نخست‌وزیر پرتغال استعفا کرد

در پی تحقیقات گسترده پلیس پرتغال در خصوص فساد مالی مربوط به پروژه‌های استخراج لیتیوم، نخست‌وزیر این کشور اروپایی از سمت خود استعفا کرد.

نخست‌وزیر پرتغال استعفا کرد

«آنتونیو کاستا» درست پس از آن‌که نیروهای امنیتی، رئیس‌ دفترش را در ارتباط با تحقیقات در خصوص فساد مالی بازداشت کردند، از سمت خود بعنوان نخست‌وزیر پرتغال استعفا کرد.

بر اساس گزارش شبکه «راشاتودی»، مأموران پلیس پرتغال در حال تحقیق در خصوص فساد مرتبط با استخراج لیتیوم و دیگر پروژه‌های ملی هستند.

بر اساس این گزارش، کاستا به همراه برخی از نزدیکان خود، مورد تحقیقات گسترده نیروهای امنیتی پرتغال قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش راشاتودی، کاستا در جریان یک سخنرانی تلویزیونی، استعفای خود را درست ساعاتی پس از نشست با « مارسلو ربلو دسوز» رئیس‌جمهور پرتغال اعلام کرد و ارتکاب هرگونه اقدام اشتباه را رد کرد و تصریح کرد که هرگونه سوء ظن با دفتر وی سازگاری ندارد.

طبق این گزارش، کاستا گفته است که تا زمان انتخاب یک جانشین بعنوان نخست‌وزیر موقت پرتغال به فعالیت ادامه می‌دهد اما قصد ندارد برای دوره چهارم در این سمت خدمت کند.

اوایل روز گذشته، پلیس ملی پرتغال اعلام کرد که یکسری حکم بازداشت مربوط به تحقیقات در خصوص اتهام فساد و سوء‌استفاده از نفوذ مقام‌های ارشد پرتغال را اجرا کرده‌اند.

نیروهای امنیتی پرتغال همچنین «ویتور اسکاریا» رئیس‌ دفتر کاستا و چهار نفر دیگر را بازداشت کردند و «جوآئو گالامبا» وزیر زیرساخت و «نونو لاکاستا» رئیس سازمان محیط زیست پرتغال را نیز متهم به فساد کردند.

جرایم فساد مربوط به پروژه‌های استخراج لیتیوم در «باروسو» و «مونتالگر» در شمال پرتغال و دو پروژه مهم زیرساختی در شهر بندری «ساینز» یک کارخانه هدیروژه و مرکز داده‌ها می‌شود. مظنونین ظاهراً‌ به طور غیرقانونی مجوز تولید و توسعه این پروژه‌ها را تسهیل کرده و از نام نخست‌وزیر پرتغال برای پیشبرد تصمیمات خود سوء استفاده کرده بودند.

پیش‌تر، اعتراضاتی علیه پروژه‌های لیتیوم توسط سازمان‌های محیط‌زیست و ساکنان محلی در مناطقی که در آن معادن مستقر شده بود، برگزار شده بود.

منتقدان می گویند کیفیت ذخایر آنقدر پایین است که نمی‌توان آسیب‌های زیست محیطی را که استخراج آن‌ها ایجاد می کند توجیه کرد.

هم‌اکنون رئیس‌جمهور پرتغال باید در خصوص درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی یا صدور مجوز برای حزب سوسیالیست کاستا با ۱۲۰ کرسی از مجموع ۲۳۰ کرسی پارلمانی، به منظور انتخاب یک نخست‌وزیر جدید، تصمیم‌گیری کند.

رئیس‌جمهور پرتغال نمایندگان احزاب سیاسی را فراخوانده است تا امروز (چهارشنبه) رایزنی‌هایی را درباره سرنوشت نخست‌وزیر جدید این کشور اروپایی انجام دهند.

کاستا برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ بعنوان نخست‌وزیر برگزیده شد و پرتغال در دوران نخست‌وزیری وی شاهد رشد اقتصادی زیادی بود. وی یک نامزد قدرتمند برای برگزیده شدن بعنوان رئیس بعدی کمیسیون اروپا که در نوامبر ۲۰۲۴ به پایان می‌رسد، محسوب می‌شده است.

با این حال، آخرین دوره ریاست کاستا با رسوایی های متعددی همراه بود و بیش از دهها تن از کارکنان او به دلایل مختلف در دو سال گذشته استعفا دادند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها