قاسم برادر احمد؛ داستان زندگی سردار بزرگ ایران که امروز آسمانی شد

فرمانده سپاه قدس متولد یک روستای دورافتاده در استان کرمان بود. 63 سال پیش اهالی

قاسم برادر احمد؛ داستان زندگی سردار بزرگ ایران که امروز آسمانی شد

قاسم سلیمانی در اسفند ماه سال ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در شهرستان رابُر در ایل عشایر سلیمانی در استان کرمان به دنیا آمد. شاید همین ویژگی و شناخت یگانه او یکی از دلایل اصلی انتخابش برای فرماندهی نیروی قدس بوده است.

او در ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیـلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار بنایی در کرمان شد. در ۱۸ سالگی به استخدام اداره آب کرمان درآمد و در همان سال‌ها نیز فعالیت‌های انقلابی خود را آغاز کرد. به گفته برادرش سهراب، قاسم یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌ها و اعتصابات کرمان در زمان انقلاب بود.

عضویت در سپاه افتخاری

بنا به گفته خودش، وی پس از پیروزی انقلاب، در عین ادامه کار در سازمان آب کرمان، به عضویت مجموعه «سپاه افتخاری» که به وسیله پدر شهید قاضی تاسیس شده بود، درآمد. با شروع جنگ، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، این جوان بسیجی فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشکری از همین بسیجی‌های آفتاب سوخته کویر تشکیل داد که لشکر ۴۱ثارالله نام گرفت. او در مصاحبه ای گفته بود: " ماموریتم به جبهه ۱۵ روزه بود، اما تا آخر جنگ برنگشتم".

ماموریت در شرق کشور

قاسم سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید. با پایان جنگ، لشکر ۴۱ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند. مردم سیستان و بلوچستان و کرمان عموما معتقدند در سال‌های فرماندهی او، امن‌ترین دوران زندگی خود را سپری کردند.

در دروان خدمت خود در جنگ تحمیلی سمت‌های مختلفی از جمله معاون اطلاعات و عملیات و جانشین ستاد لشکر 41 ثارالله در عملیات‌های مختلف را بر عهده داشت.

دیدنی ترین صحنه زندگی برادر احمد

حاج احمد سلیمانی برادر و رفیق کودکی‌های قاسم بود او در مهر ماه 1363 در ارتفاعات میمک به همراه جمع دیگری از یارانش ابدی شد. این شهادت، دیدنی‌ترین صحنه عمر فرمانده و برادرش سرلشکر حاج قاسم سلیمانی را در طول دفاع مقدس رقم زد.

قاسم در رثای احمد گفته است: «...دست تقدیر این بود که من که از دوران کودکی با احمد بودم، در زمان شهادتش هم بالای سرش حاضر شوم و اگر بخواهم کلمه‌ای را اختصاصاً و حقیقتاً‌ به عنوان مشخصه این شهید ذکر کنم، باید بگویم «انسان پاک» لایق این شهید بزرگوار است.»

حضور در چندین عملیات در جنگ تحمیلی

وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

وقتی رهبری او را به تهران فراخواندند

در سال ۱۳۷۶، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، او را به تهران فراخواندند و مسوولیت سپاه قدس را به او سپردند مسوولیتی که قاسم سلیمانی را به کابوسی در ذهن آمریکایی‌ها بدل کرد. آن‌ها از او و سپاه تحت امرش می‌ترسیدند و همین ترس سرآغاز توطئه‌های آن‌ها علیه سلیمانی شد.

سلیمانی دومين فرمانده «نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» پس از سردار احمد وحیدی بود. از اين به بعد است که حضور قاسم سليماني در مجامع عمومي و اخبار کم‌رنگ مي‌شود. طالبان در افغانستان قدرت گرفته و حالا حضور سردار سليماني به‌عنوان فرمانده که آن مناطق را به خوبي مي‌شناسد، غنيمتي است.
قاسم سليماني در چهارم بهمن ۱۳۸۹ درجه سرلشکري خود را از مقام معظم رهبري دريافت مي‌کند و آيت‌الله خامنه‌اي در تقديري از او، قاسم سليماني را «شهيد زنده» ناميده است.

رسانه‌هاي غربي درباره سليماني گفته‌‌اند که او نقش مهمي در عقب‌راندن اسرائيل از جنوب لبنان، جنگ افغانستان، شکل‌دهي به فضاي سياسي عراق پس از سرنگوني رژيم صدام و تغيير روند جنگ داخلي سوريه داشته است.

داعش که فعال شد، در خرداد ٩٣ به شمال عراق حمله مي‌کند. تصرفات شهرهاي عراق که وسعت مي‌گيرد، باعث مي‌شود نام سردار سليماني هم کم‌کم به صدر اخبار بيايد. او که سال‌ها پيش در رسانه‌هاي عراق به «ژنرال بي‌سايه» معروف بود، حالا چهره او با موهاي سفيدشده در جلد مجلات خارجي و داخلي عيان مي‌شود. همان روزها، روزنامه «ساندي‌تايمز انگليس»، «وال‌استريت ژورنال» و «نيويورک‌تايمز» مدعي شدند ايران فرماندهي ارتش ازهم‌فروپاشيده عراق را بر عهده گرفته تا با داعش بجنگد. قاسم سليماني هم مقابله با داعش را در دفاع از بغداد بر عهده دارد.

خبرگزاري مهر به نقل از رسانه‌هاي اقليم کردستان عراق، نوشته بود در مرداد ۱۳۹۳، سردار سليماني نسبت به حمله داعش به اربيل هشدار داده است. با حمله داعش در مرداد ۱۳۹۵، مسعود بارزاني از آمريکا و ترکيه تقاضاي کمک مي‌کند. دو روز بعد، جنگنده‌هاي آمريکايي در اربيل به پرواز درمي‌آيند. اين در حالي است که ۴۸ ساعت قبل از پيوستن جنگنده‌هاي آمريکايي به عمليات دفاع از اربيل، يگاني از نيروهاي ويژه به فرماندهي سردار سليماني و بنا به درخواست شخص بارزاني، در کنار پيشمرگان کُرد در حال نبرد با داعش بودند. به دنبال دفع خطر داعش، مسعود بارزاني شخصا نامه تشکری براي رياست‌جمهوري ايران با اين مضمون فرستاد که ايران بار ديگر در سخت‌ترين شرايط به دفاع از اقليم کردستان عراق برخاسته است.

نامه تهدید آمیز به سید محمد خاتمی

قاسم سلیمانی یکی از امضا کنندگان نامه تهدید آمیز فرماندهان سپاه در جریان وقایع ۱۸تیر ۱۳۷۸به محمد خاتمی رئیس جمهوری وقت ایران بود.

حاج قاسم در سوريه

دو سال پیش با حضور سردار سليماني، شهر «البوکمال» در نزديکي مرزهاي سوريه و عراق در حومه جنوب شرقي ديرالزور، از دست داعش آزاد شد. به گزارش ايسنا، اهميت آزادسازي شهر البوکمال که از آن به عنوان آخرين دژ مستحکم داعش در سوريه ياد مي‌شد، براي جريان مقاومت آن‌چنان مهم و تعيين‌کننده بود که سردار نامي ايران تصميم گرفت در راستاي تحقق وعده‌اش براي پايان‌دادن به سيطره اين شجره خبيثه ملعونه، ٧٢ ساعت فرماندهي ميدان مستقيم نبرد را بر عهده بگيرد تا خاطره شيرين نقش اين فرمانده در آزادسازي مناطقي مانند موصل، تکريت، جرف‌الصخر، حفظ «سامرا» و «کربلا» از چنگ داعش، جلوگيري از سقوط اربيل و... در عمليات «ام‌المعارک» بار ديگر در اذهان ملت‌هاي منطقه تداعي شود.

لیست تحریم آمریکا

سردار را فاتح جنگ حلب در سوريه مي‌دانند و حضور او در سوريه باعث شد تا وزارت خزانه‌داري آمريکا نام او را در ليست تحريم قرار دهد.
جان مگواير افسر سابق سيا گفته است که در نبرد القصير که شش سال پيش در سوريه صورت گرفت و منجر به بازپس‌گيري شهر استراتژيک القصير توسط ارتش سوريه شد و نقطه عطفي در جنگ بود، تحت نظارت و فرماندهي سردار سليماني بوده است و اين نبرد را «يک پيروزي بزرگ» براي او خواند.

اينجا بود که پس از وقوع يک انفجار مهيب در دمشق، شايعه شهادت قاسم سليماني در رسانه‌هاي جهان پيچيد اما چند روز بعد او در ديدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبري حضور پيدا کرد.

روابط شخصي قاسم سليماني

همچنين نقل شده است که قاسم سليماني علاقه خاصي به سربازان شهيد دارد و با خانواده‌هاي آنها ديدار مي‌کند. خودش در جايي گفته: «زماني که فرزندان شهيدان را مي‌بينم، مي‌خواهم آنها را ببويم و از خود بي‌خود مي‌شوم».

سردار سليماني از دوستان نزديک و صميمي شهيد «عماد مغنيه» بود. قاسم سليماني برادر کوچکي به نام سهراب دارد. او درخصوص روحيات قاسم به خبرگزاري فارس گفته: «حاج قاسم خيلي وقت نمي‌کند به خانواده برسد اما آدمي بسيار عاطفي است و حتي تا زماني که نسبت به مسائل زندگي من اطمينان پيدا نکرد، مرا رها نکرد، مدام من را کنترل مي‌کرد چون من در سازمان زندان‌ها کار مي‌کردم و با زندانيان در ارتباط بودم؛ حتي اگر يک موتور مي‌خريدم تا اطمينان پيدا نمي‌کرد که چگونه آن را تهيه کرده‌ام راحت نمي‌شد، شايد به نوعي تمام زندگي اطرافيان ما را زير نظر داشت تا خداي ناکرده به راه کج و آلوده کشيده نشويم».

جمعه سیاه دی 98

سحرگاه امروز جمعه سیزدهم دی ماه سال 98 سردار قاسم سلیمانی فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه «ابو مهدی مهندس» جانشین فرمانده الحشد الشعبی در پس حمله آمریکایی ها به فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

منبع: خبر فوری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • مسعود
    0

    شهادت حاج قاسم به ما نشون داد هرچقدرم شرایط سختی داریم ولی باید بیشتر هوای هم رو داشته باشیم مقابل دشمن خارجی...نباید به دشمن خارجی نشون بدیم ناراضی هستم

  • سید حسین میر نجاتی
    0

    بسم رب الشهدایی وصدیقن پایان زندگی فانی مردان خدا پایانی جز شهادت چیزی غریب بوده وهست او زنده است دشمنان او مردگان بوده وخواند بود مثل رشدی پلید چگونه زدگانی میکند امریکا و اسراییل پیوندتان به سلمان رشدی وصل باد

  • عرب
    0

    روحش شاد ...

  • امیر حسین خسروی
    0

    جالب بود

    نظرات شما -
    • ابوالقاسم زینلی
      0

      مرد عاشق .مگر جزعشق شهادت میتواند در این سردار دید .کسی که فارغ ازسیاست ومادیات طالب دین وعدالت بود شجاعت مهارت ودر اخر سعادت نسیبش شد.باشد روزی که ایرانیون قهرمان جبران کنند وجواب دندان شکن دهند. بخدا ازته قلب میگویم ارادتم به این سردار درحداعلی بود انگار فاتح دلها وامید قلبها بود .روحش شاد افتخارم همشهری بودن

    • ابوالقاسم زینلی
      0

      مرد عاشق .مگر جزعشق شهادت میتواند در این سردار دید .کسی که فارغ ازسیاست ومادیات طالب دین وعدالت بود شجاعت مهارت ودر اخر سعادت نسیبش شد.باشد روزی که ایرانیون قهرمان جبران کنند وجواب دندان شکن دهند. بخدا ازته قلب میگویم ارادتم به این سردار درحداعلی بود انگار فاتح دلها وامید قلبها بود .روحش شاد افتخارم همشهری بودن

  • حميد
    0

    سرداراسلام،،،سربازوطن،،توى تاريخ وطن ابدى شدى،،،كشور و مردم وطن رو خيلي دعا كن،،،ميدونم كه دعا گوى وطنى،،

  • سکینه نورائی
    0

    واقعا لیاقتش مرگ نبود،،شهدشیرین شهادت گوارای وجودت،،

  • کاوه اهنگر
    0

    ...جانم فدای ایران!!!

  • مهدی ملکی
    0

    ای شهید ای مجاهد تو بودی ملت ایران را از شر دشمن و شیاطین نجات دادی ممنونیم ازت و قلب های ما به یاد تو خواهد ماند.....انتقام سختی از دشمن و شیاطین میگیریم راه تو راه ماست حاج قاسم ،قاسم های دیگری راه تورا ادامه ودشمنان اسلام را نابود میکنند شهادتت را تسلیت میگویم شهید کرار حاج قاسم سلیمانی....

  • روح الله گنجه کویری
    0

    جانم فدای وطنم ایران

  • رضایی
    0

    با سلام جالب اینکه سردار شهید کارمند سپاه نبود یعنی از حق و حقوقش در اداره آب میگذشته تا از امنیت ایران دفاع کند درود بر سردار شهید سلیمانی شهادت گوارای وجودتت خوش به سعادتت

  • فاطمه جهاندیده
    0

    سردار عزیز ،آسمانی شدنت مبارک،با رفتنت انگار برای بار دیگر پدرم را از دست داده‌ام،کنار ائمه معصومین و اولیاء الله جایگاهت خوب است ،شفاعت ما را به درگاه پروردگار بکن سردار

  • شفیعی
    0

    خوشا به حال این مردان بزرگ که این گونه به دیدار حق تعالی می روند

  • امیرسام
    0

    الهی بمیرم واسه معصومیت سردارسلیمانی شک نداشته باشید که اون دنیا با امام حسین واهل بیتش هم نشینه

  • احمد
    0

    روحت شاد مختارزمانه

  • شیرزاد
    0

    سردار عزیزم روحت شاد به خود می بالم که همچو تو سرداری دلیر دارم

  • جوادبزی
    0

    خداداد ایشان وهمراهانشان را طلب مغفرت قرار دهد

  • ساجده
    0

    سردار دلها شهادت مبارک

  • پروین
    0

    دوستت دارم ای عشق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها