تولید 45 برابری تریاک در افغانستان

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: میزان تولید تریاک در افغانستان حدود 200 تن بود که این مقدار تا پایان سال 2017 میلادی با افزایش 45 برابری به 9 هزار تن افزایش یافت.

تولید 45 برابری تریاک در افغانستان

سردار «محمد مسعود زاهدیان» عصر چهارشنبه در پایان سیزدهمین نشست سه جانبه ایران، پاکستان و افغانستان در اسلام آباد افزود: حضور آمریکایی ها در منطقه به ویژه افغانستان، نه تنها در تثیبت امنیت و ثبات این کشور تاثیر نداشت، بلکه همواره آنها هرجا آنها رفته اند، تروریسم و معضلات خاصی نظیر قاچاق مواد مخدر نیز در آن منطقه گسترش یافته است.

سردار زاهدیان گفت: از سال 2001 که آمریکایی ها وارد افغانستان شدند، هر روز شاهد پیچیده تر شدن موضوع مواد مخدر هستیم به عنوان مثال، میزان تولید مواد مخدر در این کشور در سال 2001 حدود 200 تن بود که این میزان در سال 2017 میلادی به 9 هزار تن افزایش یافت.

رییس پلیس مواد مخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این آمار نشان می دهد که حضور آنها در افغانستان نه تنها امنیت را به ارمغان نیاورد، بلکه بروز چالش های اساسی در حوزه تولید و قاچاق مواد مخدر و اشاعه تروریسم در منطقه را شاهد بوده ایم.

** مرکز تبادل اطلاعات سه کشور تقویت می شود

سردار زاهدیان همچنین با تشریح دستاوردهای نشست اسلام آباد نیز گفت: این نشست، به منظور ارائه راهکارهای جدید همکاری در راستای مقابله بهتر با شبکه های قاچاق مواد مخدر برگزار شد.

وی تصریح کرد: مسئولان پلیس و مبارزه با مواد مخدر ایران، پاکستان و افغانستان، با ارائه آخرین وضعیت شبکه های قاچاق و وضعیت تولید و توزیع مواد مخدر، به نتایج و دستاوردهای خوبی رسیدند که امیدواریم در آینده، مردم کشورمان از نتایح این نشست بهره مند شده و نتایج آن، در راستای گسترش امنیت کشور موثر واقع شود.

سردار زاهدیان اظهار داشت: آنچه در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تقویت مرکز هماهنگی و تبادل اطلاعات (جی- پی -سی) در تهران بود که دستاورد قابل قبولی برای این همایش به شمار می آید.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین مقرر شد که نشست وزیران و مسئولان عالیرتبه مواد مخدر سه کشور تا پایان سال 97 در یکی از این سه کشور برگزار شده و این رفت و آمدها و تبادل نظرها در ارتقاء مبارزه و برخورد سازمان یافته با شبکه های قاچاق مواد مخدر موثر خواهد بود.

*** افزایش عملیات های مشترک دو جانبه

رییس هیات ایرانی شرکت کننده در سیزدهمین نشست ابتکار سه جانبه در اسلام آباد با محور مبارزه با مواد مخدر همچنین در خصوص افزایش همکاری های دوجانبه کشورها برای مبارزه با سوداگران مرز در مرزهای مشترک نیز گفت: بر اساس مصوبات پیشین، عملیات های مشترک با طرف پاکستانی طراحی شده است که این عملیات ها به موقع و زمان خود ادامه می یابد.

وی ادامه داد: این همکاری و ارتباط نیز با طرف افغان ادامه می یابد و نیروهای افغان در مرزها در عملیات ها و همکاری های پلیسی مشترک، اقدامات خود را در مبارزه با قاچاق مواد مخدر گسترش می دهند.

سردار زاهدیان همچنین از ایران به عنوان پیشگام جهانی در مبارزه با مواد مخدر یاد کرد و افزود: ایران با ایجاد موانع گسترده فیزیکی، الکترونیکی و الکترواپتیکی در مرزهای شرقی، سد محکمی را مقابل شبکه های قاچاق ایجاد کرده و با کنترل سایر محورهای مواصلاتی، مرزهای شمالی و غربی، مانع انتقال این مواد به سایر کشورها می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان خط مقدم مبارزه با قاچاق مواد مخدر در جهان حدود سه هزار و 800 شهید و 12 هزار زخمی در این راه تقدیم کرده است.

سیزدهمین نشست کارشناسان ارشد ابتکار سه‌جانبه ایران، افغانستان و پاکستان برای مقابله با قاچاق مواد مخدر که روز گذشته -سه شنبه-به میزبانی وزارت کنترل مواد مخدر پاکستان در اسلام آباد آغاز شده بود، امروز با انتشار بیانیه در خصوص تصمیم های این نشست به کار خود پایان داد.

منبع: ایرنا

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها