میکروپلاستیک‌ها در سراسر قاره‌ها سفر می‌کنند

محققان می گویند میکروپلاستیک ها می توانند در سراسر قاره ها سفر کنند؛ آنها در هوای کوهستان «پیرنه» موفق به کشف میکروپلاستیک هایی شدند که بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از منبع خود فاصله داشتند.

میکروپلاستیک‌ها در سراسر قاره‌ها سفر می‌کنند

به گزارش روزنامه دیلی میل، کشف این ذرات ریز آلودگی پلاستیکی که در اصل در آفریقا تولید شده اند، به شواهدی اضافه می کنند که میکروپلاستیک ها به همه جای زمین - از قطب جنوب تا قطب شمال - رسیده اند.

این محققان که تیمی از دانشگاه «بیرمنگام» هستند، می گویند این آلودگی میکروپلاستیکی هزاران کیلومتر از قاره ها و اقیانوس ها عبور کرده است. مطالعات قبلی نشان می‌دهد که ذرات پلاستیکی در مقیاس منطقه‌ای منتقل می‌شوند، اما این مطالعه جدید نشان می‌دهد که آنها از قاره‌ها در جو زمین نیز عبور می‌کنند.

به گفته این تیم، هنوز مشخص نیست که این پدیده چقدر گسترده است.

میکروپلاستیک‌ها در سراسر قاره‌ها سفر می‌کنند

این مطالعه که توسط «استیو آلن» و همکارانش از دانشگاه بیرمنگام انجام شد، شامل جمع‌آوری میکروپلاستیک‌های جوی از مکان‌های بلند بود. این محققان سپس در زمینه ردیابی منبع اصلی این میکروپلاستیک ها فعالیت کردند تا ببینند چقدر مسافت را طی کرده اند.

در این مطالعه مشخص شد که هوای حاوی این ذرات تا زمانی که به این رصدخانه برسد، به طور متوسط بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر را در هفته طی کرده است. این ذرات از غرب و جنوب، از فراز اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه حرکت کردند تا به هوای رقیق بالای کوه‌های پیرنه برسند.

محققان می گویند علاوه بر شمال آفریقا، این ذرات ممکن است از آمریکای شمالی و اروپای غربی نیز وارد شده باشند. این موضوع یک «انتقال بین قاره‌ای و بین اقیانوسی» را از طریق تروپوسفر آزاد که لایه‌ای از جو بالای ابرها است، نشان می دهد.

این به آن معنا است که حتی مناطقی که از پلاستیک محلی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند تحت تأثیر منابع میکروپلاستیک در قاره‌ها قرار گیرند. این آلودگی شامل تکه‌های پلی استایرن و سایر پلاستیک‌ها بود که بیشتر آن‌ها عمدتاً از بسته‌بندی می‌آیند.

آلن گفت: میکروپلاستیک ها پیش از این در رودخانه‌ها، اقیانوس‌ها و برف‌ دیده شده بودند، اکنون آنها در هوای ارتفاعات بالا اطراف رصدخانه «پیک دو میدی» ( Pic du Midi ) نیز مشاهده شده‌اند. رصدخانه پیک دو میدی یک رصدخانه نجومی است که در ارتفاع دو هزار و ۸۷۷ متری در بالای کوه Pic du Midi de Bigorre در پیرنه فرانسه قرار دارد.

این رصدخانه نجومی در قله این کوه قرار دارد. برای این مطالعه، محققان بیش از ۱۰ هزار متر مکعب از هوا را تجزیه و تحلیل کرد. آنها غلظت میکروپلاستیک را حدود یک ذره در هر چهار ذره محاسبه کردند.

آلن می گوید: وجود این میکروپلاستیک ها تهدید مستقیم ایجاد نمی کند، اما بدون درنظر گرفتن این موضوع، وجود نها از منابع آلودگی دور دست، تعجب آور است. این موضوع توضیحی برای حضور این مواد در قطب ها، در قله اورست یا سایر مناطق دور افتاده سیاره ماست.

این ذرات که کوچکتر از پنج میلی متر هستند، با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند و دولت ها و فعالان حفاظت از محیط زیست بر کاهش ازدیاد آنها متمرکز شده اند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها