هندی ها اولین پردازنده اختصاصی کاملاً بومی خود را تولید کردند

جهش خیره کننده هند در حوزه فناوری با سرعت بسیار زیادی در حال گسترش است و به تازگی این کشور توانسته اولین پردازنده اختصاصی کاملاً بومی خود را به تولید برساند.

هندی ها اولین پردازنده اختصاصی کاملاً بومی خود را تولید کردند

ماه گذشته انستیتو تحقیقات پیشرفته فناوری IIT Bombay هند به صورت رسمی اعلام کردکه مراحل توسعه اولین ریز پردازنده کاملاً بومی خود را به صورت کامل به پایان رسانده و می‌توانیم با این اوصاف، هند را نیز در ردیف معدود کشورهایی قرار دهیم که حالا دانش ساخت پردازنده‌ به صورت مستقل را به صورت کامل در اختیار دارند.

این پردازنده که عنوان AJIT برای آن انتخاب شده بر پایه معماری SPARC ISA تولید شده است و تولید آن بخشی از برنامه توسعه Made In India است که چشم‌انداز تولید فناوری‌های مختلف جهانی در داخل هند را متصور است.

نکته مهم در طراحی و تولید این پردازنده این است که AJIT قیمت نهایی تولید بسیار پایینی برابر با 100 روپیه هند دارد که معادل تقریباً 2 دلار امریکا خواهد بود. اما قبل از اینکه در مورد این پردازنده هیجان‌زده شوید باید به شما دوستان بگوییم که AJIT برای استفاده از گوشی‌های هوشمند توسعه داده نشده است و هندی‌ها قصد دارند آن را در دل فضاپیمای ویژه خودIRNSS قرار دهند.

در این زمینه یکی از طراحی پروژه AJIT در ردیت اینطور توضیح می‌دهد:

ما قصد داریم از AJIT در گیرنده‌هایی توسعه داده شده برای NAVIC یا IRNSSاستفاده کنیم که بخشی از سیستم موقعیت یاب جهانی اختصاصی هند است.
پس همانطور که باید تا به حال متوجه شده باشید این پردازنده کاربرد خاص دارد و نباید منتظر کارایی بسیار بالا برای آن باشیم. به بخش فنی که بیشتر رجوع کنیم می‌بینیم که AJIT دارای فرکانس هسته‌ای بین 70 تا 120 مگاهرتز استفاده خواهد کرد و با فناوری 180 نانومتری ساخته خواهد شد.

شرکت سازنده اعلام نموده قصد دارد در نسل بعدی AJIT را برای رسیدن به سرعت‌های بسیار بالاتر بین 400 تا 500 مگاهرتز توسعه دهند و این پروژه طی یکی دو سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید و نکته مهم این است که تلاش می‌شود قیمت آن در همان محدوده 100 روپیه، ثابت باقی بماند.

البته ممکن است پیش از این شما دوستان اطلاعاتی در مورد پردازنده‌ای به نام Shakti را نیز شنیده باشید که اولین پردازنده هندی با معماری RISC-V برای استفاده در اسمارت‌فون‌ها و دستگاه‌های مبتنی بر اینرنت اشیا بوده است ولی باید این نکته را مد نظر داشت که Shakti با همکاری شرکت Bluespec و یک کمپانی امریکایی دیگر در حوزه طراحی نیمه‌هادی ساخته شده بود ولی AJIT به صورت کامل از صفر تا صد در هند طراحی و تولید شده است و به همین دلیل می‌توانیم آن را کاملاً بومی و اختصاصی بدانیم.

منبع: شهر سخت افزار

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها