چهار واسپارگاه سازمانی ایران در فهرست برترین‌های مؤسسه «وبومتریکس»

چهار واسپارگاه سازمانی ایران در فهرست برترین‌های مؤسسه «وبومتریکس»

بر پایه ویرایش ژانویه سال 2017 مؤسسه «وبومتریکس»، چهار واسپارگاه سازمانی ایرانی در فهرست واسپارگاه‌های برتر این نظام رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، بر پایه ویرایش ژانویه سال 2017 مؤسسه «وبومتریکس»، واسپارگاه (مخزن) دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، برترین واسپارگاه ایرانی است که در این فهرست رتبه یک هزار و 56جهانی و رتبه نخست ملی را به دست آورده است.

پس از «واسپارگاه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اردبیل» که رتبه نخست ملی را به دست آورده، «واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی آجا»، «واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان» و «واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر» در رتبه‌های دوم تا چهارم ملی قرار گرفته‌اند.

هدف کلیدی از انتشار «رتبه‌بندی واسپارگاه‌های سازمانی»، پشتیبانی از برنامه‌های دسترسی آزاد به انتشارات علمی در قالب الکترونیکی و دیگر آثار است. این نظام رتبه‌بندی مؤسسه‌ها را تشویق می‌کند تا منابع اطلاعاتی علمی و غیرعلمی خود را بر روی وب منتشر کنند تا همگان از آنها بهره‌مند شوند.

حجم اطلاعات موجود بر روی واسپارگاه (اندازه)، رؤیت‌پذیری، فایل‌های غنی (دسترسی) و شمار انتشارات در پایگاه «گوگل اسکالر» (پژوهش) شاخص‌هایی هستند که «وبومتریکس» از آنها برای ارزیابی واسپارگاه‌ها استفاده می‌کند.

رتبه جهانی واسپارگاه‌های برتر ایرانی در شاخص‌های گوناگون نظام رتبه‌بندی واسپارگاه‌های سازمانی

نام پژوهشگاه اندازه رؤیت‌پذیری دسترسی پژوهش
واسپارگاه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اردبیل 1107 1401 1505 611
واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی آجا 1246 1642 1765 904
واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان 1841 1717 1613 687
واسپارگاه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر 1165 1838 2166 662

بر پایه گزارش «وبومتریکس»، « Arxiv.org e-Print Archive » دارای بیشترین امتیاز و پیشگام مؤسسه‌های دنیا در نظام رتبه‌بندی واسپارگاه‌های سازمانی است. همچنین، پس از این مؤسسه، « CiteSeerX »، « Smithsonian/NASA Astrophysics Data System »، « Europe PubMed Central » و « Research Papers in Economics RePEc » جایگاه دوم تا پنجم این نظام رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، سامانه «نما» که توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و با پشتیبانی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده و روزآمد می‌شود، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد. جزئیات گزارش رتبه‌بندی وبومتریکس در سامانه نما در دسترس همگان است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها