احمد عزیزی را باید آتشفشان خلاقیت دانست

محمدکاظم کاظمی گفت: احمد عزیزی را باید آتشفشان خلاقیت دانست.

احمد عزیزی را باید آتشفشان خلاقیت دانست

این شاعر و پژوهشگر ادبی در همایش بزرگداشت احمد عزیزی شاعر انقلابی که به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: در واقع احمد عزیزی مانند آتشفان عمل کرد، آتشفشانی که گاه سنگ‌ها و ترکیب‌های زیبایی را از دل خود بیرون می‌آورد که روی زمین دیده نمی‌شدند.

وی با بیان اینکه این خلاقیت‌ها از روح لطیف او سرچشمه می‌گیرد، ادامه داد: در واقع این ویژگی منحصر به فرد او باعث ظهور و بروز ترکیب‌ها و عناصر زیبایی در شعرهایش شد که در اشعار کمتر کسی می‌توان آن‌ها را لمس و مشاهده کرد.

این منتقد ادبی عنوان کرد: در واقع در اولین نگاه به اشعار احمد عزیزی آنچه که توجه آدمی را به خود جلب می‌کند گستردگی شگفت‌آور عناصر خیال و حضور بی سابقه پدیده‌های خیالی است.

کاظمی در خصوص موضوع خاصی که در اشعار این شاعر انقلابی می‌توان خواند، عنوان کرد: در واقع حضور مردم در اشعار عزیزی کاملا قابل مشاهده است. او در مورد موضوعاتی چون آمال، انگیزه‌ها و دردهای عموم مردم شعر سروده است و این موضوعی است که در شعرهای بسیاری از شاعرانمان بسیار کمتر دیده می‌‍‌شود.

این منتقد ادبی خاطرنشان کرد: در واقع عزیزی جنبه‌های هنری فراوانی را در اشعار خود به کار برده است و این در حالی است که بسیاری از تناسب‌های لفظی، آوایی و معنوی که شعر را سرشار از هنرمندی‌ها می‌کند را می‌توان در اشعارش دید.

این شاعر با بیان اینکه ما با عناصر فراوانی از زندگی امروزه در اشعار احمد عزیزی مواجه هستیم، اظهار کرد: ترکیب‌هایی که او در اشعار خود آورده است بسیار زیبا هستند که شاید به جرات بتوان گفت کمتر شاعری می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

کاظمی عنوان کرد: اما شاید هرچه به سمت جلوتر می‌رویم و کتاب‌های بیشتری از او می‌خوانیم شاید رنگ و بوی سبک‌های کتاب‌های گذشته‌اش را نداشته باشد و آن موضوعات قبل در اشعارش کمرنگ شده باشند و بیشتر به موضوعاتی چون مجردات، مباحث فلسفی و دیگر موضوعات پرداخته است.

وی با اشاره به اینکه عزیزی انقلابی را در شعر به وجود آورد و باعث شد تا افراد زیادی از او متاثر شوند، تصریح کرد: با این وجود او شاعری بود که بسیاری از کسانی که پس از او شعر سرودند، همه موفقیت خود را مدیون این شاعر انقلابی هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

27

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها