معمای سرقت خانۀ سلبریتی ها و افراد مشهور/ نتیجۀ یک معضل همگانی یا اقدام عمدی یک گروه؟/ وضعیت دزدی منزل و خودرو در پایتخت

سرقت منزل، خفت گیری و قاپ زنی در سطح تهران افزایش یافته و به همین دلیل، این مساله و معضل در بین سلبریتی ها نیز افزایش یافته است.

معمای سرقت خانۀ سلبریتی ها و افراد مشهور/  نتیجۀ یک معضل همگانی یا اقدام عمدی یک گروه؟/ وضعیت دزدی منزل و خودرو در پایتخت

مجید محمدی- بعد از قتل داریوش مهرجویی و همسرش تهران شوکه شد و وحشت سراسر آن را فراگرفت. قاتل مرحوم مهرجویی باغبان سابق ویلایش بود که با همراهی همدستانش به قصد سرقت و انتقام به خانۀ کارگردان مشهور حمله کرد و ضمن قتل آن مرحوم، اموالش را نیز سرقت کرد. چندی از این حادثه نگذشته بود که همسر کیهان کلهر، آهنگساز و استاد مشهور کمانچه نیز در صفحۀ اینستاگرامش از سرقت منزلش خبر داد.

ساعاتی بعد هم امیر نوری، بازیگر و کمدین مدعی سرقت منزلش توسط چند فرد ناشناس شد. این حوادث برخی را به این فکر انداخت که ممکن است گروهی به عمد، قصد سرقت از منزل افراد مشهور را داشته اند و این امر نه یک حادثه بلکه فرآیندی عمدی بوده است.

با این حال، با کمی دقت می توان متوجه شد که این گمان و فرض غلط است. البته شکی نیست که سرقت از سلبریتی ها و افراد مشهور مدتی است که شدت گرفته اما این امر مربوط به یک یا دو هفتۀ اخیر نیست و در این چند ماهه افزایش چشم گیری داشته است.

چندی پیش بود که سارقان خفت گیر به بهنام ابوالقاسم پور، فوتبالیست سابق و مربی فعلی حمله کرده و ضمن زخمی کردن او، اموالش را به سرقت بردند. چندی بعد این اتفاق برای حمید مطهری، مربی سابق پرسپولیس افتاد. همچنین، چند بازیگر از جمله علی رام نورایی از خفت شدنشان توسط سارقان در اتوبان های تهران خبر دادند.

آنچه از این فرایند نتیجه می شود این نیست که سرقت خانه و اموال بازیگران و فوتبالیست ها و نوازندگان عمدی است بلکه این امر، روندی افزایشی بوده که به صورت عمومی در سطح کشور و به خصوص پایتخت دیده می شود.

به عبارت دیگر، سرقت منزل، خفت گیری و قاپ زنی در سطح تهران افزایش یافته و به همین دلیل، این مساله و معضل در بین سلبریتی ها نیز افزایش یافته است. تفاوت سلبریتی ها با مردم عادی در این است که آنها رسانه داشته و می توانند سرقت ها را به صورت عمومی گزارش دهند اما مردم عادی فاقد این رسانه ها بوده و صدایشان شنیده نمی شود.

مروری بر آمار سرقت در تهران

فرضیۀ فوق الذکر با بررسی آمار سرقت در تهران مشخص می شود. در گزارشی که هم میهن در روز 30 مهر 1402 منتشر کرد مشخص شد که آمار سرقت در پایتخت افزایشی است و هر ساله نیز بیشتر می شود. همچنین، طبق گزارشی که شرق در سال 1401 به نقل از مرکز آمار ایران منتشر کرد، در طول 5 سال (از 1395 تا 1400) میزان سرقت در ایران بیشتر از چهار برابر شده است.

بر اساس گزارش شمار سرقت ‌ها در سال ۹۵ حدود ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره بوده که بنا به اعلام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در سال 1400 شمار سرقت‌ ها به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار فقره رسیده است. به نظر می‌رسد افزایش سرقت در ایران با رشد نرخ تورم رابطه معنادار دارد. به طوری که در بازه پنج‌ ساله ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ نرخ تورم سالانه حدود ۴.۴ برابر شده است. گزارش هم میهن نشان می دهد که این آمار در سال جدید یعنی 1402 بیشتر هم شده است. طبق مشاهدات خبرنگار این رسانه، مراکز فروش کالاهای قاچاق پر از خریدار و فروشنده است و اموال مسروقه به خصوص موبایل ها در این مراکز فروخته می شوند. همچنین، کلانتری ها و مراکز پلیس نیز پر از شاکیانی است که به قصد شکایت از سارقان به این مراکز رجوع کرده و می کنند.

هنوز آمار قطعی از میزان سرقت در سال 1402 منتشر نشده است اما شواهد نشان می دهد که میزان سرقت در تهران نسبت به سال های قبل کم نشده است. این سرقت ها بیشتر معطوف به کالاهایی مهم از قبیل موبایل، ضبط خودرو، لپ تاپ، وسایل منزل و ... است. بیشتر سرقت ها به صورت به خفت گیری، قاپ زنی، خودرو زنی و خانه رویی (سرقت منزل) است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • ناشناس
    0

    ازخبرفوری تقاضامی شودیک مقایسه ای داشته باشدازبرخوردباسارقان درسایرکشورهاباایران....

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      0

      دزدی ⁉️ حاشا و کلا ، شایعه نسازید ، ملت مسلمان و دزدی 🤔
      خفت گیری ⁉️ مردم جوانمرد و پهلوان ، بشنو و باور نکن ...
      دارند جوسازی می کنند آقا😎

  • ناشناس
    5

    فقر فساد و گرانی عوامل این فاجعه است وقتی گوشت کیلویی 500 میشه مرغ کیلویی 100 و ...‌‌

    نظرات شما -
    • 0

      وقتی چندتاشون را با گلوله زدی کشتی.بقیشون آدم می شوند.اگر دست و پاشون را قطع کنید.همشون ظرف یک هفته آدم می شوند.

    • 0

      دست وپاهاکه قطع شدادمهاکه اعدام شدندجواب خارجی هاراچه جوربدیم که تحریمهابیشترنشه همینجوری ایران کشورخشن ..هست وای به روزی که حرفهای تواجرابشه بعدشم سارق بهانش گرانی بیکاری است دست وپای قطع که دیگه نمیتونه کارکنه حکومت بازبایدخرج معلولین بدهداون چکاربایدبکنیم

    • ناشناس
      2

      اگه دست بکی قطع بشه، درسته اون فرد معلول میشه اما حساب کار دست بقیه میاد

  • یاور
    3

    فعلا دلیل مسئله فلسطین و اسرائیل مملکت با تورم بیش از ۵۰۰ در صد و بدون امنیت جانی و مالی رها شده است

    نظرات شما -
    • 4

      هرچیزی سرجای خودش کلاس ریاصی وجغرافی باهم قاطی میکردی تومدرسه که حالا همه چیزباهم قاطی کردی؟؟

  • ناشناس
    0

    شما یک ساعت تو خیابون خیام از میدون اعدام تا ۱۵ خرداد برو گوشی تو نزدن من اسمو عوض میکنم همه ام میدون اینا باندن تو این خیابون فقط پلیس خبر نداره

    نظرات شما -
    • 2

      حالااسمت چی هست که قراره عوض کنی ناشناس

  • احسان
    0

    سرقت خیلی خیلی خیلی زیاد شده.
    سلبریتی ها رسانه دارند، مردم بدبخت هیچ کسی را ندارند.سه روز پیش بالابر ساختمانی ، کابل برق، کنتور آب ما را یک معتاد به هروئین سرقت کرد ، سه نفر اهل محله هم دیدند و صراحتا می‌گند که شهادت نمی‌دهیم زیرا بعدا برامون مشکل درست میکند.
    اعتیاد فقر بی کاری و ....عوامل سرقت است

  • ناشناس
    0

    شما هم گفتید سرقت با افزایش تورم رابطه مستقیم دارد

  • نیشتر
    3

    یعقوب لیث صفار ، حاکم حکومت صفاریان در جوانی ،دزد حکومت بود . و بنا به دستور حکومت از کاروان های عبوری دزدی می کرد وبرای آبادانی عراق هزینه می نمود.

    نظرات شما -
    • 1

      که چی ؟؟؟؟

    • 0

      پسرکلاس هشتمم چاقوجلوش گرفتندکه پول وموبایل ..بده الان هرموتوری باسرعت که میبینه زودموبایلش میندازه وفرارمیکنه بس که ترس قمه وچاقوبراش مونده خودش موبایل..میده

  • ناشناس
    1

    سلام
    خدا قوت به عزیزان مستقر در خبرتابناک
    متاسفانه دزدی زیاد شده ،افراد معروف که ازشان دزدی شده تعداد شان در برابر مردم عادی که سرشناس نیستند خیلی کم است اما آمار بگیرید ببینید در عرض این دو سال که مشکلات اقتصادی زیاد شده و دزدی ها هم بیشتر شده ،مردمی که نه معروفند و نه درآمدی برای جبران مال از دست رفت شان دارند تعدادشان چقدر زیاد است در کوچه داماد ما که کلانتری هم هست سه بار از ماشین شان دزدی شده ،چند دزدی را همسرم با چشمانش پشت چراغ قرمز دیده ،که دزدان با موتور می آیند و موبایل مردم را می قاپند، ‌آنقدر سریع سرقت میکنند که کسی ،نمی تونه کمکی کنه اونم پشت چراغ قرمز،بعضی هاشون هم مجهز به چاقو وقمه هستند کسی جرات نمیکنه نزدیک شود، باز آدم میگه مال از دست رفته ،دوباره بر میگردد اما جان چه ؟!،ای کاش طلاهای خانم مهرجویی را می برند ولی خودشان را نمی کشتند ، دزدان بی رحم‌ و سنگدل ،باید به اشد مجازات برسند اول دستشان راقطع کنید بعد اعدام ،

  • ناشناس
    0

    عمدی و مشکوک هست

  • ناشناس
    7

    اخه مردم شعور ندارن وقتی نه کاری دارند ونه درامدی دارند و مستاجرند وهزار خرج جور واجور دارند بجا دزدی بشینن تو خونه وشاهد مرگ زن وبچه شون از گشنگی باشد .جدا بی فرهنگیم !!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      منابع معدنی سرشار در کشور دارید .به جای مصرف مواد مخدر بی استعدادها و تن پروری و دزدی .برو مثل بقیه مردم دنیا زحمت بکش و خط تولید راه بینداز تا شغل ایجاد شود.همه ویژه خوار و دزد شده اند و کار صنعتی فایده ای ندارد.

  • همرزم هادی
    4

    از سردار رادان و همکارانشان انتظار میرود باتوجه به سوابق درخشان و متعهدانه این معضل اجتماعی که بسیار فراگیر شده باقدرت و بدون درنگ دراستفاده از سلاح اقدام موثری داشته باشند مردم منتظر وعده ی سردار در خصوص زمینگیر کردن این افرادهنجارشکن و میکروب هستند

  • ناشناس
    1

    همه دوربین های محله این بازیگرها هم مثل همیشه خراب بوده!!!

  • یاسر
    2

    تهمت نزنید امنیت داریم

  • ناشناس
    2

    خب سلبریتی ها پول و طلا دارند به همین دلیل دزدها می روند سراغ انها/ اینکه چیزِ پیچیده ای نیست/
    دزدها بیایند خانه ما دزدی، قابلمه های رویی را ببرند یا موکت هایی که در انباری گذاشته ایم😂😂😂😂😂😂😂😂

    نظرات شما -
    • 0

      قالپاق و لاستیک.باند ضبط و باطری و ایسیو ماشینت را ببرند.دست از خوشمزه بازی بر میداری. خفت گیرت کنند و گوشیت را ببرند و چاقو بزنن بهت همه چیز را می فهمی. وقتی دزد را میگیری و تحویل میدهی ولش میکنند تا با جرات بیشتری دزدی کند. میخواهند ارواح عمشون حقوق بشر را اجرا کنند.

    • ناشناس
      0

      انصافا تقصیر قوه قضاییه است. /
      نیروی انتظامی دزدها و قاتل ها را می گیرد به جای
      نفیِ بلد و تبعید چند ده سالِ، کاشتن حداقل صد هکتار نهالِ در بیابان ها
      و اعدام و حتی ازادی به شرط اموختن حرفه ای بعد از مدتی به راحتی ازاد می شوند

  • ناشناس
    1

    اره قربونش برم امنیت داریم فقط دوزاریا رو هوا میزنن

  • ناشناس
    1

    دست دزدها درد نکنه نصف حق سلبریتی جماعت نیست وقتی برای یه عده خرید گوشت سالی یکبار هم سخت چه دلیلی داره برای یه شب حضور در یه جشنواره لباس و کفش و... چند صدمیلیونی بپوشید و یه عده یا دیدنش حسرت داشته باشند خودنمای هم حدی داره

  • مینا
    1

    به هر حال سارق به خونه ای می زنه که چیزی توش پیدا بشه و گرنه به خونه مردم عادی که نون خشکم درش پیدا نمیشه تازه باید یه چیزی هم بذاره

  • محمد
    0

    سلام با دخترم برای شرکت درکلاس تخصصی ساعت ۲.۵ شب رسیدیم تهران خیابان دماوند نزدیک امام حسین پارک کردم وخوابیدم بعدازیه ربع دیدم بیرون سروصدا سربلند کردم چندین جوان با لباس پلنگی از ماشینها ی پارک شده دزدی میکنند مارو هم داخل ماشین دیدند رد شدند باطری وضبط وسایل داخل ماشین رو خالی میکردند به ۱۱۰ هم گزارش دادم شب دوم ماشین منو تو پیروزی خ پیچک دزدیدند اینم وضع پایتخت مملکت ما خدا بخیر کنه

    نظرات شما -
    • 0

      دیگه براشون یک تفریح شده و برای سرگرمی و خالی کردن عقده هاشون این کارها را می کنند و قوه قضاییه و نیروی انتظامی هم که تمام قد هواشون را دارند.جرات داری یک آسیبی بهشون بزن. ببین چه بلایی سرت میارند.

  • محمد
    0

    گزارش میدیم به آگاهی که با لباس پلنگی توخیابان اصلی دارن ماشینها رو لخت میکنند میدونی چی جواب گرفتم یعنی شما میگید ما همه مون دزدیم جلل خالق

  • ناشناس
    2

    مثل مردم عادی زندگی کنن تا موردی نداشته باشن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      یعنی میگی کسی گوشی و لب تاب و ماشین نداشته باشه.با همین طرز فکرت هست که همه نخبه ها را فراری می دهید و به جاشون یک مشت افغانی میارید. همشون دارند بچه دار می شوند. دیگه هم نمیتونی بندازیشون بیرون.چند وقت دیگه هم خودت را میندازن بیرون.

  • ناشناس
    0

    معلومه کار کیه

  • ناشناس
    0

    مردم وضع اقتصادی خرابه . کار نیست . اجاره بالاست . طلاق زیاد شده و جامعه در حال فروپاشی است . دزدی ها از گرسنگی‌و نداری است و به مرور‌شدیدتر هم خواهد شد .‌ اگر‌مسولان به داد مردم نرسند . نا امنی کل مملکت را می‌گیرد .این وضعیت به دلیل رکود شدید اقتصادی قابل پیش بینی‌بود .‌

  • ناشناس
    0

    سال۹۷چمدان پرازجنس ام سرقت شددوستانم بهم گفتندخیرانشالله دربهای خوشی به رویت بازمیشه که شدتوانستم درس بخوانم

  • ناشناس
    0

    اخه دزدکه سلیبرتی نمیشناسه اون اگروقتش پای تلوزیون بزاره ازکاردزدی عقب میمونه اتفاقی چندتازده یکی سلیبریتی درآمده مگرسیلبریتی کم عقیده جوانان مارانزده کم مال ملت نخورده کم فرهنگ طلاق ...درجامعه رواج نداده حالایکم مالیات کارش بده کفارگناهش بده

  • ناشناس
    0

    سایت وزین خبر فوری وقتی شما از وظیفه و رسالت اطلاع رسانی و بازگو کردن نظرات مردم طفره میروید و چاپ نمیکنید وضعیت این میشود که می بینید خوانندگان شما بخصوص این بنده کوچک دها بار از وضعیت خطر ناک رقت ها و خفتگیری ها برای شما نوشتیم و شما چاپ نکردید حالا که منازل چند نفر سلبریتی را دستبرد زدند قلم وا اسفناها را شروع کردید مگر منزل و اموال من با منزل و اموال ان اقای یا خانم سلبریتی فرق میکند؟ روزی دها خفتگیری در سطح شهر تهران میشود و بعضا به جرح و بیمارستان هم کشیده میشود شما یک مورد انرا منعکس نمیکنید تا گردن بند یا موبایل یک نفر سلبریتی را میزنند حس انساندوستی و حس هموطن دوستی شما گل میکند اگر مطالب مردم را شفافا و با مدارک چاپ میکردید اش به این شوری نمیشد .ضمنا شما را راهنمائی میکنم به فقط یک قسمت شهر در پایتخت انهم در میدان مسجدالرضا خیابان نیلوفر پایگاه 3 اداره اگاهی ببینید سرقت از منازل فقط این قسمت از پایتخت چه خبر است و یا به کلانتری های 125 و 104 و 105مراجعه کنید ببینید در روز چقدر خفتگیری و کیف قاپی و موبایل دزدی در این مناطق صورت میگیرد . شما جراید دست های پنهان و اشکار قوه قضائیه و نیروهای انتظامی هستید وقتی واقعیت ها بیان شود زود تر مسئولین به فکر چاره سازی هستند ولی افسوس ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها