  • ناشناس
    0

    چرا ویلا را با خودش نبرد؟؟؟؟!!!!

  • اخوند نخودکی
    0

    پول مارو توی بورس پس بدهید

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    شان و سواد و آموزش ریاست ستاد مشترک را نداشت و لباس نظامی شلخته وار داشت که در شان ایران و مردمش نبود... فقط بله قربانگو و چاپلوس و چرب زبان و ظاهر ساز بود...

  • ظ
    0

    چرا حامی برجام بودن این تپل خان براتون اینقدر اهمیت داره و عنوان آپشن معرفی میکنید؟ یعنی کار دیگه ای برای این مردم نکرده ؟ حتما نکرده!! وگرنه چیزای 0کارای 9 دیگشو تو حلقمون فرو میکردین.

  • تیغ اره
    0

    خوب یا بد حساب همه با خداست حضرت سعدی فرموده : خدا را بر آن بنده بخشایش است که خلق از وجودش در آسایش است .

  • علی
    0

    تکلیف اجاره ۲۲ ساله ویلای لواسان که احتمالآ ماهیانه بطور متوسط بیش از ده ملیون تومان بود ه است ، چی شد . هاپولی شد رفت

    نظرات شما -
    • علی
      0

      علی خان: گفته که ۲۲ سال دفترفوق سری رئیس ستاد کل بوده !! یعنی مربوط به دولت نه شخص!!

    • ایرانی
      0

      در جهان اخرت نقدی پرداخت خواهد کرد .البته 50درصد جرمش ... پرداخت خواهد کرد...

  • جنوبی
    0

    خدا رحمت کنه بنده خدا، ولی نمیدونم من هر موقع از تلویزیون تو مناسبت‌های مختلف چهره اش میدیدم این وزن بنده خدا برام سئوال بود.

  • عباسی
    0

    روحش شاد . به هر حال خدمات شایسته ای برای سربلندی ایران انجام داده

  • کریمی قدوسی
    0

    خدا رحمتش کند مردم مهربان و مومن و ملوسی بود.

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر از روحانی حمایت کرد عاقبت بخیر نشد

  • محمدیان
    0

    به محض دفاع از برجام به لیست زاویه داران ومغضوبین افزوده شد و پس از مدتی با تحریک جناب مخبر رئیس ستاد اجرایی عده ای جوان اموزش دیده با نام های مختلفی جون دانشجويان عدالت جو و... به درب منزل یک هکتاری وی در لواسان گسیل شدند وفریاد وا بیت المال سر دادند و نهایتا مجبور به تخلیه ملکی شد که صدها نظیر ان در اختیار دیگر جان نثارانی چون ....است و مطالبه گران نان به نرخ روز خوری چون همین انجمن دانشجویان عدالت جو و....سر در گریبان کرده وسکوت کرده ودم بر نمی اورند و رشید مردی چون فتاح یک بار مطالبه گری کرد ونهایت خفه اش کردند و....

  • جابر
    0

    باسلام ودرود رحمت ورضوان خداون براین مجاهد نستوه ویادگار جنگ و جبهه سرلشکر بسیجی دکتر فیرزابادی انشالله مهمان جدش امام حسین علیه السلام باشد

  • امیررضا
    0

    ببینید ۲۷ سال مسئولیت ستاد کل را داشتن فکری به حال معیشت و مسکن نیروهای مسلح نکردن حیف نون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها