کشورهای در حال توسعه به کنترل آمریکا بر سیستم مالی جهانی «نه» گفتند/ کاریکاتور

نمایندگان کشورهای در حال توسعه در نشست سران جهان برای پیمان تامین مالی نوین که به تازگی در پاریس برگزار شد، سیستم مالی بین المللی با محوریت بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را به عدم مراعات وظایف خود برای ارائه خدمات کافی به کشورهای در حال توسعه محکوم کردند و خواستار اصلاحات کامل این دو نهاد بین المللی شدند.

کشورهای در حال توسعه به کنترل آمریکا بر سیستم مالی جهانی «نه» گفتند/ کاریکاتور

اما وضعیت شاید بدتر از موارد عنوان شده در مورد این دو نهاد در نشست مذکور باشد چرا که  بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واقع به ابزارهای آمریکا برای حفظ سلطه مالی خود بر جهان تبدیل شده اند.

نه تنها مقرهای این دو نهاد در واشنگتن قرار دارد، بلکه با توجه به آرای حداکثری 85 درصدی برای تصویب لایحه در نهادهای فوق، آمریکا با تسلط بر سهم وزنی 16 درصدی برای رای دادن به لایحه در این دو نهاد، در واقع یگانه عضو هر دوی این نهاد است که حق وتو را به دست گرفته و این دو نهاد مالی را به ابزار خصوصی خود تبدیل کرده است.

مهم تر از آن،  آمریکا و دیگر کشورهای غربی  از طریق این دو نهاد مالی تبدیل به بزرگ ترین طلبکار بدهی های کشورهای در حال توسعه شده اند.

به عنوان مثال، در مورد کشورهای آفریقایی، نزدیک به 75 درصد طلبکاران کشورهای آفریقایی مؤسسات مالی چندجانبه و تجاری هستند و در عین حال از همین میزان نیز 70 درصد به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تعلق دارد؛ به عبارت دیگر، آمریکا و دیگر کشورهای غربی از طریق بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، دام بدهی را در مسیر کشورهای آفریقایی گسترده اند. با این حال، تمام این موارد نیز مانع از آن نشده که آنها چین را به عنوان عامل ایجاد بدهی‌های کشورهای آفریقایی محکوم کنند.

جای خوشنودی است که در این نشست سران، جامعه جهانی مشترکا به کنترل آمریکا بر سیستم مالی جهانی «نه» گفت و خواستار اصلاحات بانک جهانی و صندوق بین المللی پول شد و اکنون این امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد صورت گرفتن این اتفاقات باشیم.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    این چین هم استاد دروغ پراکنی است!بروید تحقیق کنید ببینید چین چه مقدار به کشورهای آفریقایی وام داده و در قبالش دارد منابع طبیعیشان را به یغما می برد!همین کاری را که تقریبا با کشور ما دارد انجام می دهد!

  • ناشناس
    0

    هیچ کشوری حاضر نیست پولش بیاد جای دلار همین چین هر از گاهی خودش پولش کم ارزش می کند تا اقتصادش بچرخد الکی نمی شود دلار کنار گذاشت مثلاً پول روسیه باشد فرقی ندارد . شما حتی بخواید خانه بخرید سکه نمی دید پول ریال می دید مطمئن باشید حداقل یک قرن دیگر دلار ماندگار است و نه این و غیر نمی توانند سلطه دلار حذف کنند چون هیچ کشوری نه قدرت دار نه می خواهد این شود پس الکی نگیم دلار یا یورو فرقی ندارد فکر کن الان دینار عراق پول جهان بود تورم ما نبود ؟ ما داریم بچه گول می زنیم یا افریقایی ها فکر کردن می توانند هیچ کشوری مثل برزیل توان ندارد برزیل یک سال تحریم شود دیگر قطب اقتصاد دنیا نیست برزیل شفافیت گمرک کم آزادی زیاد وام کم بهره و عکس بهره بالای بانک ها به سپرده ها برزیل نجات داد برزیل جنگل بسیار مهم آب بسیار خوب و خودرو سازی و صنعت فوتبال و معدن پروش دام و مرغ ماکیان عالی داره کافیه فقط یک سال امریکا تحریم کند ویران می شود حتی چین نابود می شود . دلار ماندگار است چون صداقت دارد . تنها راه کشور داری از هر راهی ارز بیاد حال دلار درهم دینار یورو فلس و غیر ما توان نداریم فکر کردیم اگر اتم 60 نگه داریم دنیا کنار میاد ما از چراغ قرمز رد شدیم پس اگر کنار بیان فردا طالبان هم عشق اتم پیدا می کنند . رئیسی فقط حرف حرف حححححححححححححححرف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها