معاون رئیس بانک ملی قزاقستان:

قزاقستان به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک نمی‌کند

معاون رئیس بانک ملی قزاقستان درباره پیامدهای منفی احتمالی تحریم‌های ثانویه ضد روسیه برای قزاقستان گفت: این اقدام مشکلات بزرگی برای رشد اقتصادی و تولید ایجاد می‌کند و ما در دورزدن تحریم‌ها به مسکو کمکی نمی‌کنیم.

قزاقستان به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک نمی‌کند

«آکیلژان بایماگامبتوف» درباره پیامدهای منفی احتمالی تحریم‌های ثانویه ضد روسیه برای قزاقستان گفت: مشکلات بزرگی برای رشد اقتصادی و رشد تولید ایجاد می‌کند و ما در دورزدن تحریم‌ها به روسیه کمکی نمی‌کنیم.

وی با اشاره به گزارش صندوق بین المللی پول (IMF) «چشم انداز اقتصاد منطقه‌ای: خاورمیانه و آسیای مرکزی» که در آن بیان شده قزاقستان در حال تبدیل شدن به سرزمین اصلی برای واردات از روسیه است، در مورد خطرات تحریم‌های ثانویه گفت: ما در تلاش هستیم تا از شرایطی جلوگیری کنیم که از ما به عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌های اروپا و آمریکا استفاده نشود.

وی ادامه داد: بنابراین، وقتی در مورد واردات صحبت می‌کنیم، باید به وضوح یک تمایز و مرز در اینجا ترسیم کنیم: اگر فقط حجم واردات ما افزایش یابد، این امر به این معنی نیست که بعداً همه اینها به عنوان واردات موازی به روسیه می‌رود، بنابراین، مثلاً اگر به حجم صادرات خود به روسیه نگاه کنیم، می‌بینیم که از نظر ارقامی، برعکس، رشد سالانه سال 2022 نسبت به سال 2021 وجود ندارد.

بایماگامبتوف گفت: زمانی که تجارت تحریمی وجود دارد، ما سعی می‌کنیم از آن جلوگیری کنیم، همچنین سعی می‌کنیم از طریق سازوکارهای مدیریت دولتی از صادرات کالاهای دو منظوره از طریق خاک قزاقستان به خاک روسیه جلوگیری کنیم. من معتقدم تحریم‌های ثانویه علیه هر کشوری در منطقه مشکلات بسیار سختی را برای این کشور و کل منطقه ایجاد می‌کند، زیرا واردات ماشین آلات و تجهیزات و غیره را متوقف می‌کند و این نیز خواهد شد. در کل مشکلات بزرگی برای رشد اقتصادی و رشد تولید ایجاد می‌کند.

پیشتر گزارش شده بود که اتحادیه اروپا در حال بررسی موضوع اعمال تحریم‌های ثانویه علیه کشورهای ثالث است که به روسیه در دور زدن محدودیت‌ها کمک می‌کند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها