باغ ویلاهای غیرمجاز به معضل خشکسالی مشهد، دامن می‌زنند/ مصرف ۷ برابری نسبت به مشترکین عادی

باغ ویلاهای غیرمجاز تبدیل به یکی از معضلات اصلی و مهم در اطراف مشهد شده که آب مصرفی بالای آنها به خشکسالی مشهد مقدس دامن می‌زند و هیچ خبری از نظارت بر این مورد نیست.

باغ ویلاهای غیرمجاز به معضل خشکسالی مشهد، دامن می‌زنند/ مصرف ۷ برابری نسبت به مشترکین عادی

آمار و ارقام بیانگر این است که سراسر پهنه کشور امسال با خشکسالی گسترده‌ای روبرو است و در این میان کلیدواژه اصلی که می‌تواند تا حدی التیام بخش شرایط بحرانی باشد مصرف بهینه آب یا همان صرفه‌جویی خودمانی است.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد بخش‌های مختلفی از کشور گرفتار این معضل شده‌اند و به تناسب مشکلات قبلی امسال در سال 1400 لازم است دستورالعمل‌ها و راهکارهای متفاوت و مناسبی اجرایی شود، به عنوان مثال راهکارهای مورد نیاز استان‌های مرکز ایران همانند سایر نقاط نیست و در بخش شمالی نمی‌توانیم راهکارهای جنوب ایران را بکار گیریم؛ اما آنطور که قبلا نیز مطرح شده نسخه واحد صرفه‌جویی برای مدیریت اوضاع است.

نکته‌ای که شاید در برخی مناطق گروهی خاص به آن توجه ندارند و با استفاده از منابع به نفع خود سایرین را نادیده می‌گیرند که یکی از این موارد باغ‌ویلاهای غیرمجاز در اطراف کلانشهر مشهد مقدس است.

بحران کم آبی در مشهد مقدس جدی است

مدیرعامل آبفای مشهد، در این زمینه مطرح کرد: برآوردهای فعلی نشان می‌دهد 99 درصد مساحت شهر مشهد امسال با کمبود شدید آب یا به عبارتی خشکسالی روبرو شده است و درصورت بی‌توجهی با مشکلات متعددی در این زمینه روبرو هستند.

حسین اسماعیلیان خاطرنشان کرد: وضعیت مشهد مقدس از نظر خشکسالی در شرایط فعلی از وضعیت متوسطی که در استان با آن روبرو هستیم، شدیدتر است زیرا میانگین خشکسالی استان در حال حاضر آمار 81 درصد را نشان می‌دهد.

به گفته وی کاهش بارش‌ها در دوره بلندمدت در نمایشگر 46 درصد تعیین شده، اما واقعیت امر اینجاست که برآوردهای دقیق نشان می‌دهد این شاخص برای شهر مشهد مقدس رقمی معادل 62 درصد است.

به‌هرحال شاید یکی از مقصران اصلی کم آبی و خشکسالی مشهد را بتوان کمبود بارش‌ها قلمداد کرد؛ اما واقعیت امر اینجاست که بخش عمده‌ای هم مربوط به مصرف غیر اصولی مشترکان و ساکنان منطقه است که باعث شده تا ذخایر در کمترین میزان خود قرار داشته باشد و نهایتاً راهی جز جیره بندی برای گذر از بحران وجود نداشته باشد.

از وضعیت سدها چه خبر؟

علایی؛ دیگر مسئول حوزه آب و فاضلاب استان که اینک مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی است در زمینه وضعیت ذخیره سدهای خراسان رضوی می‌گوید: وضعیت ذخایر آبی استان در پشت سدها بیانگر این است که اکنون با کاهشی حدود 59 درصدی در میزان ذخایر آبی روبرو هستیم.

وی خاطرنشان می‌کند: البته امسال همچنان امکان استفاده از آب سد دوستی وجود دارد و با مشکل کمتری روبرو هستیم اما اگر وضعیت به همین منوال باشد قطعا در سال بعد با مشکل بیشتری روبرو می‌شویم و یکی از راهکارها این است که سد شوریجه در مشهد احداث شود.

کار به جیره بندی می‌رسد؟

اما در این میان یک دغدغه مهمی که برای ساکنان مشهد مطرح است موضوع جیره بندی‌ آب درست زمانی که برق هم در دوره‌هایی به دلیل کم آبی و خشکسالی قطع از زندگی آنها رخت بربسته؛ است.

این درحالی است که اسماعیلیان درباره احتمال جیره بندی آب اگرچه تلاش دارد که از ایجاد نگرانی در جامعه خودداری کند اما نهایتاً رسما اعلام می‌کند درصورتی که همین روند ادامه داشته باشد و شاهد کم‌توجهی هموطنان نسبت به صرفه‌جویی باشیم راهی جز جیره بندی آب نیست؛ بنابراین اگر قرار است به این نقطه نرسیم بهترین راهکار مدیریت مصرف و البته مصرف بهینه آب است.
مصرف هفت برابری نسبت به مشترکین عادی

یکی دیگر از معضلات در حوزه کمبود آب در مشهد مقدس، وضعیت باغ ویلاهای غیرمجازی است که مانند قارچ از دل زمین سر برآورده‌ و بخش زیادی از آنها برای آبیاری و البته تامین آب استخرهایشان غیرمجاز از آب استفاده می‌کنند.

اسماعیلیان؛ مدیرعامل آبفای مشهد مقدس در این زمینه نیز از شناسایی حدود 7000 باغ ویلای غیرمجاز در اطراف مشهد مقدس خبر داد و گفت: مصرف آب این باغ ویلاها سرسام آور است و هفت برابر مشترکان خانگی آب مصرف می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: جمع آوری این انشعابات غیرمجاز و جلوگیری از وصل مجدد آنها یکی از مهمترین دستور کارهایی است که در حال حاضر دنبال می‌کنیم.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها