قرارگاه مواسات باید پناهگاهی برای عموم اقشار آسیب‌پذیر باشد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: قرارگاه مواسات باید پناهگاهی برای عموم اقشار آسیب پذیر باشد تا در موقعیتی که جریان اقتصادی و تامین درآمد در قشر زحمتکش دچار مشکل شده این عزیزان برای معیشت دغدغه‌‌مند نباشند.

قرارگاه مواسات باید پناهگاهی برای عموم اقشار آسیب‌پذیر باشد

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در رزمایش مواسات که در مجتمع فرهنگی آیه‌ها برگزار شد اظهار کرد: رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان منجر به اجرای برنامه منظم و متشکل رزمایش مواسات و همدلی در این موقعیت حساس شد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنا است در نتیجه اجرای این برنامه به اقشار آسیب‌پذیر کمک شود و مساعدت صورت بگیرد اما اگر درست تامل کنیم این یک نتیجه فرعی است.

وی با اشاره به اینکه فرمان مقام معظم رهبری دو ویژگی و دو خصوصیت اصلی دارد تاکید کرد: باید به آن دو ویژگی دقیقا توجه شود.

آیت الله علم الهدی خصوصیت اصلی اول را در کنار مساعدتی که تحت عنوان رزمایش صورت می‌گیرد، ایجاد و پیدایش یک قرارگاه در هر استان و سراسر کشور ذکر کرد و توضیح داد: امر فرمودند در حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در هر استان قرارگاهی تشکیل شود که مجموعه حرکت مردمی و مشارکت خالصانه جریان‌ها و تشکل‌های مردمی در کنار فعالیت مساعدت‌گرانه نهادهای انقلابی آمیخته با هم جریان حساب شده منظمی در هر استانی ایجاد کند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه این جریان منظم نه تنها یک مساعدت در ماه رمضان در شکل بسته معیشتی است خاطرنشان کرد: این قرارگاه باید پناهگاهی برای عموم اقشار آسیب پذیر باشد تا در موقعیتی که جریان اقتصادی و تامین درآمد در قشر زحمتکش دچار مشکل شده این عزیزان برای معیشت دغدغه‌‌مند نباشند.

وی با اشاره به اینکه یک قرارگاه، مجموعه‌ای حساب شده و به نظم درآمده از نهادهای انقلابی و مشارکت‌های عظیم مردمی مردم اخلاص‌مند و متدین است، تصریح کرد: این‌جا باید پناهگاه اقشار آسیب پذیر در مشکلات اقتصادی و معیشتی باشد تا بدانند به کجا مراجعه کنند و این قرارگاه بتواند تمام امکانات را جمع‌آوری و نظام‌مند و همه خانواده‌های آسیب پذیر را شناسایی کند.

آیت الله علم الهدی مدت زمانی که شناسایی انجام شده را کوتاه ذکر و بیان کرد: تا امروز ۱۰۹ هزار خانواده قشر آسیب‌پذیر از افرادی که در کرونا دچار مشکل شدند و اقشار آسیب‌پذیر که در جامعه هدف دستگاه‌های امدادی در کشور بودند در خراسان رضوی شناسایی شدند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، شناسایی را ادامه‌دار دانست و گفت: از طریق مساجد و ائمه جماعات و در شهرستان‌ها با محوریت امام جمعه شناسایی ادامه پیدا می‌کند و در سامانه‌ای که به این منظور به وجود آمده افراد شناسایی شده ثبت می‌شوند تا این قرارگاه را پناهگاهی برای خودشان حس کنند و دیگر دغدغه معیشتی در زندگی رنجشان ندهد.

وی ادامه داد: شروع این رزمایش با ماه مبارک رمضان و تقسیم بسته است اما رزمایش برای رزم با هر نوع فقر و آسیب‌پذیری ادامه خواهد داشت.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه فعالیت قرارگاه مواسات را در عرصه توجه دادن خیرین و افراد خالصی که می‌خواهند در تربت وجود مقدس امام هشتم علی ابن موسی الرضا(علیه‌السلام) عامل به وجود آمدن و مظهر رأفت رضوی باشند دانست و تصریح کرد: قرارگاه هم برای آن‌ها یک مرجع است هم برای خانواده‌های مستضعف آسیب‌پذیر و درمانده که دغدغه معیشتی دارند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه دبیر قرارگاه ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان، حجت‌الاسلام مهدوی ارفع است، گفت: نهادهای مقدس و تشکل‌های مردمی هم در این قرارگاه عضویت دارند، آستان قدس رضوی، نهاد بسیج و سپاه، کمیته امداد امام خمینی(ره)، دستگاه‌های وابسته به جریان‌های دولتی و حاکمیتی مثل شهرداری یا بعضی دستگاه‌ها مانند بهزیستی و هلال احمر همه در قرارگاه عضو هستند.

وی ادامه داد: تشکل‌های مردمی قرارگاه ولی امر، بسیج جامعه پزشکی و دستگاه‌هایی که دقیقا به تشکل‌های مردمی ارتباط دارند و هیئات مذهبی هم از اعضای قرارگاه هستند تا با کمک همه یک قرارگاهی برای اقشار آسیب‌پذیر به وجود بیاید.

آیت الله علم الهدی خاصیت دوم رهنمودهای مقام معظم رهبری را نشان دادن عظمت و قدرت تمدن نوین اسلامی در یک مسابقه فرهنگی با فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف جهانی دانست و یادآور شد: از دوران مدرنیته به بعد در جهت مدرنیزاسیون کردن کشورهای جهان سومی دستگاه‌های غرب و جریان‌های استعمارگر غرب فعالیت داشتند تا فرهنگ مدرنیته و غرب را به عنوان فرهنگ پیشوای تمدن در دنیا قرار دهند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: با همه این تلاش‌ها در یک نمایش مسئله کرونا به اینجا رسید که در کشورهای پیشرفته غربی مردم رفتند اسلحه خریدند تا یکدیگر را بکشند و در تمدن نوین اسلامی در جامعه ما مردم دست به دست هم دادند تا یکدیگر را از این بلا نجات دهند.

وی با تاکید بر اینکه این یک مسابقه فرهنگی و تمدنی بین اسلام و تمدن دست‌ساز، شیطانی مدرنیته غرب بود بیان کرد: وجود این قرارگاه و همبستگی و جریان مواسات که رهنمودهای مقام معظم رهبری است، مانور سبقت و تمدن فرهنگی و تمدن اسلامی و غلبه فرهنگ دینی و اسلامی بر فرهنگ شیطانی مدرنیته و مدرنیسم غربی است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به پیش‌بینی اسحاق رابین، نخست وزیر رژیم صهیونیستی۶ ماه قبل از مرگش متذکر شد: او در همایشی در دانشگاه لیون فرانسه شرکت و اظهار کرد قرن ۲۱ قرن آقایی غرب نیست و قرن آقایی اسلام است چون قرن مسابقه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده و تمدن اسلام بیشتر از تمدن غرب مردم دنیا را جذب خواهد کرد.

امام جمعه مشهد این سخنان را اعلام خطر اسحاق رابین دانست و گفت: او با پیش‌بینی خود می‌خواست غرب احساس خطر کرده و برای حفظ سیادت خودش اسلام را براندازی کند.

وی با اشاره به توسعه ارتباطات انسانی در دنیای امروز و تاکید بر آگاهی مردم دنیا بیان کرد: همه با چشم می‌بینند نتیجه تمدن مدرنیته غربی این شد که با پیش‌آمد یک ویروس اسلحه خریدند به جان هم افتادند و در مهد تمدن اسلامی مردم دست به دست هم دادند هم را نجات دهند.

آیت الله علم الهدی تمدن غرب را شکست خورده در این مسابقه ذکر و خاطرنشان کرد: تمدن غرب رو به نابودی و تمدن اسلام رو به پیشرفت است و شما عزیزانی که در این مواسات مشارکت مردمی داشتید و نهادهای انقلابی همگی بدانید در احیای اسلام و عظمت بخشی تمدن اسلام به دنیا سهم مهمی دارید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: تنها این نیست که از یک خانواده درمانده دستگیری کردید، عزیزان عظمت شما به این است که در کنار رزمندگان بدر و احد در کنار پیامبر هستید، آن روز آن‌ها اسلام را اقامه کردند و امروز شما اسلام را احیا کردید.

وی با اشاره به نقش دستگاه‌های حاکمیتی، ضمن تشکر از همه دستگاه‌ها در توضیح یک اقدام شهرداری مشهد اظهار کرد: شهرداری که هم مردمی است هم حاکمیتی برنامه جالبی غیر از بسته معیشتی اجرا کردند زیرا معنای مواسات مشارکت دادن اقشار ضعیف در زندگی و درآمد کسانی است که قدرت دارند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: شهرداری مشهد قرار گذاشته تمام کارگرانی که روزمزد هستند را از روز شنبه به کار بگیرد و مشغول کند چون عزیزان زحمتکش لذتشان این است که با قدرت بازوی خودشان درآمد پیدا کنند و زندگی بگذرانند و در این جهت کمک کردن به آن‌ها ارزشمند و طرح شهرداری مشهد قابل تقدیر است.

امام جمعه مشهد افزود: حرکت عظیمی که بسیج جامعه پزشکی در دردمندی با بیماران در کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام داد نیز ارزشمند است.

وی با اشاره به غربالگری واقعی تمام مبتلایان به کرونا توسط بسیج جامعه پزشکی گفت: با یک برنامه خاص برای تمام خانواده‌ها و خانه‌ها پزشک، پرستار و دارو مشخص کردند که شب گذشته در آمار به بنده گفتند ۷۰۰ خانه قرنطینه داریم که با پزشک، پرستار و دارو به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

آیت الله علم الهدی ابراز کرد: افراد سودجو که در گوشه و کنار هستند از این الگوی مواسات سرمشق بگیرند، عده‌ای هستی خود را برای آخرت خودشان به کیفیتی که قرآن می‌گوید سرمایه‌گذاری می‌کنند و در مقابل یک هزار تومانی که می‌دهند ۷۰۰ هزار تومان در جایی که حتی به یک تومان دارایی اینجا دسترسی ندارند از خدا می‌گیرند چون وعده خدا در قرآن را باور دارند و در مقابل این جمعیت عده‌ای در گوشه و کنار سودجویی و احتکار برای تامین درآمد بیشتر را در پیش گرفتند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به این شایعه که چون دستگاه‌ها اجناس را از بازار خرید می‌کنند عده‌ای گفتند جنس کم است و سودجویی می‌کنند، تصریح کرد: دستگاه‌های امنیتی باید به این موارد رسیدگی کنند و بدانید مواد غذایی تامین شده از امکانات موجود بازار نیست و از جایی است که به موجودی بازار ضربه نزده است.

وی با بیان اینکه این قرارگاه ستاد نیست و هر نهادی که عضو آن است، خودش کار خودش را می‌کند تصریح کرد: فقط هماهنگی کارها در این‌جا صورت می‌گیرد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به کسانی که دچار مشکل هستند خاطرنشان کرد: بهترین مرجع برای این عزیزان مساجد است، ائمه جماعت مساجد اسامی را شناسایی می‌کنند اگر استحقاق فرد ثابت شد وارد سامانه می‌کنند و دیگر نیاز به مراجعه به دستگاه‌های مختلف نیست.

امام جمعه مشهد رزمایش مواسات را رزمایش مهدوی خواند و گفت: این رزمایش به وجود مقدس امام زمان(عج) تعلق دارد.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • لبز
    0

    عرضهدداشتین خودتان با طلا وجواهراتی که مردم ساده دل داخل حرم امام رضا علیه السلام ریخته اند کمک میکردین نه اینکه شما ونظامیها با عکس کمک های مردم ژست بگیرین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها