روایت مدیرکل امور اتباع استان از ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی

روایت مدیرکل امور اتباع استان از ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی در سطح استان به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: اغلب این ازدواج‌ها به شکل صوری است و زوجین پس از مدتی از یکدیگر جدا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، محمد عجمی امروز 15 اسفندماه در کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان که در محل سالن جلسات اداره‌کل امور اتباع خارجی برگزار شد، با اشاره به اینکه به محض ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی، زن به تابعیت جمهوری اسلامی درمی‌آید و فرزندان حاصل از این ازدواج از بدو تولد شناسنامه ‌ایرانی می‌گیرند، اظهار کرد: به دلیل خلاء قانونی پس از جدایی هم دختر به تابعیت ایرانی باقی می‌ماند.

وی ادامه ادامه داد: اصل این قضیه خوب است و ما نمی‌خواهیم مانع ازدواج مردان ایرانی با زنان خارجی شویم، اما براساس مستندات و پژوهش‌ها بیشتر این ازدواج‌ها به خواست دختر یا زن خارجی صورت می‌گیرد.

مشاور استاندار گفت:. برخی از مردانی که اقدام به ازدواج با زن خارجی می‌کنند متاهل هستند و بدون اطلاع همسر اول، ازدواج دوم صورت می‌گیرد بنابراین بنیان خانواده‌ها دچار تزلزل می‌شود، در دستور کار کمیته ساماندهی است که شرایط را برای این ازدواج‌ها سخت‌تر کند تا از ازدواج‌های صوری جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه 320 هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی زندگی می‌کنند، عنوان کرد: 97 درصد این جمعیت در جامعه شهری قرار دارند و فقط 3درصد از اتباع در ‌شهر تربت‌جام زندگی می‌کنند.

عجمی با اشاره به اینکه سکونت اتباع خارجی در ایران موجب افزایش مراودات اجتماعی شده و ازدواج بین اتباع ایرانی و خارجی یکی از آثار این موضوع است، خاطرنشان کرد: در این زمینه جزو استان‌های گروه اول کشور هستیم و 12 هزار و 500 ازدواج بین بانوان ایرانی و مردان خارجی در سطح استان انجام شده است.

مشاور استاندار با تاکید بر اینکه فقدان آگاهی شهروندان ایرانی از مقررات ازدواج اتباع خارجی و ایرانی از جمله مشکلات ماست، تصریح کرد: با توجه به این موضوع از دو سال گذشته اطلاع‌رسانی در این زمینه را افزایش داده‌ایم، در حال حاضر از 12 هزار و 500 ازدواج که در استان انجام شده 5700 مورد ثبت رسمی شده است.

عجمی با اشاره به اینکه از توان بسیج، آموزش و پرورش و ... برای افزایش آگاهی در زمینه ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی استفاده می‌کنیم، عنوان کرد: آگاهی‌سازی‌ها باید از دبیرستان‌های دخترانه آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه در ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی دولت عملا نقشی ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع در حالی است که بانوان ایرانی بدون اجازه دولت حق ازدواج قانونی با مرد خارجی را ندارند، در چنین ازدواج‌هایی به این دلیل که امکان تحقیق و بررسی در خصوص هویت و سوابق مرد خارجی برای بانوی ایرانی وجود ندارد دولت به نیابت از او این موضوع را بررسی می‌کند و استعلامات لازم را انجام می‌دهد، هنگامی که دولت پی ببرد در این ازدواج سوء استفاده‌ای صورت نمی‌گیرد مجوز ازدواج صادر می‌شود.

عجمی با اشاره به اینکه در ثبت قانونی ازدواج بانوان ایرانی و مردان خارجی سخت‌گیری‌هایی وجود داشته است، افزود: در سال جاری تلاش کرده‌ایم این فرآیند تسهیل شود، در این راستا پیش‌نویسی به مرکز ارائه کرده‌ایم پیشنهاد مورد تصویب قرار گرفته و دستورالعملی به تمام استان‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان با اشاره به اینکه حدود 20 هزار فرزند حاصل از ازدواج بانوان ایرانی و مردان خارجی در خراسان رضوی وجود دارد، یادآور شد: از این تعداد 4288 نفر تشکیل پرونده تابعیت داده‌اند و 752 نفر پس از طی مراحل قانونی موفق به دریافت شناسنامه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه روند تشکیل پرونده تابعیت در مقطع فعلی تسهیل شده و به طور مثال اقداماتی که انجام آن حدود 6 ماه زمان می‌برده به کمتر از 15 روز کاهش یافته است، گفت: این موضوع یک نقطه مثبت در روال انجام کارهای تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است.

عجمی در خصوص مشکلات ازدواج بانوان ایرانی با مردان خارجی، اظهار کرد: تعدادی از مردان خارجی فاقد مدارک اقامتی معتبر هستند بنابراین ازدواج آن‌ها با زن ایرانی فقط به صورت شرعی انجام شده و قابل ثبت نبوده همچنین فرزندان حاصل از این ازدواج فاقد مدرک هویتی معتبر هستند زیرا پدر خانواده مدرک اقامتی نداشته است.

مشاور استاندار افزود: از ابتدای دی ماه تا اواسط بهمن ماه به مدت 40 روز مردان خارجی فاقد مدرک هویتی و فرزندان آنان در طرح سرشماری ما شرکت کردند و در آینده مشکل اقامتی آن‌ها برطرف خواهد شد، در این طرح حدود 35 هزار نفر در سطح استان ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی از مردان خارجی بعد از مدتی اقدام به ترک خانواده می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این شرایط زنان ایرانی با چند فرزند و بدون هیچ تعیین تکلیفی باقی می‌مانند این موضوع عمدتا در شهر نیشابور مشاهده شده و مربوط به ازدواج مردان عراقی با بانوان ایرانی بوده است.

عجمی ادامه داد: در رابطه با زنانی که توسط همسر خارجی‌شان رها شده‌اند سرپرستی خانواده را به آنان یا فرزند ارشد خانواده می‌دهیم همچنین با اقداماتی که انجام داده‌ایم مادر می‌تواند برای گرفتن حضانت فرزندان اقدام کند.

وی با اشاره به ماده واحده‌ تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی پس از سن 18 سالگی، خاطرنشان کرد: فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی از سن 18 سالگی تا سن 19 سالگی فرصت دارند برای گرفتن تابعیت ایرانی اقدام کنند، پس از گذشتن این زمان فرصت گرفتن تابعیت از بین می‌رود واین موضوع یکی از مشکلات ماست، زیرا تعدادی از افراد هستند که سن بالای 19 سال دارند و مشمول تابعیت نمی‌شوند

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی افزود: در حال پیگیری هستیم تا برای این افراد فرصت 6 ماهه تا یک ساله داده شود تا آنان پرونده تابعیتی خود را تشکیل دهند و اگر این فرصت فراهم شود بخش عمده‌ای از مشکلات حل خواهد شد.

عجمی با اشاره به اینکه زنان ایرانی تصور می‌کنند از بدو ازدواج با مرد خارجی به فرزندان آنان شناسنامه داده می‌شود، افزود: برای فرزندان این ازدواج‌ها تا سن 18 سالگی شناسنامه‌ای صادر نمی‌شود و فرزندان تابعیت پدر را دارا هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در پروسه گرفتن تابعیت دو سند تائید تابعیت و ترک تابعیت جزء اسناد اصلی هستند، عنوان کرد: سند ترک تابعیت از جانب کشور متبوع صادر می‌شود متاسفانه ارائه این سند پروسه طولانی دارد، با توجه به اینکه اغلب ازدواج بانوان ایرانی با مردان خارجی کشور افغانستان صورت گرفته مذاکرات متعددی در قالب رایزنی‌های دیپلماتیک و ... با کشور افغانستان در این زمینه انجام داده‌ایم، اما آن‌ها واکنش مثبتی نشان نداده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در 10 سال گذشته و به خصوص در چند سال اخیر از طریق ماده 979 قانون مدنی که پذیرش تابعیت عادی است موارد بسیار اندکی داشته‌ایم.

مشاور استاندار با بیان اینکه نداشتن مدرک قانونی برای اثبات زوجیت یکی دیگر از مشکلات ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی است، عنوان کرد: هنگامی که اختلافی بین زوجین ایجاد شود و آن‌ها به محاکم قضایی مراجعه کنند به این علت که ازدواجشان رسمی نیست هیچ تقاضایی از آنان پذیرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: برخی از مردان خارجی برای گرفتن تابعیت، مجوز اشتغال یا ... با زن ایرانی ازدواج می‌کنند و در ازدواج آنان نیت سوء استفاده وجود دارد.

وی در خصوص تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران خارجی تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: طی سه سال گذشته در خصوص جذب سرمایه خارجی در استان شرایط بسیار خوبی ایجاد شده، اقامت سرمایه‌گذاران سه ساله شده در حالی که سایر اتباع اقامت یک ساله دریافت می‌کنند همچنین تحصیل فرزندان سرمایه‌گذاران در دانشگاه و مدارس، فرآیند گرفتن تابعیت و ... تسهیل شده است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها