مدیرعامل آپارات:

انحصار صدا و سیما، سلطه بر آینده محتوای ویدیویی و سینمایی کشور است

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس امروز به دنبال تصویب طرحی هستند که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن را انحصاراً در اختیار صدا و سیما قرار می‌دهد.

انحصار صدا و سیما، سلطه بر آینده محتوای ویدیویی و سینمایی کشور است

امروز طرحی در صحن مجلس به رای گذاشته شد، که به شکل مستقیم فضای مجازی را هدف قرار داده است. در واقع این طرح به معنای آن است که تمام تولید کنندگان محتوای ویدیویی و صوتی ملزم هستند تا از صدا و سیما مجوز بگیرند و جزییات بیشتری هم فعلاً از آن منتشر نشده است.

«محمدجواد شکوری مقدم»، مدیرعامل آپارات و فیلیمو اشاره می‌کند که هدف صدا و سیما برای دریافت چنین انحصاری، داشتن قدرت بیشتر و توانایی قانون‌گذاری در این زمینه است؛ به شکلی که در سال‌های اخیر همواره تلاش داشته تا به این جایگاه دست پیدا کند اما موفق نبوده:
«ذات این موضوع اشکال دارد، چراکه آینده محتوا، متعلق به ویدیو است. صدا و سیما با داشتن این انحصار، آینده محتوای اینترنتی را در اختیار خواهد گرفت. ویدیو آینده وب است و من که چندین سال است در این زمینه فعالیت دارم هنوز تعریف دقیقی از عبارت «صوت و تصویر فراگیر» دریافت نکرده‌ام.»

شکوری مقدم، مدیرعامل وب‌سایت آپارات که ۳۵ میلیون کاربر دارد و پس از گوگل، پربازدیدترین سایت ایرانی است، اعتقاد دارد که در صورت شکل‌گیری این انحصار، جریان محتوایی کشور دچار یک‌سویه‌نگری خواهد شد و این موضوع خسارات زیادی به بار خواهد آورد:
«واقعیتی که وجود دارد این است که نوع تفکر صدا و سیما، بسته‌تر از وزارت ارشاد است. در حال حاضر وزارت ارشاد مجوز محتوای ویدویی را می‌دهد و به همین دلیل است که ما اکنون سریالی مثل شهرزاد داریم که از تلویزیون پخش نمی‌شود و یا سینمایی داریم که بیشتر فیلم‌هایش در صدا و سیما جایگاهی ندارند. حال اگر این انحصار در اختیار صدا و سیما قرار بگیرد، دیگر محتوایی با این طیف تولید نخواهد شد چراکه صدا و سیما مسئولیت ساخت سریالی مانند شهرزاد را برعهده نمی‌گیرد. اگر صاحب سینما هستیم و سریال‌های مطابق سلیقه مردم ساخته می‌شود، به این علت است که جریان‌های فکری مختلف در حال کار هستند ولی صدا و سیما جریان فکری مختلف ندارد.»

منبع: دیجیاتو

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها