خبرفوری بررسی کرد

خودرو ارزان شده، این کاهش ارزش پول است که قیمت‌ها را بالا می‌برد / خودروسازان زیر فشار گرانی قطعات اولیه

گرانی در بازار خودرو ترمز بریده است. جمله به این کوتاهی حرف های زیادی را پشت سر خود دارد، عوامل متعددی در افزایش قیمت کالای  مصرفی خودرو تاثیرگذار است، اما نباید نقش دولت در بی نظمی بازار را نادیده گرفت.

خودرو ارزان شده، این کاهش ارزش پول است که قیمت‌ها را بالا می‌برد / خودروسازان زیر فشار گرانی قطعات اولیه

گرانی خودرو از دوسال پیش و از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد به واسطه واکنش بازار به این خروج رقم خورده است، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند تولید خودرو گران تمام می شود و زمانی که قیمت تمام شده محصولی افزایش یابد طبیعی است که در بازار نیز گران فروخته شود. اما نکته حائز اهمیت این است که قطعات و فولاد مصرفی در تولید خودرو از محصولات داخلی است بنابراین نباید با افزایش قیمت دلار و طلا، نرخ این کالا افزایش یابد.

باید گفت قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار آمپر چسبانده و طبق مشاهدات میدانی تمام قطعات خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته اند.

فروشندگان قطعات لوازم یدکی آمار می دهند که دیسک و صفحه پژو که قبل از عید حدود ۷۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به بیش از یک میلیون تومان رسیده است. افزایش افسارگسیخته قطعات لوازم یدکی حاکی از عدم نظارت بر بازار قطعات خودرو است و دولتی ها تصمیم ندارند به این امر ورود جدی و عملی داشته باشند.

خودروسازان در یکسال گذشته در پاسخ به انتقادات از افزایش نرخ محصولاتشان تاکید دارند که علت افزایش قیمت خودرو گرانی مواد اولیه است، در این بین باید یادآور شد اکثر مواد اولیه تولید در انبارها موجود است بنابراین نباید نرخ آنها برای فروش به خودساز افزایش پیدا کند تا قیمت تمام شده گران شود.

به نظر می رسد تمام اصناف خود را با بازار ارز تنظیم می کنند بدون اینکه توجه داشته باشند قاعدتا دلار تنها بر روی محصولات وارداتی اثر دارد نه کالاهایی که تولید داخل و براساس ظرفیت و پتانسیل های کشور صورت می گیرد. اما بازار می گوید نه تنها واردات بلکه تولیدات داخلی به قیمت ارز وابسته شده است.

در حال حاضر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه خودرو در داخل تولید می‌شود و مابقی وارد می‌شود. از این رو دولت، وزارت صمت و بانک مرکزی باید با تمام توان قیمت دلار را مدیریت کنند و وابستگی کالاها به ارز را کاهش دهند چرا که بازار لوازم یدکی به شدت به آن بستگی دارد.

بررسی قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو نشان می دهد این شاخص بر اثر تغییرات قیمت ارز و نهاده ها، بیش از ۱۲۷ درصد افزایش داشته اند.

مواد پلیمری و شیمیائی یکی از مواد اولیه در تولید خودرو است که با داشتن سهم ۶ درصدی از کل پَک مواد و قطعات، ۷.۴ درصد بر قیمت یک محصول تاثیر می گذارند. دی ماه سال ۹۷ به ازای هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان این مواد تهیه می شده اما در تیرماه ۹با ۹ رشدی بالغ بر ۴۴ درصدی به ۱۵قیمت هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

نباید تاثیر افزایش قیمت لاستیک را در گران تمام شدن تولید خودرو نادیده گرفت، در اصول حسابداری صنعت خودرو، لاستیک را با شاخص کیلوگرم محاسبه می کنند که این محصول در دی ۹۷ کیلویی ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود اما در ماه گذشته، با رشد ۲۰۲ درصدی با بهای ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان تهیه شده است.

از مواد دیگری که در تولید خودرو استفاده می شود، کانی های فلزی است که افزایش قیمت کانی های فلزی در ۱۸ ماه گذشته چشمگیر بوده است. آلومینیوم در این مدت از کیلویی ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان، مس از ۵۳ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۲۳ هزار تومان، بیلت فولاد و چدن از ۳ هزار و ۹۰۰ تومان به ۹ هزار و ۲۰۰ تومان، آهن ورق داخلی از ۵ هزار تومان به ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان و آهن ورق خارجی از ۷ هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

افزایش نرخ ارز نیز بر بهای تامین مواد و قیمت تولید محصولات خودروسازان تاثیر قابل ملاحظه ای دارد، در ۱۸ ماه گذشته نرخ دلار آزاد از ۱۰ هزار و ۸۵۴ تومان به ۲۰ هزار و ۸۹۴ تومان رسیده که رشد ۹۲ درصدی را نشان می دهد. از سوی دیگر دلار مبادله ای موسوم به نیما نیز از قیمت ۸ هزار و ۸۱ تومانی در بهمن ۹۷ با رشد ۱۱۰ درصدی به ۱۶ هزار و ۹۷۰ تومان رسیده است.

میزان تاثیرگذاری هر یک از این نهاده ها بر قیمت تمام شده خودروها متفاوت و موثر است اما نشان می دهد که به طور میانگین ۱۲۷ درصد رشد داشته اند، این درحالی است که افزایش قیمت خودروها در این مدت زمان بسیار کمتر از ۱۲۷ درصد بوده است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که در ۲ تا ۳ ماه آینده با کمبود لوازم یدکی مواجه خواهیم بود به دنبال این کمبود برآورد می شود قیمت خودرو مجدد افزایش یابد، بنابراین دولت به جای اینکه توپ گرانی خودرو را به زمین خودروسازان بیاندازد با مدیریت بازار ارز و نظارت بر قطعه سازان، و شکست انحصار در قعطه سازی مانع از گرانی مجدد در این بازار شود.

در این میان، یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که در نسبت با سایر اقلام، خودرو نه فقط گران نشده که با کاهش قیمت هم روبرو بوده اما سقوط آزاد ارزش پول ملی، قیمتها را بالا نشان می‌دهد.

مثلا خودروی پراید که شاخصی عمومی برای درک قیمتهاست، از ۲۰ میلیون تومان در زمان دلار ۳۸۰۰ تومانی، به حدود ۵۰میلیون تومان در زمان تولید کارخانه‌ای رسید و در بازار آزاد تا ۸۰میلیون تومان بالا رفت. این درحالیست که دلار دستکم ۷ برابر شده اما محصولات داخلی در بیشترین حالت ۴ برابر شده‌اند.

البته مردم انتظار دارند که قیمت محصول داخلی با دلار سنجیده نشود، اما تاثیر نرخ دلار بر دیگر بازارهای جانبی، این اثرگذاری را گریزناپذیر می‌کند.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • امیر
    0

    ببینید قضیه خیلی ساده‌اس. یا خودروساز میتونه ماشین تولید کنه یا نه. اگه نمیتونه که اصلا نباید ثبتنام کنه.اگه میتونه باید سریع تحویل بده. شرکتای خودروسازی دولتی ما تبدیل شدن به بنگاه سرمایه گذاری. من پیش پرداخت میدم به خودروساز برای تولید ماشین، ولی خودروساز پول منو میده به هولدینگای سرمایه گذاری تا سرمایه اش بیشتر‌ بشه. تازه وقتی هولدینگ سود پول رو داد خودروساز میره برای من ماشین درست میکنه. اصلا هم براش مهم نیست اختلاف قیمت کارخونه با بازار ۱ میلیارد تومن باشه، چون خودش زودتر سودشو به دست آورده و سودش خیلی بیشتر از این یک میلیارد تومانه. این دعوا سر قیمت خودرو هم صوریه. اصلا بهش توجه نکنید.

    نظرات شما -
    • سینا
      0

      دقیقا همینی هست که شما میگید. دولت خودش دلاله

  • ایرانی
    0

    عموم فکر می کنند که خودرو یا کالا گران شده است ولی در حقیقت این پول ماست که بی ارزش شده بهتره بگوییم به 70 میلیون ما یه پراید می دهند نه اینکه پراید شده 70 میلیون. اینم نتیجه تزریق پول بی پشتوانه و مدیریت ناصحیح اقتصاد است.

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      نتیجه دزدی هاس وگرنه حتی کاغذ پول هم ازخود پول گران تره و ارزش چاپ کردن نداره یه کپی گرفتن از کارت ملی هزار تومنه اونوقت هزار تومنی چاپ کنن

  • سید
    0

    شما حالتون خوبه آخه این چه تیتیری هست که زدید؟ کجا خودرو ارزان شده با دلار 20 هزار تومان هم که حساب کنی مثلا خودروی هیوندای توسان 28900 دلاری که به پول ما میشه 578 میلیون تومان میشه بفرمایید در ایران چند فروش می رود تازه میشه این خودرو رو با 30 درصد پیش الباقی اقساطی با کارمزد 4 درصد خرید. الان از نظر شما خودرو تو ایران ارزان شده؟ برید تو سایت هیوندای اونوقت متوجه میشید خودرو ارزان شده یا گران شده

    نظرات شما -
    • سید
      0

      عزیز دارند به شعور مردم توهین می کنند و خجالت هم نمی کشند

  • حیدر
    0

    شُل هم تو این حرفا نیست

  • توحید
    0

    همین الان با دلار 23 هزار تومنی با 13000 دلار که تو ایران یه ال نود پلاس میشه خدید تو اروپا بهترین خودروهارو میشه خرید اون موقع که پراید 4 میلیون بود هم گرون بود این دولت ارواح عمش میخواست ارزونی بیاره

  • رامین
    0

    میشه یه مقاله بنویسید ببینیم کارگر چقدر ارزان شده. شما هم خوب یاد گرفتین مردم را .... فرض کنید.

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر این لگن ساز ها نبو دند مردم خیالشان راحت تر بود زیرا خودشان دلال بازی می کنند فعلا سوار بر ما هستند با خیال راحت پیش می روند

  • محمد
    0

    این تیترهای سفارشی رو بزار کنار خبرفوری

  • صادق
    0

    از زور عصبانیت از شما نمی‌دونم چیکار کنم اگه دولت بخاطر اینکه ارزش ریال هفت بربر کاهش پیدا کرده قیمت خودرو چهار برابر کرده چرا حقوق ها رو چهار برابر نکرده

  • پیمان
    0

    خودرو گران شد به شما چی ؟میزگرد بگیریم اینجا به نظر شما ؟ول کنید برید دنبال کاراتون ,ریال سقوط کرد خب این همه اقتصاددان داریم تو خوابن ,بیدار که بشن اقتصاد کشور نجات میدن ,اقتصاد دانان محترم و نا محترم تا دلت بخاد زیاد ,اینا هنوز وارد عرصه اقتصاد نشده اند هنوز خوابن ,مث بقیه مردم گرفتار کرونا هستن ,من خودم اقتصاد دانم .چون میدونم فردا ی هر روز قیمت ها چند درصدی افزایش دارند.کاهش ندارند.

  • امیدخ
    0

    نیمی از خبرهای خبر فوری دروغ است جای تاسف دارد واقعا معلومه ک شما هم با مقامات دست به یکی کرده اید در روزهای ک مردم داد از گرانی میزنند وقیمت ها افزایش میابد شما خبر کاهش میزنید روزهایی ک دلار تو اوج بود شما از کاهش مبگفتید که جای تاسف دارد

  • هرمز
    0

    دلایل اصلی گرانی خودرو ۱ عدم توانایی دولت در کنترل بازار ک قطعا تعمدی میباشد و تمایلی هم ب این کار ندارد چون خود سهامدار شرکتهای خودرو سازی میباشد و ذینفع میباشد. ۲ مافیای خودرو ۳ عدم نظارت دستگاههای ذی ربط و برخورد با دلالان اگه ب دلار مربوطه پس چرا وقتی دلار تا چندهزارتومان سقوط میکنه هیچ تغییری در قیمتها اتفاق نمی افتد. دزدی از جیب مردم.

  • علی
    0

    اول یک سری به نرخ برابری ارزها در کشورهای پیشرفته بزن و ببین در یک سال تا 50 درصد قیمت ارزها در ان کشورها بالا می رود هرچند دوباره بر می گردد ولی خبری از افزایش قیمت هابه ان صورت نیست اره جانم

  • داوود
    0

    خاک بر سر ملت بیچاره ی ما که گیر این ۲ مافیای خودروساز افتادیم خودرو به قیمت دلار و یورو میفروشن کیفیت در حد فرقون هست ما چه گناهی کردیم که باید پول خونمون رو بدیم به مافیای خودرو سایپا و ایرانخودرو

  • محمد
    0

    به خودروساز ها ارز 4200 میدن . اگه از بازار ازاد دلار می گرفتین حرف شما درست بود . دلار از 3700 برای شما شد 4200 که حدود 13.5 درصد گران شده ولی شما ماشین رو 430 درصد گران کردید . خبرفوری دوباره سانسور نکن

  • ایرانی بدبخت
    0

    تا وقتی که همه چیز انحصاری باشه وضع همینه اگه راست میگن واردات رو آزاد کنن قیمت لگناشونم رو به هر قیمتی که می خوان بفروشن

  • مصطفی
    0

    واردات رو ازاد کنید همچیز ارزون میشه فقط واردت خودرو دعوای درد گرانی هست وگرنه دیگیه هیچ دلیلی ندره البته بخشی کوچک هم مال دلاره که بی تاثیر نیست فقط واردات کار رو درست میکنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها