زباله‌های پزشکی چگونه دفن می‌شوند؟

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت بوشهر گفت: پسماندهای پزشکی کلیه مطب‌ها و مراکز درمانی سطح شهرستان بوشهر پس از بی‌خطرسازی با روش‌های فنی و مهندسی دفن می‌شوند. 

زباله‌های پزشکی چگونه دفن می‌شوند؟

ندا عالی‌حسینی در کارگاه آموزشی کارکنان اجرایی مطب‌ها و کلینیک‌های درمانی شهرستان بوشهر عنوان کرد: افزایش روز افزون حجم پسماندها و تنوع آن‌ها بر پیچیدگی شرایط و نحوه جمع آوری و دفع آن‌ها می‌افزایند. پسماندهایی که در مسیر فعالیت‌های بهداشتی یا پزشکی تولید می‌شوند به دلیل عفونی بودن نسبت به دیگر انواع پسماندها پتانسیل خطر بالاتری را ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از زباله‌های عفونی تولیدی مربوط به مطب‌های سطح شهرستان است طبق ماده 11 قانون مدیریت پسماند، کلیه مراکز تولید کننده زباله‌های عفونی پزشکی می‌بایست نسبت به جداسازی پسماندهای عفونی پر خطر از زباله‌های عادی اقدام نمایند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: براساس تعریف مندرج در قانون، پسماندهای عفونی تا زمانی که تبدیل به پسماندهای عادی نشوند به عنوان پسماند پرخطر محسوب می‌شوند.

عالی‌حسینی در خصوص شرایط جمع آوری و نگهداری ظروف Safety Box جهت پسماندهای تیز و برنده افزود: این ظروف بایستی به آسانی سوراخ نشوند و بتوان درب آن را بسته و مهروموم کرد، همچنین دهانه ظروف بایستی به اندازه‌ای باشد که بتوان پسماندهای عفونی را بدون اعمال فشار دست در ظروف انداخته به نحوی که خارج کردن آن‌ها از ظرف ممکن نباشد.

وی در خصوص شرایط کیسه‌های پلاستیکی و ویژگی‌های آن در مطب‌ها بیان کرد: این کیسه‌ها به هیچ عنوان نباید برای جمع‌آوری و نگهداری پسماندهای تیز و برنده استفاده شده و جهت بسته شدن این کیسه لازم است که از منگنه و یا روش‌های سوراخ کننده دیگری استفاده نشود. علاوه بر این جهت جمع آوری کیسه‌های عفونی، استفاده از کیسه زرد رنگ به عنوان نماد کیسه عفونی ضروری است.

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط بهداشت شهرستان بوشهر تصریح کرد: آموزش پرسنل و افزایش آگاهی‌های عمومی همواره از مسائل مهم و ضروری در مدیریت پسماندهای پزشکی بوده است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی موضوع را به سامانه تلفنی رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت به شماره 190 اطلاع دهند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها