آلاینده‌های سربی موجود در هوا میزان یادگیری کودکان را کاهش می‌دهد

فوق تخصص ریه کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به مضرات آلودگی هوا گفت: یکی از عوارض وجود آلاینده های سربی در هوا کاهش میزان یادگیری و آی کیو کودکان می شود.

آلاینده‌های سربی موجود در هوا میزان یادگیری کودکان را کاهش می‌دهد



به گزارش مشهد فوری جواد سیدی اظهار کرد: متاسفانه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی در ایام مختلف سال مشاهده می‌شود و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می‌آورد.

فوق تخصص ریه کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: آلودگی هوا مختص به هوای بیرون از منزل و سطح شهر نیست هوای درون منازل، محل کار و مدارس، بر اثر آشپزی کردن، شوینده‌ها، اسپری‌های خوشبوکننده، پاک کننده‌ها و روشن بودن بخاری و عدم تهویه نامناسب نیز می‌تواند آلوده و خطرآفرین باشد.

وی با اشاره به آلاینده‌های سربی در هوا تصریح کرد: عوارض این آلاینده‌ها در کودکان ایجاد اختلالات عصبی، اختلالات رشد، کاهش میزان یادگیری و آی‌کیو آنها می‌شود و در بزرگسالان فشار خون را افزایش می‌دهد.

سیدی، با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر سیستم بدن خاطرنشان کرد: سوزش چشم، خارش و حساسیت‌هایی پوستی، افزایش سرفه، خلط، تنگی نفس، افزایش عفونت‌های تنفسی و افزایش تشدید حملات آسم از تاثیرات کلی آلودگی هوا بر قسمت‌های مختلف بدن است.

فوق تخصص ریه کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابراز اینکه کودکان نسبت به بزرگسالان در برابر آلودگی هوا آسیب پذیرتر هستند، تصریح کرد: کودکان بیشتر با دهان نفس می‌کشند و راه هوایی آنها باریک است و مواد آلاینده بیشتری در دستگاه تنفسی آنها می‌ماند و جذب می‌شود.

وی در ادامه افزود: قدرت دفاعی بدن کودکان در برابر عفونت‌ها و آلرژی ها نسبت به بزرگترها کمتر است معمولا کودکان در طول روز به ویژه دانش آموزان در زنگ ورزش در ساعات اوج آلودگی هوا فعالیت می‌کنند و به دلیل سرعت و عمق تنفس بیشتر آسیب پذیر هستند.

سیدی گفت: استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه در ایام پرترافیک و آلودگی هوا، خارج نشدن از منزل، استفاده کردن از ماسک‌های فیلتر دار، ورزش کردن دانش آموزان در محیط بسته توصیه می‌شود.

فوق تخصص ریه کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به مصرف میوه و سبزی تازه اذعان کرد: مصرف میوه و سبزیجات تازه مانند اسفناج، کرفس، کاهو، چغندر قند، جوانه گندم، جو و ویتامین C ، روزی دو الی سه لیوان شیر و دیگر مایعات همچنین آب میوه تازه در تمام ایام سال به ویژه در روزهای آلودگی هوا بسیار توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: بهتر است با بروز هرگونه علائم بدون انجام خوددرمانی به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کرد.

منبع: فارس

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها