پس از استعفای لیز تراس؛

رهبرانی که کوتاهترین دوران زمام داری را داشتند، کدامند؟/ گوبلز جانشین هیتلر، تنها یک شب صدراعظم آلمان بود

لیز تراس، نخست وزیر انگلیس رکورد کوتاهترین دوران نخست وزیری در این کشور را شکست و ناچار شد تنها پس از ۴۵ روز نخست وزیری استعفا دهد و به این ترتیب این عنوان را از جورج کنینگ گرفت که بیماری سل به او امان نداد تا بیشتر از ۱۱۹ روز در پست نخست وزیری بماند.

رهبرانی که کوتاهترین دوران زمام داری را داشتند، کدامند؟/ گوبلز جانشین هیتلر، تنها یک شب صدراعظم آلمان بود

به گزارش الجزیره، اما اگر مدتی را که لیز تراس در راس قدرت سپری کرد، با مدت زمام داری چند ساعته یا چند روزه رهبران دیگری در نقاط مختلف جهان مقایسه کنیم، طولانی به نظر برسد.

در اینجا به کوتاهترین دوران زمامداری روسای جمهور و نخست وزیران جهان اشاره می شود که البته پادشاهان و امپراطورهایی که برخی مثل لویی نوزدهم فرانسه فقط بیست دقیقه بر تخت نشستند، مستثنا شده است.

مکزیک

کوتاه ترین مدت حکمرانی یک رئیس جمهور احتمالا متعلق به پدرو لاسکورن مکزیکی است که در نوزدهم فوریه ۱۹۱۳ میلادی پس از یک کودتای نظامی، حدود ۴۵ دقیقه در این پست بود.

این دقایق تنها به لاسکورن اجازه داد که نام کامل خود یعنی «پدرو خوزه دومینگو د کالزادا مانوئل ماریا لاسکورن پاریدیس» را روی چند سند رسمی بنویسد.

انتخاب لاسکورن برای این نقش – که شهردار مکزیکوسیتی بود- به منظور مشروعیت بخشیدن به انتقال قدرت از فرانسیسکو مادرو به ژنرال ویکتوریا هوئرتا رهبر کودتا صورت گرفت.

آلمان

یوزف گوبلز کوتاه ترین دوران صدراعظمی را در آلمان داشته است. گوبلز – که وزیر تبلیغات نازی ها بود- پس از خودکشی آدولف هیتلر در سی ام آوریل ۱۹۴۵ میلادی، برای یک شب صدر اعظم آلمان بود.

طولی نکشید که گوبلز و همسرش ماگدا پس از مسموم کردن شش فرزند خود، خودکشی کردند.

مصر

دوران نخست وزیری احمد نجیب الهلالی جزو کوتاهترین دوران نخست وزیری در جهان است زیرا در کمتر از ۲۴ ساعت از معرفی به این سمت و هنگامی که جنبش افسران آزاد حکومت ملک فاروق را سرنگون کرد، مجبور به استعفا شد تا بدین ترتیب آخرین دولت در عهد سلطنتی لقب گیرد.

آرژانتین

اقتصاد آرژانتین در سال ۲۰۰۱ میلادی پس از اعلام ورشکستگی این کشور با عدم پرداخت بدهی های خارجی بالغ بر ۹۳ میلیارد دلار از هم پاشید.

این موضوع به طوفان سیاسی در این کشور منجر شد و باعث شد پنج رئیس جمهور متوالی ظرف دو هفته حکومت را در دست بگیرند.

استرالیا

استرالیا به خاطر دوران کوتاه مدت تعدادی از رهبرانش به ویژه فرانک فورد نخست وزیر این کشور که در سال ۱۹۴۵ میلادی تنها هشت روز در این سمت بود، معروف است.

ایتالیا

ایتالیا از نظر عمر کوتاه دولت هایش در طول تاریخ، مدل قابل توجهی در اروپا محسوب می شود. از پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ میلادی، ایتالیا ۶۸ دولت را تجربه کرد که به طور متوسط هر سال تقریبا یک دولت محسوب می شود.

کوتاه ترین دولت این کشور مربوط به جولیو آندرئوتی در سال ۱۹۷۲ میلادی است که تنها  9 روز دوام آورد.

لبنان

«رینیه معوض» نهمین رئیس جمهور لبنان یکی از رهبرانی است که کوتاه ترین دوران زمامداری را در این کشور داشته است؛ او تنها هفده روز یعنی تا زمان ترورش در ۲۲ نوامبر ۱۹۸۹میلادی در این سمت بود.

معوض اولین رئیس جمهور لبنان پس از توافقنامه طائف محسوب می شود؛ توافقنامه ای که به جنگ داخلی در این کشور پایان داد. معوض براثر انفجاری که خودروی حاملش را هدف قرار داد، کشته شد.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    کاش امار خونبار ترینشونم میدادید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها