از هتل لوکس فضایی تا راهپیمایی فضایی گردشگران: ۸ شرکت باهدف گردشگری فضایی

با راه‌اندازی ایستگاه فضایی آئورورا، نخستین هتل فضایی جهان افتتاح می‌شود، اما اوریون اسپان تنها شرکتی نیست که می‌خواهد گردشگران را به فضا ببرد.

از هتل لوکس فضایی تا راهپیمایی فضایی گردشگران: ۸ شرکت باهدف گردشگری فضایی

در حالی که ایستگاه فضایی بین‌المللی فقط برای فضانوردان و تعداد انگشت‌شماری گردشگر فضایی در دسترس است. بسیاری از شرکت‌ها امیدوارند که چنین رویه‌ای را تغییر دهند.

۲۸ آوریل سال ۲۰۰۱ بود که دنیس تیتو، مهندس هوافضا، ماجراجو و بازرگان ۶۰ ساله ایتالیایی آمریکایی، به اولین گردشگری تبدیل شد که جو زمین را ترک می‌کند. او تقریبا ۸ را روز را در فضا و تقریبا بیشتر آن را در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرد. گفته می‌شود، تیتو برای این سفر هیجان‌انگیز حدود ۲۰ میلیون دلار هزینه کرده است. علی‌رغم اعتراضات ناسا که فکر می‌کرد، تیتو در زمان پرواز به فضا، آموزش کافی ندیده است، او با همکاری شرکت اسپیس ادونچر به فضا رفت. این شرکت قراردادی را با روسکاسموس (سازمان فضایی روسیه) برای بردن او به فضا به همراه کپسول فضایی سایوز امضا کرد. تیتو علت مخالفت ناسا را سن بالای خود می‌دانست.

از آن زمان به بعد تنها شش نفر گردشگر فضایی دیگر (از جمله انوشه انصاری) بودند که موفق شدند، با کپسول فضایی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کنند. یکی از آخرین گردشگران، بنیان‌گذار مشهور سیرک دوسولی، گای لالیبرته بود که در سال ۲۰۰۹ به فضا پرواز کرد. اما با دو برابر شدن تعداد فضانوردان ایستگاه فضایی در سال ۲۰۰۹ و همچنین بازنشسته شدن شاتل فضایی، ناسا به تمامی صندلی‌های کپسول فضایی سایوز برای فرستادن فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی نیاز پیدا کرد و به همین دلیل، دیگر امکان مسافرت گردشگران به فضا فراهم نشد.

اما هفت گردشگر فضایی برای مدت طولانی تنها گردشگران فضایی نخواهند بود. شرکت‌های خصوصی متعددی قصد دارند برنامه‌های گردشگری فضایی خود را راه‌اندازی کنند. احتمالا تا به حال چیزی در مورد بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی فعال در این زمینه شنیده باشید: ویرجین گالکتیک متعلق به سر ریچارد برانسون، کارآفرین مشهور بریتانیایی که چندی پیش پس از انفجار مرگبار فضاپیمای اسپیس شیپ-۲، آزمایش‌های خود را از سر گرفت. و شرکت بلو اریجین متعلق به بنیان‌گذار مشهور شرکت آمازون، جف بیزوس، شرکت فضایی خصوصی که قصد دارد، نخستین ماموریت‌های سرنشین‌دار خود را از سال جاری شروع کند.

و علاوه بر این افراد مشهور، چندین شرکت دیگر هم هستند که به مردم عادی امکان سفر به فضا را می‌دهند. برخی از این شرکت‌ها پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و برخی هم مشغول ساخت، طراحی و آزمایش وسایل نقلیه‌ی فضایی خود هستند. البته همیشه وقتی صحبت از گردشگری فضایی می‌شود، دلایل زیادی برای تردید وجود دارد. در واقع، طی سال‌های گذشته، شرکت‌های زیادی بوده‌اند که صحبت از فرستادن گردشگران به فضا کرده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی هم انجام داده‌اند، اما تا به حال هیچکدام موفق نبوده‌اند. البته با پیشرفت‌های حیرت‌انگیز برخی شرکت‌ها از جمله اسپیس ایکس طی سال‌های اخیر و آزمایش‌های موفقیت‌آمیز شرکت‌هایی مانند ویرجین گالکتیک، به نظر می‌رسد، باید نسبت به آینده کاملا خوش‌بین باشیم.

منبع: زومیت

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها