خبرفوری به مناسبت سوم خرداد بررسی می کند

جنون صدام بعد از آزادسازی خرمشهر/ دیکتاتور عراق کدام فرماندهان را در خرمشهر تیرباران کرد؟

صدام حسین بعد از آزادسازی خرمشهر چنان دیوانه شد که دستور داد هر فرمانده و سربازی که فرار کند، سریعا تیرباران شود.

جنون صدام بعد از آزادسازی خرمشهر/ دیکتاتور عراق کدام فرماندهان را در خرمشهر تیرباران کرد؟

به گزارش خبر فوری ، هر ساله در روز ۳ خرداد و با فرا رسیدن سالروز آزادی خرمشهر بسیاری از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و راویان جنگ شروع به روایت داستان‌های مهم و تاثیرگذار جنگ و جبهه می‌کنند. بسیاری از این افراد نقل کننده دلاورمردی‌های سربازان، استقامت مردم و هوشمندی فرماندهان ایران هستند اما کمتر به آن سمت یعنی رژیم بعث عراق پرداخته می‌شود.

در این گزارش قصد داریم به بخشی از زلزله‌ای که بعد از عملیات بیت‌المقدس در ارتش بعث رخ داد، اشاره کنیم. اما پیش از هر چیز، باید به این مهم بپردازیم که خرمشهر تا چه اندازه برای صدام حسین و رژیم بعث مهم بوده است.

صدام و رویای عرب‌سازی خرمشهر


پس از اشغال شهر، رژيم بعث دست به اقدامات عجيبی زد. اقداماتی که نشان می‌دهد خرمشهر تا چه اندازه برای دیکتاتور عراق مهم بوده است.

طبق گزارش‌ها، به دستور صدام، براي اداره شهر، يك عراقي به نام «حسين عطا» به سمت شهردار محمره (نامي كه رسانه‌های عراقی براي خرمشهر به كار می‌بردند) برگزيده شد و در اولين گام، مقدمات تاسيس شهرك صدام فراهم شد.

تأسيس و افتتاح مدرسه ابتدايی عرب زبان در خرمشهر با حضور وزير آموزش عراق و ساير مقامات بعثی، از ديگر اقدامات رژيم بعث براي تثبيت اشغال خرمشهر بود. تاسیس بازار عربی در خرمشهر اقدام دیگر بعثی‌ها بود. در همين راستا تعدادی از تجار بصره، بازار عربی محمره را در محل بازار سابق خرمشهر برپا كردند.

اما خرمشهر اهمیت بسیار بیشتری برای عراق داشت. «طه شكرچي» از فرماندهان بعثی پس از اشغال خرمشهر به رياست بانك بعث در شهر برگزيده شده بود. شکرچی وظيفه تخليه كليه بانك‌های خرمشهر را برعهده گرفت. خرمشهر بزرگ‌ترين بندر تجارتی ايران (در زمان شروع جنگ) محسوب مي‌شد و به همین دلیل، بانک‌هایش مملو از پول و ارزهای خارجی و طلا و جواهرات بود.

در همین راستا، رژيم بعث پس از اشغال خرمشهر كميته‌ای موسوم به كميته تخليه اموال تشکیل داد. پس از تشكيل اين كميته حدود 15 هزار يخچال به عراق منتقل شد. اموال و اثاثيه 25 هزار واحد مسكونی شهر به بندر بصره منتقل و پس از فروش در آن‌جا، مبلغ آن به حساب ارتش عراق واريز گرديد. 700 هزار تن كالا که به همراه 5 هزار اتومبيل خارجی كه در بندر عظيم خرمشهر تخليه شده بودند، به دست اشغالگران، به غارت برده شد، سپس سرهنگ احمد زيدان، فرمانده نيروهاي عراق مستقر در خرمشهر، دستور تخريب كامل شهر را صادر كرد و بسياري از منازل با TNT تخريب شدند.

جنون صدام پس از آزادسازی خرمشهر، همه را اعدام کنید!

بعد از آزادسازی خرمشهر به دست‌ دلاورمندان ایران در سال ۱۳۶۱، صدام دچار جنون شد. فقرات بالا به خوبی نشان می‌دهد که خرمشهر چقدر برای صدام مهم بود و آزاد‌سازی‌ آن تا چه اندازه اعتبار او را از بین برد. اهمیت خرمشهر به خصوص از این رو بود که با بازپس‌گیری آن، صدام دیگر هیچ شهر مهمی از ایران را در دست نداشت و خوب می‌دانست که به زودی باید جنگ را در خاک عراق ادامه دهد.

از این رو، در جریان عملیات بیت‌المقدس، صدام به همه سربازان دستور داد که تا دم مرگ جنگیده و عقب نشینی نکنند. با این حال، فشار جبهه‌ ایران به حدی بود که تیپ‌های عراقی یکی پس از دیگری مجبور به عقب نشینی می‌شدند. این اتفاق خشم صدام را مضاعف کرد و دیکتاتور عراق بلافاصله به فرمانده‌هان نظامی مستقر در جبهه خرمشهر دستور داد که هر که عقب نشینی کرد، اعدام شود.

دستور رسمی صدام به ژنرال‌های عراقی در خرمشهر بدین قرار است:

«سري و فوري
از: فرماندهي نيروهاي پليس در محمره (خرمشهر)
به: كليه يگان‌هاي تابعه
شماره 1973
نامه ل ۱۱ سری و فوری ۱۲۳۰ كه به وسيله نامه فرماندهي منطقه محمره (خرمشهر) سری و فوری اس/ق ص/ ۷۴۳۳ به اين يگان ابلاغ شده به شرح زير است:
هر افسر و سربازی كه از ميدان نبرد فرار كند، فوراً‌ اعدام می‌شود. كليه فرماندهان مؤظفند اين دستور را اجرا نمايند چنانچه در اجرای اين امر ترديد به خود راه دهند، عواقب امر به عهده خود آنان خواهد بود و خود در معرض اعدام قرار خواهند گرفت.
مراتب جهت اجرا و اعلام نتيجه
سرهنگ دوم پليس غانم يوسف احمد
فرمانده نيروهای پليس محمره (خرمشهر)»

چند فرمانده عراقی کشته یا اعدام شدند؟


در عملیات بیت‌المقدس نزدیک به ۳۷ هزار نفر از نیرو‌های دشمن اسیر، کشته یا زخمی شدند که بیش از ۵۰ درصد توان رزمی انسانی دشمن را در بر می‌گرفت؛ در میان فرماندهان کشته‌شده عراقی کسانی همچون سرهنگ عبدالواحد الاماره فرمانده گردان یکم تیپ ۵۰۱، سرهنگ احمد زیدان، سرهنگ سعدی فرمانده تیپ ۶۰۳، سرهنگ ستاد عبدالواحد شکاهره الاسدی، سرهنگ ستاد ضرغام‌الخزرجی افسر ستاد لشکر ششم، سرهنگ ستاد تامر طاهر الدوری و سرلشکر ستاد صلاح قاضی وجود داشتند که یا در صحنه نبرد به هلاکت رسیدند و یا در حال فرار با دستور وزیر دفاع عراق تیرباران شدند.

همچنین صدام روز ۲۴ خرداد فرمانده لشکر سوم زرهی جواد اسعد شیتنه، محسن عبدالله فرمانده تیپ ۱۲ زرهی ابن‌ولید و شاکرالعماری یکی از فرماندهان ارشد ارتش خود را به دلیل از دست دادن خرمشهر، اعدام کرد.

فرماندهان ارشد اعدام شده بعثی


در میان اعدام‌شدگان، سه فرمانده ارشد ارتش بعث وجود داشتند که اعدامشان از سایرین مهم‌تر بود و تیربارانشان رعب و وحشت عجیبی در دل سربازان و فرماندهان بعثی به وجود آورد. این سه فرمانده بدین قرار بودند: جواد شیتنه، صلاح قاضی و سرهنگ زیدان.

***جواد اسعد شیتنه

جواد اسعد شیتنه فرمانده لشکر سوم زرهی عراق بود که بعد از عملیات بیت‌المقدس به دستور صدام اعدام شد.
شیتنه به همراه سرهنگ دوم ستاد محسن عبدالله فرمانده تیپ ۱۲ زرهی ابن ولید تیرباران شد.
اتهام وی ترس و تردید در انجام مأموریت ضد حمله و عدم برخورد مناسب برای ایجاد ترس در میان نیروهای تحت امرش بود.

***صلاح قاضی

صلاح قاضی فرمانده سپاه سوم عراق در جنگ تحمیلی بود که در اردیبهشت ماه سال ۶۱ به دستور صدام حسین اعدام شد.
صلاح قاضی اهل استان الانبار بود و پس از کودتای ۱۷ تموز در ارتش عراق رشد کرد. احمد حسن البکر او را به عنوان فرمانده گردان چهارم تانک تابع لشکر چهارم پیاده منصوب کرد. سال ۱۳۵۹ فرمانده تیپ ۱۶ زرهی شد. چند ماه بعد به عنوان فرمانده لشکر پنجم مکانیزه و اواخر سال ۱۳۶۰ فرمانده سپاه سوم عراق شد.
در عملیات بیت‌المقدس صلاح قاضی دستور عقب‌نشینی از خرمشهر را صادر کرد که به همین خاطر به دستور صدام اعدام شد.

***احمد زیدان

سرهنگ زيدان فرمانده نيروهاي مستقر در خرمشهر بود. او یکی از مهم‌ترین نظامیان عراقی حاضر در خرمشهر بود اما به هنگام فرار به دستور صدام اعدام شد. البته برخی معتقدند او هرگز اعدام نشد و قبل از محاکمه صحرایی روی مين رفت و کشته شد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • رفراندم
    0

    آقا!!اگه ما پیروز شدیم!؟؟حد اقل پول اون 15000تا یخچال رو ازشون به عنوان غرامت می‌گرفتیم؟!!!!راستی بالاخره غرامت جنگ را ما دادیم!!یا عراقی ها؟؟؟ فقط نگید غرامت را کی داده ،کی گرفته؟؟!! چرا کسی سوال و پیگیری نمی کند؟؟شاید مثل هو لو کاست ،، کسی حق پیگیری نداره؟؟؟ خبر فوری هم با این دندون اش و کله ی قرمز آگهی هاش حال آدمو به هم میزنه،،لا اقل آگهی پوست و مو ها ی فلانی را بزرگ تر چاپ کنید!!

    نظرات شما -
    • ....
      0

      غرامت جنگ پول بسیار هنگفتی میشه برای مملکت. سالها پیش دولت ایران پیگیر آن بود که از دولت عراق بگیرد. اما دیگر خبری از آن نشد. و معلوم نشد

    • م
      0

      طبق قطعنامه ای که صادر شد عراق به عنوان شروع کننده ی جنگ شناخته شد وباید خسارت پرداخت می‌کرد اما نه در دوران صدام و نه بعد ایران نتونست ویا نخواست غرامت رو بگیره

  • ب
    0

    شما هم بعد از فاو می خواستید همین کار را بکنید که اجل مهلت نداد

  • ازادی وطن
    0

    جنگ هشت ساله شکارشیرمردان بودو مفتخوری روباه صفتان که رنگ مناطق جنگی راندیدن یابرای یکی دوساعت پشت جبهه چندتاعکس یادگاری گرفتن وفرار کردن

  • خشی۹۸
    0

    صدام هر بدی که داشت خوبیهایی هم داشت .از زمانی که دستش از سر این اعراب منطقه کم شد مثل سگ هار شدن وپرو تر از همیشه .

  • مسعود
    0

    پدر من از تکاوران نیروی دریایی ارتش در روزهای آغازین جنگ در خرمشهر بود و به چشم خودش شاهد جنایات و خونریزی های وحشتناک بعثی های دیروز و برادران عراقی امروز بود!!!! از غارت ،تجاوز ، تخریب ، دقص مستانه و تخریب تا مثله کردن و تکه تکه کردن ایرانی ها...

  • سرباز
    0

    سوم خرداد روز آزادی خرمشهر از نگاه دیگر هم قابل تحلیل است واقعا چرا نظام سیاسی ایران این روز را بااهمیت تر از سایر رخدادهای دوره هشت ساله دفاع مقدس میداند . عقیده بر این مساله دارم که تا قبل از آزادی خرمشهر نیروی انسانی درکشور که یک عامل مهم درپیروزی بود درمیان تمام سیاستمداران واحزاب وگروها واقلیتها واکثریتها درکشور برآزادی خرمشهر اصرار داشتند ولیکن بعداز آزادی خرمشهر اختلافاتی دردرون حاکمیت مبنی برخاتمه جنگ زمزمه میشد اما عده ای برطبل ادامه جنگ می نواختند . شاید بهمین دلیل بود که نقطه محدود شلمچه که مسافتی ناچیز را داشت ازحجم بسیار بالای آتش تهیه دشمن برخوردار بود بطوری که زمین مثل گهواره درزیر پای قوای انسانی حرکت میکرد .خبرفوری بهتر بود جدای از سوم خرداد اهمیت دیگر مناطق کشور ویا پس روی ویا پیش رویهای گذشته را توضیح میداد ودلایلی که سبب شد تا عملیاتها ناموفق شوند را هم برمی شمرد . سرنگونی نظام بعث عراق سبب شد تا ایران با نظام جدید عراق درعرصه های گوناگون وارد تعامل شود .اینها برای نسل جوان باید گفته شود تا ببینند که هرآنچه بتوسط قطعنامه ۵۹۸ منجر به خاتمه جنگ شد غرامتی پرداخت شد ویا بطور کلی نادیده گرفته شد . مطالب اینقدر زیاد هست که گفتنش دراین چند سطر نمی گنجد .

  • دانیال
    0

    کاش قالیباف و محسن رضایی سال ۶۱ شهید می‌شدند

    نظرات شما -
    • مورچه
      0

      شهادت لیاقت میخواددانیال ایناندارن اینابایدجسمشان کرم بزند هههه دارمکافات همین جاست

  • دن کیشوت
    0

    هشت سال ما را کوبیدند و حالا شده اند، کشور دوست و برادر؟!روزی دو بار برق به مدت دو ساعت میرود، آنهم در اوج گرما، آنوقت همین برق را که از ما دریغ می کنند، به کشور دوست و برادر، عراق، صادر میکنند که زیر کولر گازی، حالشو ببرن!

  • مورچه
    0

    هنوزویرانه های جنگ درخونین شهربازسازی نشده

  • رفراندوم
    0

    آیا باید (با تعویض دولت عراق)،غرامت زمان جنگ را به ما بدهند +یا ندهند؟؟

  • سعید
    0

    ما الان داریم غرامت بهشون میدیم

    نظرات شما -
    • بر باد رفته
      0

      آره دیگه، این همه از ایرانیها رو کشتند، اینهمه خانه و تاسیسات و ساختمان‌های اداری و بانکی و... رو منهدم کردند، اینهمه مال و اموال رو به یغما بردند، و... ، غرامت که ازشون نگرفتیم هیچ، دوست و برادرمون هم شدند، تازه پیاده هم گهگداری بهشون ی سری میزنیم...

  • گمنام
    0

    صدا وسیما باید فیلمهای جنایت جنگی را نشان بدهد تا مردم ببینند که در زمان جنگ چطور اسیران مارا به ماشین میبستند و به چهار تیکه تبدیلشون میکردن فیلم سوزاندن‌نیروهای داوطلب را باید نشان بده تا مردم بفهمند داغ جوان یعنی چه.فیلم واقعی سرب داغ ریختن داخل حلق مدافعان خرمشهر را باید نشان بده تا مردم بفهمند نیروهای بعث چه کار کردند‌.زنان در خرمشهر آنقدر دلاوری کردند که اینها برای بعضیها پنهان مانده.چه جوانانی که‌ با گلوله توپ در فاصله نزدیک پودر شدند.آیا کسی میتواند درک کند خانواده هایی را که فرزندانشان یا همسرانشان‌ زنده بگور شدند یا به وسیله بعثیها زیر تانک له شدند یا با تیغ برنده لودر وبلودزر زره زره شدند.آیا کسی میتونه درک کنه شیمیایی شدن بهترین جوانان وطن را .خرمشهر نماد قهرمانی ایران وخوزستان است.در خرمشهر بعثیها تا توانستند جنایت کردند مردم عرب زبان را به طرز فجیع میکشتند و چه جنایاتی که نکردند.خلاصه مسئولین ما باید درس بگیرند از بعضی مسائل وبه خاطر یک پست ومقام‌در رسانه به همدیگر تهمت و افترا نزنند و در رسانه ها ودر متاظره ها اینقدر با الفاظ زشت و ناپسند جو مملکت را خراب نکنند.اگر مسئولی برای خدمت به مردم بیاید که‌ اینقدر داخل سر کله دیگران نمیزنه.مسئول باید عدالت علی داشته باشه و وزیری مانند مالک اشتر.بیاییم تفکر کنیم ببینیم با مردم چند چند هستیم .مسئولین محترم باید حاشیه ها را کم کنند نه خودشان حاشیه درست کنند.انصافا خیلی از ماها به خاطر منافع خودمان داریم به دروغ سر دیگران را زیر آب میکنیم.منافع شخصی ما باید در گرو منافع دیگران باشد تا عدالت‌رعایت شود.به یاد جانفشانی جوانانی که برای امروز ما سر وبدنشان تکه تکه شده.

    نظرات شما -
    • خالواسد
      0

      ممنونم از ذهن عالی عزیزی مثل جنابتان..متشکرم.

  • قلندر واقعی
    0

    درود بر پهلوان جورج بوش که این صدام ملعون را اعدام کرد وگرنه همچنان میکشت و جنایت و تجاوز میکرد

    نظرات شما -
    • جانباز آتش به اختیار
      0

      من و امثال من این کارو کردیم جناب آقای اصلاح طلب آمریکایی

    • به جانباز آتش به اختیار
      0

      زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت زاررررررررررت

  • سرباز، مختارزمانه
    0

    شهادت وجانباری در راه ارزشها والله لیاقت میخواد میگه به این راحتی خداوند مجوزشو به هر فردی میده...روحتان شاد شهدای عزیز؛و خیلی خیلی مخلصیم ؛جانبازان ،عزیز وفداکار

  • سرباز، مختارزمانه
    0

    به قلندر واقعی...با این اسم نست.....صدامو شهدای عزیز و جانبازان سرافراز له ‌کردن نه بوش...چرا عده ایی نذاشتن جوانها واقعییت را خوب بفهمند که اگه شهدای عزیز وجانبازان نبودن الان کشوری درجغرافیا بنام ایران سربلند وجود نداشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟،؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا؟

    نظرات شما -
    • منم مختار به سرباز مختار زمانه
      0

      پ ن پ بابات اعدامش کرد 1 من خود جانباز خط شکن 8سال دفاع مقدس بودم 2 ضمنا نحس درسته نه نست البته اسم نحست رو مخاییل چسوکوف بزار بهتره 3برو بزار باد بیاد گرمه هوا زرررشک

  • به سرباز مختارزمانه .از قلندر واقعی
    0

    زمانه جون بگو ظرف کمتر از یه هفته کی باعث شد صدام و کل حکومتش در زیر غارها مخفی بشن و صدام به دست چه کسانی دستگیر و عاقبت اعدام شد جواب اینو بده فقط جاده خاکی هم نرو ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها